Neil Young

Plaatwaarde: Harvest van Neil Young

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: Harvest van Neil Young.

Beste verkopende album

Harvest is het Engelse woord voor oogst. Een meer toepasselijke titel had Neil Young niet kunnen bedenken voor deze plaat, want het leverde hem een behoorlijk succesvolle ‘oogst’ op. Harvest (1972) wordt de best verkopende plaat van het jaar in de Verenigde Staten, nog voor Excile on Main Street van The Rolling Stones, Ziggy Stardust van David Bowie en The Greatest Hits van Simon & Garfunkel. Het album is niet alleen een commercieel succes, maar brengt ook een aantal klassiek Neil Young-nummers voort. Zo staan Old Man, Alabama en Heart of Gold allemaal op Harvest.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Neil Young begint het het schrijven van materiaal voor de plaat nadat de groep Crosby, Stills, Nash & Young in 1970 uit elkaar valt. Met deze groep maakt hij in 1970 het album Déjà Vu, maar door onderlinge spanningen valt het doek al in datzelfde jaar voor de groep. 2 jaar nadat hij begon met het schrijven van nieuw solomateriaal is Harvest een feit.

Eerder succes

Zoals al gezegd vliegt Harvest destijds over de toonbank, maar de critici zijn minder enthousiast. De recensent van het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone kan destijds slechts 1 positief ding aan de plaat ontdekken:het mooie gezang van Neil Young. De rest vindt hij niks. Sterker nog: de recensent vindt dat de plaat in het niet valt bij Youngs eerdere werk. Zoals al gezegd had hij 2 jaar daarvoor met collega’s David Crosby, Steven Stills en Graham Nash de alom bejubelde plaat Déjà Vu gemaakt en weer daarvoor maakte hij deel uit van de bekende Amerikaans-Canadese formatie Buffalo Springfield. Het bekendste nummer van deze band is For Whats It’s Worth.

Solo platen

Ook solo had Young al behoorlijk wat klaargespeeld. In 1970 komt hij met de plaat After The Gold Rush, wat door kenners wordt gezien als een van zijn beste. Op dit album vindt u onder meer het nummer Southern Man. Interessant detail: de recensent van Rolling Stone noemt het Harvest-nummer Alabama een kopie van Southern Man. Het enige verschil is de tekst, vindt hij. Bent u het met hem eens?

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Marjolein taxeert Harvest

“De waarde van de lp Harvest van Neil Young ligt tussen 7,50 en 400 euro. Ooit is er zelfs 900 euro voor de plaat betaald. Dat was voor een testpersing die in het bezit van Neil Young zelf is geweest. Het meest waardevolle ‘gewone’ exemplaar is een heel vroege Amerikaanse persing, maar dan wel in een extreem goede staat, bijvoorbeeld in de originele fabrieksseal. Dan kan de waarde oplopen tot zo’n 400 euro. In een mindere staat keldert de waarde. Een uitstekende staat met ‘LH’ en ‘STERLING’ in de uitloopgroef geëtst heeft dan nog wel een waarde tussen de 50-75 euro. Een vroege Engelse persing heeft een waarde van zo’n 40 euro. Wat betreft de Nederlandse persingen: er is een vroege MONO-persing versie in crèmekleurig vinyl. De waarde van de Nederlandse platen fluctueert; waarschijnlijk zijn er meerdere exemplaren op de markt gekomen de laatste tijd. In een goede staat ligt de prijs nu zo tussen de 35 en 50 euro. Het is goed om te weten dat er in 2018 een exportexemplaar met de originele fabrieksseal eromheen én de originele stickers is geveild voor ruim 200 euro. De waarde van een vroege persing ligt tussen de 25 en 40 euro

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 200 (!) verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes, en met de originele binnenhoes en poster. Het is natuurlijk het mooiste als de hoes minimale verkleuring heeft. De kleur varieert hierin van crème tot donkergeel.

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: MS2032. Label: Reprise Records. Belangrijkste kenmerken hoes: klaphoes met structuur, in de rechter bovenhoek klein het catalogusnummer. Er zit een poster bij met teksten van de nummers. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Donkergeel, met bovenaan het Reprise-logo. Links van het midden het catalogusnummer MS 2032. Onderaan in vette letters ‘STEREO’ en ‘MADE IN USA’. In de uitloopgroef de tekst ‘STERLING’ en ‘LH’. Waarde: 50 tot 75 euro, in originele fabrieksseal 250 tot 400 euro.

Vroege Engelse persing persing

Catalogusnummer: K 54005. Label: Reprise Records. Belangrijkste kenmerken hoes: Klaphoes met structuur. Poster met de teksten van de nummers. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Donkergeel, met bovenaan het Reprise-logo en daaronder de naam van de plaat. Rechts van het midden het catalogusnummer K 54005 met daaronder ‘1972’ en ‘STEREO’. Links van het midden staat ‘ Made in UK’. Waarde: 30 tot 60 euro.

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: 44131. Label: Reprise Records. Belangrijkste kenmerken hoes: Klaphoes. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: crèmekleurig, met bovenaan het Reprise-logo en daaronder naam van de plaat. Rechts van het midden het catalogusnummer 44131. Onderaan de vermelding ‘STEMRA’, de naam van de Nederlandse muziekrechtenorganisatie. Waarde: 25 tot 40 euro

Vroege Nederlandse persing op crèmekleurig vinyl

Catalogusnummer: REP 44131. Label: Reprise Records. Belangrijkste kenmerken hoes: klaphoes. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Okergeel, met bovenaan het Reprise-logo. Op de B-kant de vermelding ‘MONO’. Waarde: 35 tot 50 euro. In seal en met exportstickers het drievoudige daarvan.

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 18 januari 2020 wordt Harvest behandeld. Dit keer is het Manuëla Kemp die de plaat bespreekt.Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

(Bron: Rolling Stone, Long Live Vinyl, Youtube, archief)

Geef een reactie