Vlucht vertraagd of geannuleerd? Dit is wanneer u recht heeft op een vergoeding

Heeft u te maken met een vertraagde of geannuleerde vlucht? Dan kan het zijn dat u recht heeft op een vergoeding. In dit artikel leest u wanneer u recht heeft op een vergoeding, hoe hoog deze kan zijn en in welke situaties u een compensatie ontvangt.

Gevolgschade
Lees ook: Gevolgschade: wat is het en hoe kunt u het claimen?

Rechten bij een vertraagde vlucht

Als uw vlucht vertraagd is, moet de luchtvaartmaatschappij bij een vertraging van meer dan 2 uur zorgen voor drankjes, snacks en de mogelijkheid om te communiceren. Bijvoorbeeld via telefoon of e-mail. Bij een vertraging van meer dan 3 uur kunt u vaak ook financiële compensatie krijgen, tenzij de vertraging is veroorzaakt door uitzonderlijke omstandigheden zoals slecht weer of stakingen. De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht:

  • vlucht tot 1.500 kilometer: 250 euro per persoon.
  • vlucht binnen de EU van meer dan 1.500 kilometer, of andere vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: 400 euro per persoon.
  • vlucht van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU: 600 euro per persoon.

Als de vertraging 5 uur of langer duurt, heeft u het recht om af te zien van de vlucht. U kunt dan de volledige kosten van het ticket terugvragen. Deze moet u binnen 7 dagen terugkrijgen. Moet u vanwege de vertraging een nacht blijven overnachten, dan is de maatschappij verplicht om een hotelaccommodatie en vervoer, van en naar het hotel te regelen.

Lees ook: Een lange vliegreis in het vooruitzicht? Bekijk tips tegen verveling, een pijnlijk lijf en vliegangst

Volledige vergoeding bij een annulering

Wanneer u te maken heeft met een annulering of instapweigering, ook wel overboeking, mag u kiezen voor een andere vlucht óf een terugbetaling van het ticket. Kiest u ervoor om een andere vlucht te pakken, dan zal dit de eerstvolgende vlucht zijn waar nog een plek beschikbaar is. Daarnaast kunt u vaak financiële compensatie krijgen. De hoogte van de compensatie wordt hier ook bepaald door de afstand van uw vlucht.

U heeft niet altijd recht op een vergoeding

U krijgt een vergoeding als:

  • u door een overboeking van de vlucht (onvrijwillig) geweigerd bent.
  • de vlucht vertraagd of geannuleerd is, waardoor u meer dan 3 uur later aankomt op de eindbestemming van uw reis.
  • u een aansluitende vlucht mist en meer dan 3 uur later aankomt op de eindbestemming.
  • er een staking of tekort is van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij.

U krijgt geen vergoeding als:

  • er slecht weer is.
  • er een medisch ongeval is.
  • u zelf te laat bent gekomen op het vliegveld.
  • er stakingen zijn door de luchthaven of de luchtverkeersleiding.
  • er een technisch probleem is.
  • er veiligheidsmaatregelen getroffen moeten worden.
  • de vlucht wordt geannuleerd als u naar een gevaarlijke bestemming reist.
  • u gebruik maakt van een vervangende vlucht.
De drukte op Schiphol
Lees ook: Problemen op Schiphol : dit kunt u juridisch doen als uw vlucht is geannuleerd

Waar vraagt u een vergoeding aan?

Als u recht heeft op een vergoeding voor een vertraagde of geannuleerde vlucht, kunt u dit rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij doen. Meestal kunt u via de website van de maatschappij een claimformulier invullen. Zorg dat u uw ticket, boardingpass en eventueel bonnen van extra kosten bij de hand heeft.

Heeft u gevraagd om terugbetaling van het ticket en uw geld niet gekregen? Dan kunt u een kantonrechter inschakelen. Dat is een speciaal soort rechter die in Nederland zaken behandelt op het gebied van het burgerlijk recht, consumentenkoop en lichtere strafzaken zoals overtredingen.

(Bron: Rijksoverheid, Radar, Consumentenbond, ilent.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Dirck says:

    Onredelijk?
    Ja, bij stakingen die week van tevoren komen vind ik 100% geld terug als vlucht Geannuleerd werd en andere wel vlogen.
    als Schiphol of KLM matig betalen krijg je door hunzelf veroorzaakte stakingen.

    Als je ziet waarom bij stakingen er geannuleerde zijn maar niet 100% dus Uw vlucht wel en andere nog vliegen?
    Tekort medewerkers vind ik dat je alles terug moet kunnen krijgen.