ekseption

Plaatwaarde: Ekseption van Ekseption

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: Ekseption van Ekseption.

Rock en klassiek

De Nederlandse symfonische rockgroep Ekseption is zonder twijfel een van de meest kleurrijke groepen uit de nederpopgeschiedenis. Ekseption combineert hedendaagse rock en jazz met klassiek, iets wat eind jaren 60 een behoorlijk populaire muzikale koers is. De band rondom frontman Rick van der Linden weet er zelfs buitenlands succes mee te behalen.

Begin

Het fundament voor de band wordt gelegd in de jaren 50, met de groep The Jokers. Eind jaren 60 voegt later Ekseption-boegbeeld Rick van der Linden zich bij de groep, die dan inmiddels al is omgedoopt tot Ekseption. Andere leden zijn onder meer trompettist Rein van den Broek en Tim Griek, de latere producer van André Hazes. Die laatste verlaat de band al wel voordat het grote succes zich aandient.

Loosdrecht Jazz

In 1968 doet Ekseption mee aan het prestigieuze Loosdrecht Jazz Festival, een wedstrijd die zij winnen. Het is in feite al een klein wonder dat de band – die dan R&B en jazz speelt – het festival wint, want eigenlijk wordt er destijds alleen akoestisch gespeeld. Ekseption speelt daarentegen wel versterkt.

Klassieke bewerkingen

Ekseptions prijs is het opnemen van een single met producer Tony Vos. Naar verluidt ziet de platenmaatschappij die de single moet uitbrengen niet zoveel in de muziek van de band. Er moet een koerswijziging plaatsvinden. Die komt er.

Van der Linden loopt al langer met het idee om de eigentijdse bewerkingen te maken van klassieke stukken, een voornemen dat wordt gevoed door een optreden van de Britse band The Nice. Deze groep, waar onder andere Keith Emerson van Emerson, Lake & Palmer deel van uitmaakt, speelt ook dergelijke stukken en dat bevalt Van der Linden wel. Zodoende wordt The 5th hun eerste single. Het is een bewerking van een aantal van Beethovens symfonieën, waaronder zijn wereldberoemde 5e.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

The 5th is ook het openingsnummer van hun titelloze debuutalbum uit 1969, waarop ook hun bekende hit Air staat. Dit is een bewerking van een stuk van Bach.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Groot succes

Zowel de singles als de plaat zelf zijn heel erg succesvol. Air wordt een nummer 1-hit, The 5th weet de top 5 te behalen en de plaat zelf bereikt de 2e plek in de Album Top 100. De andere single, Rhapsody in Blue, komt ook de top 40 binnen, maar bereikt ‘slechts’ de 18e plek.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Marjolein taxeert Ekseption

“De gemiddelde waarde van de plaat Ekseption van Ekseption ligt tussen de 5 en 30 euro. Een vroege Nederlandse persing is 6 tot 10 euro waard. Een vroege Duitse persing is tussen de 5 en 8 euro. Een Amerikaanse persing met een afwijkende hoes heeft een waarde van 8 tot 12 euro. Gemiddeld genomen is de waarde dus laag.

De lp is echter ook in wat niet voor de hand liggende landen uitgebracht, zoals Uruguay, Chili en Argentinië. Deze hebben een iets hogere waarde, zo tussen de 20-30 euro. Sommige daarvan zullen misschien nog iets meer waard zijn. Van niet alle versies zijn verkoopgegevens bekend.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn; er zijn zeker 50 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.”

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: 873 003 UBY
Label: Philips
Belangrijkste kenmerken hoes: flipback-hoes met aan de voorkant een zwarte achtergrond. Bovenaan in vette, witte letters tussen 2 witte balken de naam Ekseption. Daaronder een cirkel met een psychedelische tekening van een vrouw op uitwaaierende gekleurde strepen. De tracks in witte, vette letters daaronder. Rechtsboven het logo van Philips. Rechtsonder de vermelding ‘STEREO’ in een kader. De achterkant van de hoes is wit, met rechts bovenaan het catalogusnummer en het logo van Philips. De naam van de band in zwarte, vette letters linksboven. Rechtsonder de vermelding ‘STEREO’ in een kader. Links in het midden een collage zwartwit foto’s. Rechts daarvan naast een blok informatieve tekst de tracks van de plaat.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: donkerblauw label, met wit-grijze opdruk. Bovenaan het logo van Philips. Daaronder de naam Philips in vette letters. In een kader in het midden links STEREO, daarnaast toerental 33 1/3. Links van het gat ‘BIEM’, rechts ervan het catalogusnummer en de tekst ‘Made in Holland’. Op het onderste deel van het label de naam met daaronder de tracks. Onder de tracks de naam van de band. De credits achter de track Dharma is in vroege persingen J. Tull.
Een belangrijk kenmerk waar een heel vroege persing aan te herkennen is, is in de geëtste tekst in de uitloopgroef. In dit geval zijn dan in ieder geval 1Y (kant 1) en 2Y (kant 2) aanwezig.
Waarde: 5-10 euro

Vroege Duitse persing

Catalogusnummer: 873 003 UBY
Label: Philips
Belangrijkste kenmerken hoes: hoes met aan de voorkant een zwarte achtergrond. Als de Nederlandse, alleen de vermelding ‘STEREO’ in een kader rechtsonder ontbreekt. De achterkant van de hoes is wit, met rechts bovenaan het catalogusnummer en het logo van Philips. De naam van de band in zwarte, vette letters linksboven. Links in het midden een collage zwartwit foto’s. Rechts daarvan, naast een blok Engelse, informatieve tekst, de tracks van de plaat.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: donkerblauw label, met witte opdruk. Bovenaan het logo van Philips. Daaronder de naam Philips in vette letters. In een kader in het midden links ‘STEREO’, daarnaast toerental 33 1/3. Links van het gat ‘BIEM’, rechts ervan het catalogusnummer en de plaatkant. Op het onderste deel van het label de naam met daaronder de tracks. De credits achter de track Dharma is J. Tull. Onder de tracks de naam van de band.
Waarde: 5-8 euro

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: PHS 600-334
Label: Philips
Belangrijkste kenmerken hoes: hoes met een foto van een podium, voornamelijk in oranjetinten. Bovenaan in gele vette letters de naam van de band.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: zwart label met bovenaan het blauwe Philips-logo. Boven het gat een gekleurde balk. Hier linksboven ‘STEREO’ en eronder het catalogusnummer. De tracks staan op het onderste deel van het label.
Waarde: 8-12 euro

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 20 november 2021 bespreekt hij Ekseption in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie