Strengere regels voor de rijbewijskeuring van 75-plussers: wat verandert er per 2026?

Vanaf januari 2026 gelden er strengere regels voor rijbewijskeuringen voor automobilisten van 75 jaar en ouder. Met ruim 1,1 miljoen 75-plussers achter het stuur, is het belangrijk dat iedereen veilig blijft rijden. Omdat lichamelijke en geestelijke functies met het ouder worden kunnen veranderen, wordt de keuring grondiger. 

Waarom komen er strengere regels?

Keuringen duren nu vaak te kort, soms maar 5 minuten. Dat is onvoldoende om een goede inschatting te maken van de rijvaardigheid. Sommige keuringsartsen keuren tientallen ouderen per dag, waardoor het meer lopendebandwerk is dan dat er echt kritisch wordt gekeken of zij werkelijk geschikt zijn om de weg weer op te gaan. Ook wordt er onvoldoende gekeken naar medicijngebruik, terwijl veel ouderen medicijnen gebruiken die het rijgedrag kunnen beïnvloeden. Daarnaast is er soms sprake van keuringen die meer als een verdienmodel worden gezien dan als een serieuze medische beoordeling.

Medische keuring rijbewijs
Lees ook: Hoe zit het? Wanneer komt u wel of niet door de medische keuring voor uw rijbewijs?

Wat verandert er in de rijbewijskeuring vanaf 2026?

Om de veiligheid in het verkeer te blijven waarborgen zullen er een aantal dingen veranderen:

  • Minimale keuringstijd: artsen moeten minimaal 15 tot 20 minuten de tijd nemen voor elke keuring. Dit zorgt voor een grondiger onderzoek, waarbij onder andere medicijngebruik, bloeddruk en zicht nauwkeurig worden bekeken.
  • Actueel medicatieoverzicht: u moet een recent overzicht van uw medicijnen meenemen naar de keuring.
  • Strengere richtlijnen: artsen moeten nauwkeurig werken volgens de nieuwe landelijke regels van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), met als doel dat de keuringen serieus en zorgvuldig verlopen.

Wanneer moet u een rijbewijskeuring laten doen?

Als u 75 jaar of ouder bent, moet u uw rijbewijs elke 5 jaar verlengen. Hiervoor is een algemene rijbewijskeuring nodig. Die bestaat uit een gezondheidsverklaring en een medische keuring. Dit mag door de eigen huisarts, maar in de praktijk verwijst die vaak door naar een collega om een onafhankelijk beeld te krijgen. De gezondheidsverklaring vult u online in bij het CBR. Een afspraak met een keuringsarts moet u zelf maken. Soms is door een aandoening een extra medisch onderzoek nodig door en specialist of een rijvaardigheidstest.

Twijfelt u over uw rijvaardigheid? Vraag zelf een keuring aan

Twijfelt u of u nog veilig kunt rijden? U hoeft niet te wachten tot uw rijbewijs verloopt. U kunt altijd zelf bij het CBR een medische beoordeling aanvragen en een rijvaardigheidstest. Zo krijgt u zekerheid over uw rijvaardigheid en voorkomt u onzekerheid of problemen in het verkeer.

Vrouw rijdt auto. Steeds meer ouderen hebben een rijbewijs.
Lees ook: Steeds meer 50-plussers hebben een rijbewijs: zo blijft u veilig rijden

Zo verloopt uw verlening soepel

Om uw rijbewijs zonder problemen te verlengen, is het verstandig om op tijd te beginnen. Vraag uw verlenging minimaal 4 maanden vóór de vervaldatum aan. Het CBR kent soms lange wachttijden en som is er nog een aanvullende medische keuring nodig. Neem altijd een actueel overzicht van uw medicatie mee naar de keuring en maak tijdig een afspraak bij een keuringsarts. Heeft u twijfels over de uitslag? Dan kunt u altijd om een extra beoordeling vragen voor meer zekerheid.

(Bron: CBR, Rijksoverheid, AD, PlusOnline, RTV Oost. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (38)

    Frans Geefjema says:

    Dat zal wel betekenen dat de kosten voor het verlengen aanmerkelijk zullen stijgen. Niet zo leuk voorde 75+’ers, die toch al aan alle kanten financieel gepakt worden …

      Bores says:

      Dat is de reden, inkomsten, in België en Duitsland is deze keuring niet

      Oudje. says:

      Daar gaat het over. Ze denken dat alle Aowers de moord stikken van het geld. Dat is niet zo, maar daar zitten ze in Den Haag niet mee. Hier werd ik vorige week in het dorp nog ingehaald aan de linker kant van de vluchtheuvel door zo’n jonge gast in een Mercedes en dat ook nog in een 30km zône. Pak die maar eens aan met een Cbr cursus.

    Snarfke says:

    Mag mijn eigen huisarts het keuringsverslag invullen?
    Uw eigen huisarts mag het keuringsverslag invullen als u:

    u een keuringsverslag “Keuring voor rijbewijs 75+” nodig heeft.
    u geen groot rijbewijs (C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 of D1E) aanvraagt…..

    Zie cbr.nl

      MAX Vandaag says:

      Beste Snarfke, bedankt voor uw reactie. We hebben de tekst aangepast. Vriendelijke groet, webredactie MAX Vandaag

    Louis1952 says:

    Het is zeer verstandig kritisch te kijken naar de rijvaardigheid, kennis en reactievermogen en m.n. medicijngebruik.
    Zelf ben ik 73 jaar, maar wanneer ik naar de randstad moet mijd ik die enorme verkeersdrukte en pak het OV.
    Al vind ik dat wegens de toename van drugs , alcohol en gebruik van social media in het verkeer ook veel strenger aangepakt moet worden.
    Aan de andere kant, de overheid faalt volkomen door de enorme bezuinigingen op het OV in de regio. Dat belemmert enorm de mobiliteit van de ouderen waardoor zij steeds meer geïsoleerd raken. Bovendien wordt het OV onbetaalbaar en wegbezuinigd.

      barteldwim says:

      Ondanks dat ik nog niet zover ben , zie ik met name andere leeftijd categorieen , zo rond eerste 15 jaar rijervaring, zigzaggend over de snelweg rijden. Lijkt me dat voor die groep , 3 jaarlijks inzicht- en mentale testjes nodig zijn om weer verder te mogen te rijden. Bij herhaling testen is goed maar dan voor iedereen. Hoop dat de zelfrijdende auto dan ook zo snel mogelijk zijn intrede doet , dan zijn we hier allemaal weer vanaf.

      Intruder says:

      Yep, daar ben ik 100% mee eens.

      Peter.r says:

      Ben zo “dom” geweest om bij mijn 75 jarige leeftijdskeuring mijn 3 verschillende uit voorzorg onderhouds medicijnen op te geven. Resulteerde direct in 5 keuringen op verschillende, zo ver mogelijk uit elkaar gelegen locatieartsen. Een arts vroeg of ikzelf er problemen door ondervond. Op het nee antwoord de vraag, of ik even € 75,- wilde afrekenen en stond met 3 minuten weer buiten. 5 artsen x gem. € 60,- + rijbewijs was totaal € 375,- aow geld kwijt. Dank u CBR/RDW. Ik zie de bui alweer hangen.

    loveringwil says:

    Misschien moeten we ook mensen onder de 75 jaar keuren, daar zitten ook mensen tussen die blind zijn en roekeloos. Ze denken overigens wel dat ze goed kunnen rijden.

    Gamba says:

    Ik ben het volledig eens met Louis 1952 en Loveringwil. Er is niet genoeg politiepersoneel dat controles op overtredingen kan controleren. Dus moet er een aanpassing komen aan het systeem. Strenger optreden bij overtredingen van bedwelmende middelen zoals een alcohol/drugsslot in de auto. En mogelijk nog strenger. Maar ook controles op jongere leeftijd op de rijvaardigheid en het bewuster maken van de gevaren die een voertuig voor eigen lijf en dat van anderen.

      Intruder says:

      Een auto is in feite een wapen maar dan in het groot. En dat beseffen ze niet.

    berhin says:

    Niks op tegen om voor ouderen de rijvaardigheid te toetsen, maar doe dat dan ook: zet ze een half uurtje in een auto en laat een rijlesleraar een advies uitbrengen. Dat is de kern! Stop met dat medische, administratieve verdienmodel: geldklopperij! Bovendien is de CBR-wachttijd schandalig lang: Pechtold heeft flink verzaakt. Dat belooft wat in Delft, als nieuwe burgemeester. Steeds weer bewijst de doorschietende marktwerking de ellende: hoge prijzen, verstopte systemen en bureaucratische oplossingen. Controle door de overheid moet op orde komen: minder markt, meer waardering (en loon) voor/binnen de overheid.

    slapendeendje says:

    Wel eens naar het programma “De slechtste chauffeur van Nederland” op RTL 5 gekeken ?
    Hoe komen deze mensen aan hun rijbewijs ? Levensgevaarlijk! Kan mij niet voorstellen dat er bij het rijexamen wel goed gereden is. Wel makkelijk om alléén de ouderen weer extra aan te pakken. Zelf ben ik bijna 80 en geeft autorijden mij onafhankelijkheid en noodzaak om mijn echtgenote met beperkte mobiliteit te vervoeren en nog leuke dingen te ondernemen.
    Ik hoop nog lange tijd in gezondheid te mogen rijden en zelf te kunnen beslissen als het niet meer zou gaan. Dit moest ik even kwijt !

      Bores says:

      Ik ben het met je eens, dat in alle leeftijdsgroepen gekeurd moet worden, maar dat TV programma heb ik een keer gezien, ik ben.75 jaar, en had meteen door, dat het allemaal doorgestoken kaart is

      jh says:

      Geheel met u eens !

      Intruder says:

      Ik denk dat de programma, de slechtste chauffeur van Nederland in scène is gezet. Dus niet echt.

    Guillaume says:

    Jongeren zijn verantwoordelijk voor de meeste ongelukken, vanwege drugs, drank, overmoed, afleidende schermpjes, foute inschattingen, agressief / competitief gedrag, gebrek aan rijervaring enz. Ouderen rijden voorzichtiger, met vele jaren rijervaring en veroorzaken aanzienlijk minder ongelukken, maar dat mag van de dictatuur niet benoemd worden, want ze dienen van de overvolle wegen gemeden, en dat is de harde praktijk. Waar extreemlinks in ons land de dienst uitmaakt kunnen we beter links gaan rijden, dat laatste is onschuldig vergeleken bij het establishment dat ons van de weg wil hebben, dan komt de erfbelasting ook eerder vrij;).

      jh says:

      Precies , met drank en drugs en lachgas rijbewijs direct innemen, geen pardon regeling !

    Bores says:

    Waarom.alleen 75 plus en waarom niet alle leeftijden, in Duitsland en België is deze keuring niet, daar wordt gezegd , iedereen kan wat krijgen

      Intruder says:

      Daar ben ik volledig mee eens.

    Willem65 says:

    Geen probleem als het om de veiligheid gaat dat 75 plussers een medisch gekeurd moeten worden.
    Maar wat gebeurt er met mensen die met drugs en alcohol achter het stuur zitten die hebben vrij spel wat gaat daar mee gebeuren het zijn vooral de jongeren die achter het stuur kruipen

      Intruder says:

      Pure discriminatie is het. Leeftijdsdiscriminatie.

    jh says:

    Ik als 70 jarige kom Amsterdam ,of de randstad niet meer in , niet omdat ik niet kan rijden , maar je bent daar onbekend , en gaat dus langzamer rijden , je wil geen botsing veroorzaken,toch ?
    Tweede punt is dat er verschillende tarieven worden geheven voor keuringen dit zou dus dan landelijk dezelfde prijs moeten worden, de één betaald 30 euro en de ander dik 500 euro , dit noem ik , iemand een poot uitdraaien .
    Keuring opzich heb ik dan nog niet eens zozeer een probleem , maar laat beginnende bestuurder ook keuren na ongeveer twee en een half jaar!

