verkeerslichten

Slimme verkeerslichten moeten ongelukken met voertuigen van hulpdiensten terugdringen

Aanrijdingen met hulpdiensten komen nu nog tientallen keren per jaar voor. ‘Slimme’ verkeerslichten die automatisch op groen springen als er een ambulance, politiewagen of brandweerauto aankomt, moet dit gaan voorkomen. In Noord-Brabant wordt daar de komende tijd een proef mee gedaan, meldt RTL Nieuws.

Door rood rijden

De meeste weggebruikers reageren alert als er een voertuig van een hulpdienst met luide sirene op hen afkomt. Toch gaat het ook heel vaak mis wanneer een voorrangsvoertuig door rood rijdt en andere weggebruikers dit te laat zien of horen. Eén van de meest voorkomende ongevallen (25 procent) met voorrangsvoertuigen is in de bebouwde kom op een kruising met verkeerslichten, waarbij het voorrangsvoertuig rood licht heeft en de andere weggebruiker groen. Om dit probleem op te lossen, wordt er in Noord-Brabant een proef gedaan met intelligente verkeerslichten.

Slimme technologie

Ongeveer 850 stoplichten worden er uitgerust met technologie waarbij hulpdiensten sneller groen licht krijgen als zij op een verkeerslicht af rijden. Op de seconde nauwkeurig worden er signalen naar de verkeersregelaar gestuurd dat er een voorrangsvoertuig aankomt en hoe hard dat voertuig rijdt. Op het juiste moment gaat alles dan op rood, behalve het verkeerslicht dat nodig is voor het voertuig.

Onderscheid tussen acute en minder acute voorrang

Nu wordt er op sommige plekken ook al gebruik gemaakt van een systeem dat hulpdiensten (en bijvoorbeeld stadsbussen) voorrang geeft bij verkeerslichten, maar dat systeem is veel minder geavanceerd. Met de nieuwe technologie kan bij ambulances bijvoorbeeld ook onderscheid gemaakt worden tussen acute voorrang en minder acute voorrang.

Landelijke invoering

Over 2016 en 2017 hebben er in totaal 148 ongevallen met hulpdiensten plaatsgevonden. Daarbij zijn 1 dode en 67 gewonden gevallen. Waarvan 22 hulpverleners en 47 andere weggebruikers. Bij 55 ongevallen zijn ambulances betrokken geweest, bij 63 ongevallen politievoertuigen en bij 27 ongevallen brandweervoertuigen. Als de proef slaagt, dan is het de bedoeling dat de technologie over een paar jaar in het hele land toegepast wordt.

(Bron: RTL Nieuws)

Geef een reactie