Plaatwaarde: Déjà Vu van Crosby, Stills, Nash & Young

De lp is weer helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een kostbare lp. Deze keer: Déjà Vu van Crosby, Stills, Nash & Young.

Gouden greep

Eind jaren 60 besluiten David Crosby (lid van The Byrds), Graham Nash (van The Hollies) en Stephen Stills (bekend van Buffalo Springfield) hun krachten te bundelen. Het resultaat is de folksupergroep Crosby, Stills & Nash. In 1969 komt het naar henzelf vernoemde debuutalbum uit. In datzelfde jaar voegt Neil Young (op dat moment lid van Buffalo Springfield) zich bij het drietal. Een gouden zet, want het album dat zij samen maken, Déjà Vu, overtreft het succes van de debuutplaat ruimschoots.

Zeer succesvol

In de VS komt de plaat, waar onder meer de hits Our House en Teach You Children op staan, binnen op nummer 1 en blijft het uiteindelijk 97 weken in de hitlijsten staan. Saillant detail: de plaat staat langer in de hitlijsten dan dat Crosby, Stills, Nash & Young bestaat als groep. Nog geen jaar na het verschijnen van het album gaan zij uit elkaar.


In Nederland is de plaat ook succesvol en staat het 6 weken bovenaan de Album Top 100. Hoeveel exemplaren er in ons land precies van zijn verkocht, is niet helemaal duidelijk, maar de Amerikaanse verkoopcijfers zijn niets minder dan indrukwekkend te noemen. Anno 2017 staat de teller op 8 miljoen, wat het tot de best verkochte plaat van alle leden van Crosby, Stills, Nash & Young maakt.

Marjolein over Déjà Vu

“Het album Déjà vu van Crosby, Stills, Nash & Young is, net als de meeste andere beroemde albums uit de jaren ’70, in meer dan 100 verschillende persingen uitgebracht. Opmerkelijk aan dit album is dat er momenteel geen heruitgave op vinyl verkrijgbaar is. Gezien het feit dat het album in 2020 zijn 50ste verjaardag viert, ligt het in de lijn der verwachting dat daarbij groots uitgepakt zal worden met de heruitgave van verschillende versies, eventueel aangevuld met demomateriaal.

Hoes

De eerste Amerikaanse versie van hoes van de plaat heeft een leerachtige structuur, is bruinzwart van kleur en de letters zijn in goud gedrukt. De ‘historische’ afbeelding is als foto op de hoes geplakt. Later zijn er, omdat de kosten van het fabriceren van de hoes erg hoog waren, verschillende  andere hoesvarianten verschenen. Deze variëren doorgaans in kleur van zwart tot bruin, het materiaal van de hoes van mat tot glanzend. Er is ook een Franse versie met een witte hoes. Als u deze heeft en denkt hiermee een waardevolle lp te hebben: helaas. De waarde van een exemplaar in een prima staat ligt gemiddeld tussen de 10 tot 25 euro.

Nederlandse persingen

Omdat de lp niet nieuw verkrijgbaar is, wordt hij tweedehands veelvuldig verhandeld. Nu zijn er natuurlijk erg veel van gemaakt, iets wat de waarde niet ten goede komt. Een Nederlandse persing, herkenbaar aan de vermelding STEMRA (de Nederlandse muziekrechtenorganisatie) op het label is in een uitstekende staat zo tussen de 10 tot 25 euro waard. De hoes met structuur en goudopdruk is hierbij meer gewild dan de glanzende, gladde fotohoes. Naast de LP in zwart vinyl bestaat er ook een Nederlandse herpersing uit 1977 op bruin vinyl. Deze heeft een gemiddelde waarde van 15 – 25 euro.

Eerste Amerikaanse persing

De eerste Amerikaanse persing heeft de hoes zoals eerder omschreven: in leerstructuur met goudopdruk. Deze versie is een klaphoes. Het catalogusnummer van de plaat is SD 7200. Het label op de plaat is aan de bovenkant groen met hierop het logo van Atlantic. Het label heeft een witte streep in het midden, met de tekst STEREO. De onderkant is oranje/rood. Hier staat nog een nummer vermeld, onder de titels van de tracks: ST-A-701829 + 2 letters van de perserij waar de plaat is geperst. Dat waren verschillende perserijen, aangezien er grote aantallen geperst moesten worden. De waarde van deze versie in een uitstekende staat ligt ongeveer tussen de 40 – 80 euro. De waarde daalt echter in rap tempo als de plaat of hoes er niet perfect uitziet.

Mobile Fidelity Sound Lab

In 1983 heeft het label Mobile Fidelity Sound Lab (MFSL) een herpersing uitgebracht. De plaat heeft een wit label met o.a. de vermelding ORIGINAL MASTER RECORDING, catalogusnummer MFSL 1-088 en de tekst ‘pressed in Japan’. Dit platenlabel besteedt heel erg veel zorg aan de geluidskwaliteit. Omdat de kwaliteit zo goed is, en de oplage niet heel erg groot, is de waarde van deze plaat in een goede staat zo tussen de 125-200 euro.

Speciale en waardevolle versies

Eén van de meest waardevolle versies van Déjà vu is een ‘test pressing box set’, waar er 100 van gemaakt zijn. Deze versie is nooit verder gekomen dan de testpersingfase, die 4 LP’s bevat die op 45 toeren moeten worden afgespeeld. Ze zijn maar aan 1 kant afspeelbaar. Deze witte boxset is tussen de 500-800 euro waard.  
Een andere bijzondere persing is een MONO promo versie, speciaal voor radiostations. Het is de enige MONOversie die van de plaat in omloop is. De plaat heeft een wit label, en op de voorkant van de bruine hoes met goudopdruk bevindt zich een gele sticker met de tekst: dj copy monaural. Deze is in prima staat tussen de 400 tot 600 euro waard.” 

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde bespreekt. Op 3 oktober 2018 bespreekt Jan Rietman Déjà Vu in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Luister hier het fragment over Déjà Vu uit Wekker-Wakker-Weekend! terug

Zelf een plaat in uw verzameling waarvan u denkt dat deze veel waard is? Meld de titel dan aan via het Plaatwaarde-aanmeldformulier.

Geef een reactie