Duur 03:52
Gepubliceerd op 9 juli 2018

Waar moet u op letten bij het aanvragen van een visum?

Op vakantie gaan vraagt om een goede voorbereiding. Behalve de keuze waar u naar toe gaat is het ook belangrijk om te weten welke regels er voor het land van bestemming gelden. Zo heeft u vaak voor een reis buiten de Europese Unie een visum nodig. Maar waarom een visum, en hoe gaat de aanvraag ervan in zijn werk?

Visum

Een visum is een document waarin officieel toestemming wordt gegeven om een land binnen te komen voor een bepaalde tijd. Door een visum te verstrekken wil een land controle houden op wie het land inkomt. Het visum wordt afgegeven door het land waar u naar toe gaat en dient van tevoren te worden aangevraagd. Een visum kan bestaan uit een document of een stempel of sticker in het paspoort. Om na te gaan of u een visum nodig heeft voor het land waar u naar toe gaat, kunt u het beste informeren bij de ambassade van het land. Daar kunt u vaak ook terecht voor de aanvraag van het visum. Aanvragen kan ook online, maar daar zijn vaak extra bemiddelingskosten aan verbonden. Het is belangrijk dat u het juiste visum aanvraagt. Gaat u gewoon op vakantie, dan reist u op een toeristenvisum. Dat is een wezenlijk ander document dan wanneer u een visum aanvraagt voor een zakenreis of langer verblijf om in een ander land te werken. Voor landen als India, Australië, Kenia, Sri Lanka, Thailand, China en Rusland is een visum nodig.

Biometrische gegevens

Voor sommige visa zijn biometrische gegevens nodig. Een vingerafdruk, irisscan of gezichtsafbeelding zijn voorbeelden van biometrische gegevens. Dit zijn unieke lichaamskenmerken waarmee de authenticiteit van iemand kan worden bevestigd. Sommige landen vragen om biometrische gegevens bij de aanvraag van een visum. Geeft u een kopie af.

Afgeven of kopie paspoort

In sommige gevallen is voor de aanvraag van een visum meer tijd nodig en wordt gevraagd om het paspoort voor de aanvraag bij de ambassade achter te laten. Geef niet zomaar uw paspoort af, want er kan identiteitsfraude met uw gegevens worden gepleegd. Vraag of een kopie volstaat. Op de website van de Rijksoverheid kunt nagaan welke organisaties een kopie van uw paspoort mogen maken. Als u een kopie maakt, maak dan een veilige kopie. Dat doet u zo:

  • Maak in de kopie uw Burgerservicenummer onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan.
  • Schrijf in de kopie dat het een kopie is.
  • Schrijf in de kopie voor welke instantie of welk product de kopie is bedoeld.
  • Schrijf in de kopie de datum waarop u de kopie afgeeft.

Er bestaat ook een gratis app voor op uw smartphone die een veilige kopie van uw identiteitsbewijs maakt. U kunt de KopieID app downloaden in de Apple App StoreGoogle Play Store of Windows Phone.

E-visum

Een alternatief voor het visum in de vorm van een document is het e-visum. Dit is een digitale visum. Het e-visum kunt geheel online aanvragen en krijgt u ook als e-mail toegemaild. Mocht daar bij de douane om gevraagd worden, dan kunt u de mail laten zien. U kunt natuurlijk ook de mail uitprinten en die meenemen als bewijs. U kunt onder andere met een e-visum naar Turkije reizen en sinds begin 2018 ook naar Vietnam.

ESTA en eTA

Naast een visum en e-visum bestaan er nog 2 reisdocumenten: de ESTA en eTA. Beiden zijn reistoestemmingsformulieren, geen visa’s. U moet ze voor u naar Amerika of Canada reist aanvragen. Zowel de ESTA, voor Amerika, als de eTA, voor Canada, zijn verplicht om beide landen binnen te mogen komen. De formulieren zijn online in te vullen. Uw aanvraag wordt vervolgens door de autoriteiten bekeken. Na goedkeuring wordt dit tevens gemeld aan de luchtvaartmaatschappij waar u mee vliegt.

In de video boven in de player legt Willemien Veldman van Buitenlandse Zaken uit  hoe belangrijk het is om een reis goed voor te bereiden. Ze vertelt tevens waar u op moet letten bij de aanvraag van een visum. Kijk op de website van Buitenlandse Zaken wat er aan reisadvies is voor uw bestemming.

Dit onderwerp wordt besproken in Groeten van MAX met Jeanine Janssen op 9 juli 2018.

Heeft u een klacht over de Visumcentrale of een ander commercieel bedrijf dat bemiddelt in visa’s? Neem dan contact op met het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11. Dit kan op werkdagen van 10.00 – 12.00 uur. 

Stel uw vraag aan Jeanine Janssen

U kunt van maandag 9 juli tot donderdag 12 juli 2018 10.00 uur uw vragen stellen aan Ombudsman Jeanine Janssen over het aanvragen van een visum. Na donderdag 12 juli 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (22)

    Shaf says:

    Hoi Jeanine ik heb de uitzending over de visum gezien en had een vraag aan jou. Ik wil in augustus naar Rusland voor een week en vroeg me af wat ik allemaal nodig heb. Heb ik daar een toeristen visum nodig? Kan ik daar een É visum aanvragen? Wat zijn de kosten van een visum naar rusland? En waar moet ik op letten?

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,

    Shaief

      MAX Ombudsman says:

      Beste Shaief,

      Ik kan helaas niet voor iedereen uitzoeken wat ze exact nodig hebben. Voor informatie over de benodigde documenten kunt u het beste contact opnemen met de betreffende ambassade.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Martijn1990 says:

    Beste Jeanine,

    Moet ik nu een milieu sticker hebben om door Lyon te rijden naar zuid frankrijk

      MAX Ombudsman says:

      Beste Martijn,

      Ik ben zelf niet zo thuis in milieu stickers. Dat is meer de expertise van Yda. Ik heb even voor u gekeken op internet en via de volgende link kunt u informatie krijgen over de milieu zones. anwb.nl/vakantie/frankrijk/informatie/milieuzones
      Mocht u meer vragen hierover hebben dan verwijs ik u graag naar de ANWB.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Jootjedeliefste says:

    Hallo Jeanine,
    Wij reizen volgende week met onze 3 kinderen naar Kaapverdië.
    Wij hebben geen visum geregeld want het schijnt zo te zijn dat per 2018 je als inwoner van de EU geen visum meer nodig hebt voor Kaapverdië maar is dit wel zo?
    Wij lezen hier verschillende dingen over op internet.
    Waar doen wij goed aan?

    Groet,
    Jo

      MAX Ombudsman says:

      Beste Jo,

      Ik kan helaas niet voor iedereen uitzoeken wat ze exact nodig hebben. Voor informatie over de benodigde documenten kunt u het beste contact opnemen met de betreffende ambassade.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Robinsson says:

    Beste Jeanine,
    We lezen vaak op de sites van Italiaanse campings dat je je paspoort/ID-kaart achter MOET laten. Soms accepteren ze nog wel het ANWB-carnet of een kopie (met stift bewerkt: tip van Yda en jij), maar ze doen nog al eens moeilijk. Hoe hier mee om te gaan? Is er een (Italiaans-talige) brief van bijv. de ANWB waarin staat dat dat niet mag omdat het staatsdocumenten zijn? Gaat ook vaak om ANWB goedgekeurde campings. Zal daar toch ook door de ANWB besproken zijn?
    Grz
    Robin

      MAX Ombudsman says:

      Beste Robin,

      Ik ben niet van de ANWB en weet niet welke informatie zij voor u hebben.
      Het is misschien handiger als u met hen contact legt. U kunt hun contactgegevens vinden op anwb.nl

      Met vriendelijke groet,

      Jeanine Janssen

    TravelKees says:

    Ik ben bekend met veel strapatsen van visumbureaus. Hoe later je je visum via hen aanvraagt, hoe duurder het wordt. Bij het traditionele visum voor India (dus niet het nieuwe e-visum) liep dat wel eens de spuigaten uit. Visumbureaus rekenen vooral hoge kosten omdat het aanvragen van dat visum zeer bewerkelijk is. Daar zal de aanvrager ook wel iets van meekrijgen als je ziet hoeveel documenten (loonstrookjes, werkgeversverklaringen, etc. etc.) er worden gevraagd.
    Gelukkig is er nu het e-visum (al sinds augustus 2015!) wat prima werkt voor reizigers die via de lucht of over zee het land in komen. Het is 60 dagen geldig en double entry, zodat je ook een combinatie met bijvoorbeeld Nepal kan maken.

