tom jones

Plaatwaarde: Along Came Jones van Tom Jones

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: Along Came Jones, de debuutplaat van Tom Jones.

Tom Jones in Plaatwaarde

Op 7 juni 2021 is de Britse zanger Tom Jones 81 jaar geworden. Reden voor een feestje, daarom is debuutplaat Along Came Jones uit 1965 deze week de Plaatwaarde.

Snel succes

Waar sommige artiesten jaren en jaren moeten wachten totdat 1 van hun platen een succes wordt, heeft de uit Wales afkomstige Tom Woodward -zoals Jones echt heet- meteen geluk. Nadat hij in een uitgaangsgelegenheid in Cwmtillery wordt ontdekt door de eveneens uit Wales afkomstige producer Gordon Mills. Mills haalt Woodward naar Londen, geeft hem de artiestennaam Tom Jones en wordt zijn manager. Dit alles gebeurt in 1963 en nog geen 2 jaar later heeft Jones zijn eerste internationale succes te pakken met het nummer It’s Not Unusual, dat sterk gepromoot wordt door de Britse radiopiraat Radio Caroline. Dit is de Britse equivalent van Radio Veronica. Dit nummer staat ook op zijn debuutplaat Along Came Jones. 

Op dit album staan, naast It’s Not Unusual, een aantal covers, zoals een vertolking van het lied Spanish Harlem. In zijn thuisland Groot-Britannië doet Jones goede zaken met dit album, want het belandt op de 11e plek in de hitlijsten.

James Bond en een grammy

Afgezien van de release van Along Came Jones is 1965 sowieso een goed jaar voor de zanger. Gordon Mills zorgt ervoor dat Jones de themanummers van What’s New Pussycat? (met Pink Panther-acteur Peter Sellers) en de James Bond-film Thunderball mag inzingen. Dit levert hem enorm veel publiciteit op en heeft er ongetwijfeld ook mee te maken dat hij in 1966, 3 jaar nadat hij ontdekt is, een Grammy wint in de categorie beste nieuwe artiest. De Grammies zijn de belangrijkste muziekprijzen ter wereld.

Leo taxeert Along Came Jones

Deze week taxeert niet onze vaste lp-kenner Marjolein van Dam de plaat, maar doet haar goede vriend en eveneens vinyl-kenner Leo Wubbolt dit.

“De plaat Along Came Jones van Tom Jones heeft een bescheiden waarde, waar het gaat om de eerste vinyl versies uit 1965. Opvallend is dat de lp buiten thuisland Engeland alleen uitkwam in Brits gerelateerde landen, zoals Australië, Nieuw Zeeland en Zuid Afrika. Daarbuiten zag de lp alleen in West-Duitsland en Brazilië het licht. De 9 versies uit die landen zijn allemaal in het in die tijd gangbare mono, hoewel de nummers wel in stereo zijn opgenomen.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes, alhoewel je die van deze lp amper zult aantreffen.

Over een eventuele Amerikaanse uitgave kunnen we kort zijn. De plaat kwam daar domweg niet uit en zal alleen in de importbakken terecht zijn gekomen.

Hetzelfde geldt voor de Nederlandse markt. Ook hier zal men de plaat alleen uit de importbakken hebben kunnen vissen. Dat zullen dan Engelse en Duitse persingen zijn geweest, want in dat laatste land kwam de plaat wel uit in 1965.
Vandaar dat ik die wel hier ga noemen met een korte beschrijving en waarde.

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: LK 4693.
Label: Decca.
Belangrijkste kenmerken hoes: De gelamineerde voorkant van de hoes heeft een kleurenfoto van Jones met alleen de titel van de plaat met rechts bovenaan het Decca-logo en links bovenaan het catalogusnummer en de ‘’mono’’ vermelding.
De achterkant van de hoes is wit en niet gelamineerd, heeft linksboven in grote zwarte letters de titel. In het midden staat de hoestekst en rechts het catalogusnummer en mono.Onder de hoestekst staan de songtitels onder elkaar vermeld.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: het is een rood label met grijze letters. Het Decca-logo staat boven het middengat in grote letters. Daaronder ‘long playing ffrr ‘en links daarvan het 33rpm-logo. Links daarboven staat ‘Made in England – The Decca Record Co. Ltd.’ Rechts naast het middengat staat het catalogusnummer LK.4693. Daarboven staat de Engelse belastingcode K/T. Links van het middengat staan de muziekrechtenorganisaties en de auteursrechten vermeldingen. Onder het middengat staan titels achter elkaar vermeld.
De waarde van deze persing is moeilijk in te schatten, omdat hij weinig wordt aangeboden. Grofweg varieert die waarde tussen de 15 en 25 euro, maar of die 25 euro gehaald wordt is maar de vraag. Daarvoor zijn er te weinig verkoopcijfers bekend.

Duitse persing

De Duitse versie heeft vrijwel dezelfde hoes als de Engelse, met de foto van Jones en het Decca-logo. Alleen op de achterkant staat het catalogusnummer. De indeling is hetzelfde als die van de Engelse uitgave.
Het Duitse label is wijnrood met zilveren opdruk. Het Decca-logo zit in een ovaal kader midden bovenin. Onder het middengat staan de titel en de nummers vermeld. Rechts staat het catalogusnummer BLK 16354-P. Links van het middengat staan de letters GEMA, van de Duitse auteursrechtenorganisatie. Ook deze plaat wordt zelden aangeboden en de prijsindicatie voor een slechts zeer goed exemplaar is nattevingerwerk en zal tussen de 25 en 35 euro liggen.

Braziliaanse versie

De Braziliaanse versie van de lp is waarschijnlijk fors meer waard. Deze plaat heeft een blauw label met witte letters en als catalogusnummer LNN-7105. De plaat kwam uit op London Records. De plaat heet daar What’s new pussycat? en die titel staat in het Portugees op de voorkant van de hoes. De hoesfoto is vrijwel identiek aan de Engelse versie. Op de achterkant staan de titel, de nummer en de hoestekst in het Portugees. De plaat heeft 12 nummers (de Engelse heeft er 16), die in andere volgorde op de lp staan. De geschatte waarde in zeer goede staat zal tussen de 50 en 75 euro liggen.

Australische editie

Een andere bijzondere versie is een Australische Club editie met een andere hoes. Die editie kwam daar in 1972 op de markt en kreeg een aantal heruitgaven. De waarden liggen tussen de 15 en 20 euro in zeer goede staat.

Along Came Jones in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt in het MAX NPO Radio 5-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 12 juni 2021 bespreekt hij Along Came Jones. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Meer Tom Jones? MAX-dj Henkjan Smits interviewt Jones eerder dit jaar over zijn nieuwste album. U kunt dit interview terugluisteren.

Geef een reactie