Typische Arnhemse trolleybus kan het nu ook zonder bovenleiding

Na lang experimenteren is het nu eindelijk zo ver: de trolleybus 2.0 rijdt door Arnhem. Deze bus heeft een ingebouwde accu en hoeft dus niet altijd gebruik te maken van de bovenleiding. Dit maakt het openbaar vervoer in de stad een stuk flexibeler. 

Trolleybus 2.0

Arnhem is de enige stad in Nederland waar de trolleybus nog rijdt. In 1949 wordt er begonnen met het inzetten van deze bussen, die rijden middels een elektrische bovenleiding. Naarmate de tijd vordert groeit het trolleybus-netwerk in de stad en de omliggende gemeenten. Hoewel de trolleybus een vrij schone manier van openbaar vervoer is, is het ook wel een beperkend vervoersmiddel. Waar geen bovenleiding hangt, kan immers ook niet gereden worden. Daar komt met de komt van de trolleybus 2.0 verandering in. Althans, op den duur. In het begin blijft de trolleybyus 2,0 wel onder het stroomnetwerk rijden, zodat reizigers niet in de problemen komen als er toch iets mis gaat.

trolleybus

De trolleybus in 1974.

Proefritten

De trolleybus 2.0 is op 11 maart 2019 officieel gaan rijden, maar er wordt daarvoor al jaren mee geëxperimenteerd. 5 jaar geleden wordt de eerste leverancier aangetrokken, maar deze weet niet op tijd een prototype af te leveren. Een nieuwe partij wordt in de arm genomen, die wel een bus aflevert. Met deze bus worden sindsdien proefritten gemaakt om te kijken of de accu lang genoeg zonder stroomtoevoer kan. Dit blijkt zo te zijn, waardoor de nieuwe trolleybus nu echt mee kan draaien.

Ook buiten Arnhem

Vervoerder Connexxion is van plan om de nieuwe trolley voor alsnog alleen door Arnhem te laten rijden, maar er liggen plannen om ze ook in Wageningen, Dieren en Elst en Huissen in te zetten. Daar moeten zij de gasbussen vervangen. Dit gaat op z’n vroegst in 2022 gebeuren, laat Connexxion weten.

Bron: De Gelderlander, Volkskrant, degroenehub.nl

Geef een reactie