    Ik ken Stip Reizen als doorverkoper van goedkope reisaanbiedingen. Ze kopen wat cruises in en core business is deze aan de man te brengen. Het personeel bij Stip is niet bereisd en weet inhoudelijk te weinig van een bestemming als India om daar een goed advies over te geven. Een cruise als deze zou ik zelf ook nooit zo maar online bij een organisatie als Stip boeken, maar via een reisbureau, waar men wel op de hoogte is van alle randvoorwaarden. Stip werkt alleen niet samen met reisbureaus.

    Any way, over het visum voor India heb ik een informatief blog geschreven, wat een hoop duidelijkheid verschaft: travelkees.nl/travelblog/india/visum-voor-india/

      MAX Ombudsman says:

      Beste Kees,

      Bedankt voor uw informatie!

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Hugo72 says:

    Goedenavond Jeanine, wij hebben in december 2017 een reis geboekt bij vakantiediscounter. Nu werden wij op woensdag 27 juni gebeld dat ons hotel is overboekt. Nu konden wij wel in een bijgebouw terecht buiten het complex. Hier hadden ze geen foto’s van dus dit hebben we niet gedaan. Nu bijna 2 weken later is er nog steeds niks opgelost. We hebben nu al 6x gebeld maar telkens krijgen we te horen dat ze ermee bezig zijn. Ze krijgen het agentschap in Griekenland moeilijk te pakken en wij moeten maar geduld hebben. We worden dus steeds afgewimpeld. Kan dit zomaar? Wat zijn onze rechten? De voorpret is nu echt weg en dat nu we als het gezin voor het eerst gaan vliegen. Graag u hulp, alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Hugo

      MAX Ombudsman says:

      Beste Hugo,

      Het is mij niet duidelijk wanneer u eigenlijk zou vertrekken. Maar als de tijd dringt is het misschien handig om een brief te schrijven zodat u ook iets op papier krijgt. Liefst aangetekend. Mochten zij geen gelijkwaardig alternatief kunnen bieden, dan hebt u recht op een kosteloze annulering. Maar dan moet u natuurlijk weer bij een ander boeken.

      Het is belangrijk om bewijs op te bouwen. Telefonisch blijft dat lastig. Mocht u nog informatie willen, dan kunt u, als u MAX lid bent, altijd tussen 10.00 en 12.00 bellen naar ons spreekuur op 035-6775511.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

      Ik wens u veel success.

    visumprof says:

    Wij verzorgen al 40 jaar visa, dus ik denk dat ik redelijk deskundig ben.
    Ik heb het programma van vanavond gezien en was verbaasd over de kosten die de concullega’s rekenen. Dat den wij niet.
    Maar de informatie die over de visumprocedure gegeven werd is niet helemaal correct: Enkele maanden geleden heb ik, naar aanleiding van vragen van Stip-klanten, me verdiept in de e-visa voor India. Na veel bellen en emails kwam uiteindelijk het antwoord van Costa Cruises: ze ne nemen weliswaar passagiers met een e-visum mee, maar ze garanderen niet dat die mensen ook van boord kunnen omdat de procedure bij aankomst erg veel tijd in beslag neemt, zeker als een heel cruiseschip moet ontschepen. Dat heb ik ook met Stip Reizen overlegd.
    Jammer dat Stip Reizen toch heeft gekozen om te adviseren met genoemd bureau in zee te gaan. Wij hadden in ieder geval beter en goedkoper de passagiers kunenn helpen.

    Graag contact.

      MAX Ombudsman says:

      Geachte visumprof,

      Het onderwerp over de visa was erg veelomvattend. Helaas is er nooit tijd genoeg om alle aspecten mee te nemen in de uitzending. Er moeten keuzes gemaakt worden omdat het anders voor de consument niet meer duidelijk is. Bedankt voor uw informatie.

      Met vriendelijke groet,

      Jeanine Janssen

    visumtips van Agnes says:

    Hoi,

    VisumService.nl in Den Haag geeft echt uitstekende service. Mijn visum voor Rusland kostte € 117,20. Dit was inclusief afleveren paspoort op Schiphol € 25,00 en het maken van een uitnodiging voor Rusland € 25,00. Dat laatste is verplicht. Het beste is, als je nog tijd hebt, aan je hotel vragen om een officiële uitnodiging te sturen. Een betaling/reserveringsbewijs van je hotel of het laten zien dat je een vliegticket hebt wordt niet geaccepteerd.

    Succes en een goed verblijf toegewenst.

      MAX Ombudsman says:

      Beste Agnes,

      Wat fijn dat u tevreden bent! En dank u voor de tips!

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    oosterwijck says:

    Ik lees niets over de gevaren van zoekraken van paspoorten. Ik vind het heel vervelend, dat je niet meer persoonlijk een visum kunt aanvragen en ophalen op de ambassade van het betreffende land, in Nederland. Ik wilde onlangs een visum voor Rusland aanvragen en kreeg de informatie dat aanvragen via een gespecialiseerd bureau moet plaatsvinden. Je moet je paspoort opsturen, naar dat bureau, plus een uitnodiging en zij doen de rest. Daarop heb ik afgezien van een reis naar Rusland, omdat ik niet het risico wil lopen, dat mijn paspoort ergens zoek raakt. In Belgie kan een Belg, persoonlijk naar de ambassade in Brussel en daar persoonlijk zijn visum regelen. Is wél veiliger

      MAX Ombudsman says:

      Beste meneer, mevrouw Oosterwijck,

      Het klopt dat het erg vervelend is als u uw paspoort moet achterlaten. Dat zou nog eens een onderwerp kunnen zijn om te behandelen. Over paspoorten afgeven bij hotels hebben wij pas een column geschreven die snel op MAX Vandaag zal verschijnen.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    KellyVellekoop says:

    Op 30 augustus ga ik samen met mijn vriend op vakantie naar Canada. Hiervoor is tegenwoordig een ETA formulier nodig. Wij hebben deze aangevraagd en aangezien mijn vriend (14 jaar geleden) een geldboete heeft gehad voor het afspreken van vuurwerk buiten oud & nieuw om, hebben wij netjes ingevuld dat hij een keer in aanraking is geweest met de politie. Wij konden toen helaas geen documenten aanleveren van de rechtbank en is dus onze aanvraag direct afgekeurd. Wij hebben toen een bewijs van goed gedrag en een rechtbankformulier aangevraagd (waarop stond uitspraak; vrijspraak) & het ETA formulier opnieuw ingevuld. Visum+ uit Naaldwijk heeft dit allemaal voor ons ingediend, maar nu (4 maanden & € 500 verder!) hebben wij nog steeds geen akkoord. Is dit normaal als de uitspraak vrijspraak is? Het ligt nu bij de ambassade in Wenen. Wij krijgen daar geen contact & kunnen ons ook geen uitspraak geven over een eventuele doorlooptijd. Op dit moment worden we maar van het kastje naar de muur gestuurd. Misschien ben ik bij jullie ook wel helemaal verkeerd, maar op dit moment heb ik even geen idee bij wie wij moeten aankloppen voor hulp.

    compuding says:

    Hallo Jeanine

    Ik ga in oktober naar Thailand voor 6 maanden. Ik vraag dan een visum aan voor 1 jaar (ben 75 jaar dus kan een o visum aanvragen)

    Nou heb ik de keus tussen een single entry en een multi entry het verschil is € 90;=. Maar het is de gewoonte dat je in Thailand 90 kan blijven daarna moet je even het land uit om weer 90 dagen te verkrijgen (visum run).
    Wanneer ik dus een single entry neem, kan ik dan evengoed het land even uit om weer 90 dagen te krijgen? Of moet ik altijd een multi entry nemen voor € 90;= meer, en is de single entry dus nooit geldig. Want entry betekent toch dat je vaker het land in en uit kan?
    Ik hoop dat je mij kunt helpen

    groet compuding

    waschera says:

    Wij vragen ons visum voor Turkije al jaren aan bij turkijevisum.nl zonder dat ze daar veel extra kosten voor vragen en binnen een dag per mail ontvangen. Ik vind het zelf wel altijd fijn om het bij een Nederlands bedrijf aan te vragen.

    nelleke61 says:

    Hallo,

    We hebben het volgende probleem :

    onze reis naar Turkije van deze maand is uiteraard geannuleerd, we krijgen via het Duitse reisbureau de volledige reissom terug, zover geen probleem, alleen de kosten van de aangevraagde visums voor Turkije van 525,- voor 17 personen krijgen we niet terug, dit is reeds bevestigd door het Turkse consulaat.

    Eigenlijk hadden we de visums niet eens meer nodig, die zijn tussentijds afgeschaft, toen de reis nog doorging, hadden we dit ook al tevergeefs aangekaart: geen terugbetaling mogelijk. Dit vinden wij ronduit schandalig ! Omdat het om zo’n grote groep gaat, gaat het toch om een aanzienlijk bedrag. Wat nu ?

    Met vriendelijke groeten,

    Familie Roelofs Horst

Bekijk ook

Meer