camper

Vanaf 2020 dieseltoeslag voor oudere campers

Is uw camper van voor 1 september 2009 en rijdt hij op diesel? Dan kunt u vanaf 1 januari 2020 rekenen op een toeslag op de wegenbelasting van maar liefst 15 procent. Deze zogeheten dieseltoeslag moet bezitters stimuleren de oudere diesel in te ruilen voor een minder vervuilend exemplaar, aldus de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC). 

Problemen bij de Belastingdienst

De plannen voor een toeslag voor op diesel rijdende campers van voor 1 september 2009 is al eerder aan de orde. De maatregel moet 1 januari 2019 ingaan. Maar door problemen bij de Belastingdienst, lukt dit niet. De doorvoering wordt met een jaar uitgesteld. Hoewel de problemen binnen de Belastingdienst nog steeds niet zijn opgelost, is toch besloten om kentekenhouders per 1 januari 2020 een aanslag te sturen. Die komt in de vorm van een extra aanslag. Dus naast de gewone wegenbelasting, volgt er een 2e aanslag met de daarop de dieseltoeslag van 15 procent. Het is de bedoeling dat beide bedragen in 1 toeslag wordt verwerkt.

Uitstoot fijnstof

De dieseltoeslag voor oudere campers wordt ingevoerd om eigenaren te stimuleren de oudere en vervuilende camper in te ruilen voor een schoner exemplaar. Waarom er gekozen is voor campers van voor 1 september 2009 heeft alles te maken met de uitstoot van fijnstof. Auto’s van na september 2009 voldoen aan de norm Euro 5, 5 milligram fijnstof per kilometer.

Kwarttarief

De toeslag is gekoppeld aan de wegenbelasting. Dus ook voor de nieuwe heffing voor de campers geldt het kwarttarief. Dit komt neer voor een camper van rond de 3000 kilo op een extra toeslag van rond de 150 euro. De maatregel gaat 1 januari 2020 van start.

(Bron: NKC)

Geef een reactie

Reacties (7)

    Benthe says:

    Vraag mij toch al jaren af wanneer er extra belasting geheven gaat worden op alle Vaartuigen.
    Zijn die motoren niet slecht voor ons milieu?

    Jand46 says:

    En ook nu weer worden voornamelijk de vele 50-plussers “gepakt”, onbegrijpelijk en onrechtvaardig.
    Een subsidieregeling om inruil te stimuleren zal er wel niet komen!
    Want wie heeft er tig-duizend € op de plank liggen om een nieuwere camper te kopen?
    Waar gaan dan deze “oude” campers naar toe?
    Naar het oosten, want daar hoeft niets aan het milieu te worden gedaan!
    Waarom inderdaad boten en vliegtuigen niet?

    ELGRO says:

    Dat is weer lekker dan, de ouderen gewoon een nieuwere laten kopen, alsof dat kan want de oude camper zul je nu niet meer zo makkelijk kwijtraken als inruil enz. Wij worden elke keer met van alles gepakt! Laat het circuit van Zandvoort eens uitrekenen wat voor uitstoot daarvan komt van de racewagens maar ook van de auto’s die daarop afkomen!!!! En dan die vliegtuigen die over ons hoofd vliegen!!! Wij mogen al niet in de steden komen, geen probleem want dat doen wij zelf nooit maar anderen vinden dat misschien wel fijn, en nu dit weer!!!! Is mijn man straks op zijn 67ste eindelijk met pensioen, kunnen we het niet meer betalen om met de camper weg te gaan of een andere aan te schaffen! Ik ben echt heel boos!!!!

    Gerb says:

    Leuk wat ze nu weer bedacht hebben als melkkoe, eerst doen ze de oldtimers belazeren door de leeftijd van belastingvrij te verhogen naar 40 jaar en dan trekken ze deze mensen ook nog eens een poot uit met de fijnstof belasting.
    Door deze belasting te koppelen aan de wegenbelasting is echt belachelijk, als je wegenbelasting betaald wil niet automatisch zeggen dat je ook gaat rijden.
    En als je niet rijd stoot je geen fijnstof uit, of zie ik dit verkeerd soms.
    Ik denk persoonlijk dat de maat nu vol is en dat we eens moeten wakker worden dat het zo niet langer kan en we al genoeg belazerd zijn.

    RixBus says:

    Tja, de oude bus/camper verkopen gaat niet; die markt is vernietigd. En de bus, die wordt per jaar duurder.
    Het alternatief is de “schone” benzine auto eruit, want die kan nog verkocht worden.
    En dan meer rijden met de Camper. Dat drukt de km prijs en dus de kosten per jaar.

    Dat helpt de portemonnaie, helaas niet de luchtkwaliteit.
    Soms hebben ondoordachte regels averechtse effecten. Het is niet anders.

    Waarom dit probleem niet op een andere manier opgelost wordt?
    Ik denk dat de accijnsen en toeslagen op diesels van de afgelopen 30+ jaar al lang aan andere gadgets zijn uitgegeven. Dat de overheid er voor de burger is, van wie was dat idiote idee? De burger is er om de overheid “leuke” dingen te laten doen. En inderdaad daar komen dan bedrijven met een sterke lobby een zak met granen meepikken. Het is makkelijker om van 17 miljoen mensen een euro te “pikken” dan 17 miljoen van een multi-national…

    Wmpje says:

    Ik lees alle commentaren. Ik snap het probleem niet. Door te stoppen met de verkoop van vervuilende diesels sterven de oude campers vanzelf uit. Oude campers rijden gemiddeld 6 A 7 weken per jaar waar praten we over. Ik kan geen jonge camper betalen en wordt zoals velen de camper uitgejaagd. In Duitsland kan je filters in laten bouwen, doe daar wat mee regering, stimuleer in plaats van ons weer te straffen. Wij camperaars spekken ook het toerisme en de economie. En laten die mensen met bakken geld, die wel een nieuwe camper kunnen rijden en tegen de vervuilende dieseluitstoot zijn hun smond houden A.u.b.
    Ook de ANWB en de NKC zouden meer op moeten komen voor ons. Maar oké , ik reageer wel maar weet ook dat dit totaal geen zin heeft. Zucht maar wel even mijn mening netjes geuit.
    Op naar een betaalbare oplossing zodat wij door kunnen gaan met genieten van onze oude campers.

    De Diesel is terug says:

    Zoals altijd word de belasting geïnd op de verkeerde plaats. Persoonlijk lig ik nu nog niet zo wakker van de toeslag. Wij gebruiken de camper maar een paar weken per jaar. Iemand die met de familie 3 keer naar Turkije vliegt stoot veel meer uit dan wij met onze 800 km. Toch zit daar geen brandstof belasting op.