Thomas Cook omgevallen: dit weten we tot nu toe

Reisorganisatie Thomas Cook bestaat niet langer. Het bedrijf heeft faillissement aangevraagd, waardoor het niet meer mogelijk is om vakanties te boeken. Ook de toekomst van de Nederlandse tak van het bedrijf en dochteronderneming Neckermann Reizen is onzeker. Dit is wat wij tot nu toe weten over de kwestie.

Onrust voor faillissement

Het van origine Britse bedrijf Thomas Cook vraagt in de nacht van 22 op 23 september faillissement aan in het Groot-Brittannië. Hierdoor ontstaat er plotsklaps veel verwarring. Er zijn momenteel ruim 600.00 mensen op vakantie met Thomas Cook, waaronder 10.000 Nederlanders. Kunnen zij hun vakantie afmaken? Moeten zij direct naar huis? En hoe zit het met de mensen die een reis hebben geboekt bij het bedrijf? Kunnen zij nog weg? Veel vragen en inmiddels ook wat concrete antwoorden.

Vakanties gaan niet door

Zo is duidelijk dat Thomas Cook wereldwijd geen vakanties meer verkoopt; ook niet in Nederland. Ook dochterbedrijf Neckermann Reizen heeft alle activiteiten gestaakt. Dit houdt in dat mensen die een vakantie geboekt hebben bij 1 van deze bedrijven en vandaag, 24 september 2019, moeten vertrekken, niet op vakantie kunnen. Zij worden doorverwezen naar de website van Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Onduidelijk is wat er gebeurt met de vakanties die gepland zijn voor 25 september 2019 en in de dagen die daarop volgen. Thomas Cook Nederland heeft laten weten hier later meer informatie over te geven. Inmiddels is duidelijk dat de reizen niet doorgaan. Mensen die nog moeten gaan kunnen zich melden bij een ANVR of SGR-aangesloten reisonderneming. Zij zijn op de hoogte van de situatie en helpen met het boeken van een vervangende reis. Zij nemen tevens de aanbetaling over en dienen de claim namens u in bij de SGR. Als u zelf via deze weg een andere reis wilt boeken, moet u uw identiteitsbewijs betalingsbewijs aan Thomas Cook ofNeckermann en uw boekingsbevestiging meenemen naar uw afspraak met de reisorganisatie.

SGR komt in actie

De SGR komt officieel pas in actie zodra Thomas Cook en Neckermann Reizen hun faillissement bij de rechtbank hebben aangegeven, maar de stichting is al sinds 23 september druk bezig met het nemen van allerlei voorzorgsmaatregelen. Zo heeft de stichting een informatiepagina over het faillissement ingericht op de website, waar gedupeerden reizigers antwoord krijgen op hun vragen.

Ook heeft de SGR een noodnummer in het leven geroepen. Via 070-3071111 kunnen mensen die nu met Thomas Cook of Neckermann op vakantie zijn en door het faillissement problemen krijgen met hun accommodatie. De SGR heeft reisorganisatie TUI inmiddels gevraagd om contact op te nemen met hotels die dwars liggen en deze ervan te overtuigen dat er betaald wordt. Wie al op de luchthaven is, kan zich wenden tot één van de vele reisagenten die hier volgens de branchevereniging voor reisorganisaties ANVR aanwezig zijn. Zij kunnen reizigers ook helpen met het indienden van een claim bij de SGR.

Lichtpuntjes

Wie nu op vakantie is met 1 van de failliete reisorganisaties en op 24 september terugvliegt, hoeft zich overigens geen zorgen te maken. Thomas Cook heeft in sommige landen eigen vliegtuigen, maar niet in Nederland. Vluchten worden uitgevoerd door andere vluchtvaartmaatschappijen, waardoor deze gewoon door kunnen gaan. Ook mensen die via Expedia een reis bij Neckermann hebben geboekt -die 2 werken samen- hoeven zich geen zorgen te maken. Deze reizen kunnen naar alle waarschijnlijkheid gewoon doorgaan. Wie dit 100 procent zeker wil weten, doet er goed aan contact op te nemen met Expedia.

Gedupeerd? Neem contact op met MAX

Bent u lid van MAX en 1 van de Nederlandse Thomas Cook-gedupeerden? Dan kunt u zich melden bij MAX Ombudsman. U kunt uw verhaal hier kwijt en de ombudsman kan u adviseren. MAX-leden kunnen terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

U kunt eventuele klachten over Thomas Cook ook delen met de redactie van ons consumentenprogramma MAX Vakantieman. Op MAX vandaag vindt u formulier waarin u uw verhaal kunt doen.

(Bron: ANP, AD, NOS, De Telegraaf)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Slagter fan says:

    Triest voor iedereen die op vakantie zijn en in onzekerheid zitten.
    Meerdere situaties hoorde ik al dat mensen in het hotel waar ze verblijven heel veel geld moeten betalen uit eigen zak. Moet je ook maar even beschikbaar hebben.

  2. oosterwijck says:

    Het vervelende bij faillissementen van reisorganisaties is: Dat het betalingssysteem zo ondoorgrondelijk is. Je betaald je reis en soms vertrek je pas maanden later. En nog weer veel later krijgt het hotel de betalingen bijgeschreven. Ondanks dat er een garantiefonds is, bij calamiteiten, proberen hotels, de gasten tot bijbetaling te dwingen. Waarom zijn hier geen sluitende afspraken over gemaakt? … Dit moet toch beter geregeld kunnen worden. … Ik stel tevens voor, om bij deze branche een betere controle op de financien van reisorganisaties uit te oefenen. Al tientallen jaren worden consumenten geconfronteerd met dit soort problemen en met problemen over misleiding en zelfs oplichting. Ik stel voor om de taken van het garantiefonds uit te breiden naar garantie en kwaliteiten fonds.