    Loeks says:

    Die leeftijdsgrens is totaal arbitrair, ook iemand van 50 kan slechtziend zijn of een hartstilstand krijgen. Wat veel zinvoller is, is een rijtest van minimaal 30 minuten zowel in de binnenstad als op de snelweg (invoegen bv.) zo kan worden bepaald of iemand überhaupt nog veilig aan het verkeer kan deelnemen.

    Rob Hagenbeek says:

    Ik vraag mij het volgende af. Mijn rijbewijs verloopt in 2027, dan ben ik 74 jaar. Zou ik dan een rijbewijs verlenging krijgen voor 5 jaar of 1 jaar? Wie kan mij hier een antwoord op geven?

      pukkie1972 says:

      5 jaar als het voor 1 jaar verlengd wordt dan is er wel iets aan de hand. Denk aan vroege stadium dementie of epilepsie wat onder controle is en meer van dit soort aandoeningen wat wel serieus is.

    slapendeendje says:

    * Nog vergeten te vermelden dat ik al 42 jaar schadevrij en zonder gezondheidsproblemen met plezier auto rij. Ik hoop dat nog geruime tijd te kunnen doen.

    Vinkie says:

    Redelijk zou zijn als ze de grens gaan aanpassen net zoals de Overheid doet bij de AOW leeftijd!
    Werken tot je 67+ dan ook rijbewijs keuring 77+

    Peter.r says:

    Ben zo “dom” geweest om bij mijn 75 jarige leeftijdskeuring mijn 3 verschillende uit voorzorg onderhouds medicijnen op te geven. Resulteerde direct in 5 keuringen op verschillende, zo ver mogelijk uit elkaar gelegen locatieartsen. Een arts vroeg of ikzelf er problemen door ondervond. Op het nee antwoord de vraag, of ik even € 75,- wilde afrekenen en stond met 3 minuten weer buiten. 5 artsen x gem. € 60,- + rijbewijs was totaal € 375,- aow geld kwijt. Dank u CBR/RDW. Ik zie de bui alweer hangen.

    John68 says:

    Eenvoudig als basis opnemen in zorgkostenverzekering , net als voorbehoedingsmiddelen als de pil , kraamzorg , waar deze generatie ook aan meebetaald .
    Asociaal Nederland ‼️‼️
    Er worden voor andere groeperingen tolken vergoed 😡

    ebo says:

    We zouden heel veel problemen kunnen voorkomen door de invoering van het puntenrijbewijs. Er zijn diverse landen die dat al hebben. Ga je over je punten heen, dan ben je je rijbewijs voor een bepaalde periode kwijt of voor altijd. Zoek naar de combinatie van medisch keuren en een puntenrijbewijs. De veilige bestuurders worden dan beschermd en een stuk onredelijkheid wordt weggenomen.

    Rulio says:

    Er komt nog een dag dat jouw medicijngebruik ingezien kan worden door het CBR en een uitzendkracht gaat bepalen of je wel of niet mag rijden.

    busje884 says:

    Ik ben beroepchauffeur en moet elke 5 jaar op rijbewijskeuring. Ook al zou ik 25 jaar zijn..bij de vorige keuring bleek dat ik brildragend moet zijn, maar ik ging 4 maanden vòòr dat mijn periode van 5 jaar afliep op rijbewijskeuring. En ik moest binnen 2 weken mijn rijbewijs laten vernieuwen anders mocht ik zelfs niet personenwagen rijden. Iets waar je niet voor op keuring hoeft voor de 75 jarige leeftijd. Ik wil zeggen: haal je met 18 het B rijbewijs en je ziet en hoort niks meer met 65 dan is er niks aan de hand mbt het B rijbewijs, en een “beroepschauffeur” is dan zelfs met 45 jaar zijn B rijbewijs kwijt.

    pukkie1972 says:

    Laten ze de keuringsleeftijd maar naar voren halen? Genoeg jonge bestuurders die iets krijgen waardoor het niet altijd duidelijk is of het nog veilig en vetrouwd is. En wat denk je van de theorie? De meeste mensen die hun rijbewijs halen kijken nooit meer in het boek. Iedereen roept? Als ik opnieuw theorie moet dan zak ik als een baksteen!! Dus elke 5 jaar een soort opfriscursus en elke 10 jaar een keuring passend bij de leeftijd. En als er iets ergs aan de hand is dan doorsturen naar het CBR voor een rijtest. Want om het veiliger op de weg te krijgen moet je Iedereen er bij betrekken en niet alleen de 75 plusses.

    Mario says:

    Word eind december 2025 67 en heb mijn rijbewijs in maart 1979 gehaald. In al die jaren welgeteld 2 kleine parkeerschades gehad. Ik zit nu een aantal haren vast aan een driejaarlijkse controle voor Apneu. En daarbij tellen de cijfers en diagnoses van het CPAP apparaat. Vervelend dat je dan telkens een nieuw rijbewijs moet aanvragen. De eigen verklaring en keuring zijn evenmin gratis. Maar ….. neem dan even de prijs van het OV, vergelijk de handel met elkaar en bereken wat OV zou gaan kosten. Dan is mijn keuze snel gemaakt.
    Wat mij steekt is dat dit allemaal nogal generaliserend gebracht wordt.
    Zullen we het nu eens hebben over jonge gasten die drugs gebruiken en domweg gewoon véél minder rijervaring hebben? Wordt dát ook gepeild via specifieke bloedtesten? Want dat kan namelijk wel geregeld worden. Iedereen een test en bij positieve uitslag …. effe tweejaarlijks terug komen. Gelijke monniken, gelijke kappen …. niet dan?

    Albert05 says:

    De oudere zijn altijd de gevaren op de weg ,maar de meeste dodelijk ongevallen zijn de jongeren,geef ouderen
    en jongeren een dongel ,lappen zij dan de regels aan hun laars of rijden zij te snel ,rijbewijs afnemen voor drie maanden ,Dan leren zij het wel af

    debok says:

    Vele reacties van ouderen (hoor ik zelf ook bij).
    Ouderen hebben zeker het recht om auto te rijden!!
    Lees hier alleen maar klachten, omdat iedereen zich weer aangesproken voelt, maar wees ook eens eerlijk en kijk om je heen. Was bij mijn vader ook zo die hebben we de politie zijn rijbewijs laten afnemen. Ja ook als kind heb je verplichtingen!
    Niet kunnen parkeren omdat ze auto niet onder controle hebben of niet over hun schouder kunnen kijken.
    Invoegen op de snelweg met 30 km in de eerste 10 meter van de invoegstrook. Geef gewoon gas en zorg, dat je snelheid genoeg hebt om zonder ellende te veroorzaken kunt invoegen en anderen geen moeilijke toeren moeten uithalen om je te ontwijken of hard moeten remmen.
    Het is ook niet zo, dat een richtingaanwijzer een vrijbrief is om van rijstrook te veranderen. Opletten en kijken!
    Rijdt gewoon mee met het verkeer en niet met 70 op de snelweg.
    Die formulieren zullen ook hun bijdrage hebben echter denk dat een rijtest beter zou zijn.
    Eigenlijk gaat het maar om 1 ding en dat is dat vele automobilisten OOK JONGEREN geen manieren, respect en geen controle over zichzelf hebben. Daarom worden er overal rotonden en heuveltjes geplaatst.
    Als iedereen zich zou gedragen was al die onzin niet nodig.