Plaatwaarde: Electric Ladyland van The Jimi Hendrix Experience

De lp is weer helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een kostbare lp. Deze week: Electric Ladyland van The Jimi Hendrix Experience.

Pionier

Het maakt niet uit hoeveel ‘beste gitaristen ooit’-lijsten u doorspit, de naam Jimi Hendrix zal altijd opduiken in de hoogste regionen. Niet zonder reden, want Hendrix was op zijn minst een gitaarvirtuoos te noemen. Hij is technisch zeer bekwaam en experimenteert volop met de geluideffecten die een elektrische gitaar kan voortbrengen. Dit resulteert in gitaarspel dat de wereld tot dan toe nog niet gehoord heeft.

Succes

De carrière van de pionier Hendrix duurt helaas maar 4 jaar. Het begint als hij in 1966 vanuit de Verenigde Staten naar Londen verhuisd, waar hij aanvankelijk ook nog moeite heeft om voldoende optredens te krijgen. Dat verandert als hij bassist Noel Redding en drummer Mitch Mitchell ontmoet. Samen vormen zij The Jimi Hendrix Experience. In slechts 4 jaar tijd weten zij uit te groeien van onbekende act naar een band van wereldformaat. Ze worden wereldberoemd, spelen op alle grote festivals en maken 3 studioalbums. Hun meest succesvolle is hun laatste, Electric Ladyland uit 1968.

Op dit album staan enkele Hendrix-klassiekers, zoals Voodoo Chile, Crosstown Traffic en All Along the Watchtower.


Noteringen in de hitlijsten

In de Verenigde Staten bereikt de plaat nummer 1 en worden er in totaal meer dan 2 miljoen exemplaren van verkocht. In het Verenigd Koninkrijk blijft de plaat steken op plek 6 en in Nederland komt Electric Ladyland niet verder dan plek 75 in de Album Top 100. Voodoo Chile doet het als single een stuk beter. Het nummer staat 9 weken in de Top 40 met nummer 4 als piekpositie. All Along the Watchtower, de b-kant van Voodoo Chile, staat 8 weken in de Top 40. Nummer 10 is de hoogste notering voor dit nummer.

Nog geen 2 jaar na het uitkomen van Electric Ladyland overlijdt Jimi Hendrix in het appartement van zijn vriendin. Hij is dan pas 27 jaar oud.

Marjolein taxeert Electric Ladyland

“Het album Electric Ladyland van The Jimi Hendrix Experience is in verschillende hoesvarianten en in meer dan 200 verschillende persingen verschenen. Het bekendst is de hoes met naakte vrouwen. Een hoesontwerp waar Jimi Hendrix zelf niet achterstond, maar die door de platenmaatschappij in Engeland toch gebruikt is.

Eerste persingen

De eerste Amerikaanse persing heeft een bruinzwarte hoes met een foto van Jimi in oranjetinten. Deze persing is uitgebracht op het Reprise label en heeft catalogusnummer 2RS 6307. Het label op de lp is in 2 kleuren: bovenaan oranje met het logo van Reprise: een r in een cirkel en een boot aan de linkerkant, onder okergeel met de titel van de plaat en de trackinfo. Helemaal onderaan staat ‘Made in U.S.A’. De waarde van deze versie in een perfecte staat is tussen de 50-100 euro.

De eerste Engelse persing is er in 3 varianten. Deze zijn uitgebracht op het platenlabel Track Record, en hebben catalogusnummer 613008/9. De gelamineerde hoes heeft de naakte vrouwen op de voorkant. Rechtsonder staat de naam en de titel van het album in witte letters. Het label van de plaat is zwart, met het catalogusnummer aan de linkerkant. Het logo van Track Record bovenaan, en ‘Made in Gt.Britain onder. De lp heeft een klaphoes, met binnenin aan de ene kant een foto van Jimi omhuld door rook en aan de andere kant staat de trackinfo, met daarboven 2 foto’s van de andere leden van de band. De letterkleur die gebruikt is voor de trackinfo varieert. Er is een met witte letter, een met blauwe en een met blauw met witte letters. Daarnaast is er een versie met blauw/witte letters die wel de Ghost-versie wordt genoemd. Het wit wordt veroorzaakt door een tracklisting in een andere volgorde in witte letters onder de blauwe tekst. De waarde van een eerste Engelse persing is fors. De blauwe tekst is het meest waardevol. Een exemplaar met de plaat en de hoes in een perfecte staat is zeker tussen de 750-1000 euro waard. De versie met de witte tekst is iets minder waard, maar in een perfecte staat toch nog ongeveer tussen de 250-500 euro. De zogenaamde Ghost-versie is in perfecte staat ongeveer tussen de 400-700 euro waard. De waarde fluctueert en kan hoger of lager uitvallen.

Nederlandse persingen

De eerste exemplaren die in Nederland in omloop waren, kwamen waarschijnlijk vanuit Duitsland. De vroege Duitse persing is op het platenlabel Polydor en heeft catalogusnummer 184 183/84. Deze heeft de bruin met oranje hoes, zoals omschreven bij de Amerikaanse persing. Het label van de plaat is oranje, met bovenaan het logo van Polydor, in het midden links de tekst GEMA (de Duitse muziekrechtenorganisatie) en rechts het catalogusnummer. Onderaan het label de titel en de trackinfo. De waarde van een exemplaar in een perfecte staat ligt tussen de 50-75 euro. Er is een soortgelijke NL-versie, met op het label de vermelding BIEM en STEMRA, maar daarvan is niet helemaal duidelijk in welk jaar deze geperst is. De waarde zal waarschijnlijk ongeveer gelijk liggen aan de Duitse.

In 1972 zijn er Nederlandse exemplaren verschenen met de naakte vrouwenhoes. Er zijn meerdere labelvarianten, met name is er verschil in de tekst en logo op het label. Het gaat te ver om ze allemaal afzonderlijk te noemen. De platen zijn uitgebracht op het Polydor-label, met catalogusnummer 2679 029. Het label heeft al dan niet de tekst ‘Made in Holland’ en STEMRA op het label vermeld. Deze Nederlandse exemplaren hebben in perfecte staat een waarde tussen de 60-100 euro.

Afwijkende exemplaren

Er zijn veel afwijkende en waardevolle versies in omloop, variërend van promoversies tot clubedities. Een van deze zeldzame versies is een Engelse exclusieve club pressing van The Polydor Record Club. Deze release is teruggetrokken en daardoor zijn er maar weinig exemplaren in omloop. De hoes heeft een afwijkende foto in vergelijking met vele andere exemplaren, in blauw en bruin. De plaat heeft catalogusnummer 2856 002 en is uitgebracht op Track Record. Deze is in een perfecte staat tussen de 500-600 euro waard.”

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 12 januari 2019 bespreekt hij Electric Ladyland in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Zelf een plaat in uw verzameling waarvan u denkt dat deze veel waard is? Meld de titel dan aan via het Plaatwaarde-aanmeldformulier.

Geef een reactie