plaatwaarde

Plaatwaarde: At Home van Shocking Blue

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: At Home van Shocking Blue.

Hogerop

Den Haag is in de jaren 60 van de vorige eeuw dé muziekstad van Nederland. De hofstad brengt veel bands voort die grote hits scoren in binnen- en buitenland. Eén van deze bands is Shocking Blue, in 1967 ontstaan vanuit de eveneens Haagse band The Motions. Robbie van Leeuwen is in die tijd gitarist bij de laatstgenoemde groep, maar wil meer. Hij heeft niet het idee dat hij verder komt met The Motions, dus besluit hij een nieuwe groep op te richten. Hij kijkt rond in de Haagse muziekscene en rekruteert verschillende artiesten. na wat geschuif word in 1968 de meest succesvolle formatie gevormd. Naast Van Leeuwen bestaat de band uit zangeres Mariska Veres, bassist Klaasje van der Wal en drummer Cor van der Beek.

Ontstaan van Venus

De eerste plaat die de band samen opneemt is At Home. Van Leeuwen is het grote muzikale genie van de band en is verantwoordelijk voor de arrangementen en de teksten van de nummers. Ook de wereldwijde nummer 1-hit Venus is van zijn hand. Het mag een klein wonder heten dat het nummer wordt uitgebracht als single, want dit is destijds helemaal niet de bedoeling. De plannen worden gewijzigd nadat de band voor het eerst optreedt in Duitsland en merkt dat er behoefte is aan dansbare nummers. Zodoende wordt Venus vooruitgeschoven en komt het in de zomer van 1969 uit als single. Dit is waarschijnlijk één van de allerbeste muzikale beslissingen die ooit is gemaakt in de Nederlandse muziekgeschiedenis, want Venus wordt wereldwijd een hit, ook in de Verenigde Staten. De band reist de hele wereld over voor optredens, is veelvuldig te zien op tv en wordt besproken in de toonaangevende muziekbladen. Ironisch genoeg komt het nummer in eigen land niet op nummer 1.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Bijzondere covers van Venus

Tot op de dag van vandaag heeft schrijver Robbie van Leeuwen  profijt van het succes van het nummer. In de jaren 80 wordt het opgenomen door de Engelse groep Bananarama, waardoor het weer op 1 komt in Amerika. Veel later wordt het in een langlopende tv-reclame van een groot scheermerk gebruikt. De meest opmerkelijke uitgave van Venus is misschien wel de Russische versie, die Shizgarah heet. Dit is een fonetische interpretatie van de zin she’s got it, waarmee Veres het refrein van Venus inluidt. Shizgarah wordt gezien als ‘volkslied van een generatie’ en er is zelfs een Russische boek dat deze naam draagt. Audiomateriaal van Shizgarah is helaas niet te vinden op het internet.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Love Buzz

Naast Venus, verdient ook het van At Home afkomstige nummer Love Buzz een speciale vermelding. Dit lied wordt destijds niet uitgebracht als single door Shocking Blue, maar eind jaren 80 wordt de versie van de rockband Nirvana dit wel. Het nummer gooit dan geen hoge ogen, maar doordat Nirvana begin jaren 90 wereldberoemd wordt, krijgt hun versie van Love Buzz met terugwerkende kracht veel aandacht. Ook The Prodigy, een elektronische muziekgroep uit Groot-Brittannië, gebruikt elementen uit Love Buzz in hun nummer Phoenix uit 2004.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Marjolein taxeert At Home

“De waarde van de lp At home van Shocking Blue varieert van zo’n 10 tot circa 125 euro. De algehele waarde is de laatste jaren gedaald, waarschijnlijk omdat er meer oude exemplaren ‘loskomen’, en doordat er herpersingen op de markt zijn gebracht. Zo is de ruim 400 euro waarvoor een eerste Nederlandse persing in 2011 verkocht werd echt verleden tijd. Een kwart daarvan komt nu eerder in de buurt, mits in een echt perfecte staat. De clubeditie die in Nederland werd uitgebracht door Boek en Plaat klinkt op papier misschien waardevol, maar is dat helaas niet. Deze waarde beperkt zich tot zo’n 30 euro. De eerste Engelse persing op het label Penny Farthing ligt qua waarde rond de 100 euro, mits er op de hoes een blauwe sticker aanwezig is met de tekst ‘Venus’. Geen Amerikaanse persing deze keer, maar wel een eerste Duitse. Deze ligt qua waarde ongeveer rond hetzelfde niveau als de Nederlandse eerste persing. De kans is klein, maar wellicht bent u in het bezit van een Venezolaanse persing op het label Velvet. Daar zijn geen verkoopgegevens van bekend, maar deze zal zeker meer dan 100 euro waard zijn.

Grappig detail van dit album is de track Venus, die op de eerste Nederlandse persing ontbreekt, maar die op andere versies op verschillende plaatsen is toegevoegd: als eerste nummer, als laatste nummer en als laatste nummer van kant A. De hele tracklisting van de plaat verschilt nogal per versie.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 22 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat (als nieuw) van plaat en hoes. Zodra er gebruikerssporen zichtbaar zijn daalt de waarde.

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: 888.001. Label: Pink Elephant. Belangrijkste kenmerken hoes: achter op de hoes links het Pink Elephant-logo met het catalogusnummer eronder. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: half zwart, half rozerood. Bovenin een roze olifant en roze tekst. Links in het roze gedeelte ‘BIEM’, het catalogusnummer rechts. De track Venus ontbreekt. Waarde 50-90 euro.

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: PELS 500. Label: Penny Farthing. Belangrijkste kenmerken hoes: rond plaatlogo rechts boven in de hoek, bij sommige exemplaren is de hoes voorzien van een blauwe sticker met de tekst ‘Venus’. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Roze label met rondom de tekst ‘Penny Farthing’. Waarde 60-100 euro, met blauwe sticker iets meer.

Vroege Duitse persing

Catalogusnummer: ST 28 601/3 . Label: Metronome. Belangrijkste kenmerken hoes: Metronome-logo rechtsboven met daaronder de tekst ‘Super Stereo Sound’. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: de boven en onderkant van het label lichtblauw, een donkerblauwe balk in het midden. Logo van Metronome staat links. Venus staat bij deze versie als laatste track op kant A. Waarde 50-90 euro.

Venezolaanse persing

Catalogusnummer: L.P.V. 1533. Label: Velvet. Belangrijkste kenmerken hoes: Op de voorkant rechtsboven de tekst ‘VELVET’. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Roze label met in het midden een blauwe band met hierin rechts de tekst ‘VELVET’. Waarde: zeker boven de 100 euro.”

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 7 september bespreekt hij At HomeWekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie