Pakketreisvouchers toch gedekt na 1 juni 2020

Pakketreisvouchers met een datum na 1 juni 2020 worden toch gedekt. De overheid heeft toegezegd garant te staan voor alle vouchers die na die datum worden verstrekt.

SGR

Eerder meldden wij op deze site dat veel mensen hun al geaccepteerde pakketreisvoucher nog niet hebben ontvangen. En dat terwijl garantiefonds SGR aangeeft de vouchers uitgegeven na 1 juni niet meer te dekken. De SGR, die ervoor zorgt dat zaken als vouchers hun waarde behouden na faillissement van een aangesloten reisorganisatie, heeft niet de financiële middelen om dekking na 1 juni te garanderen.

Overheid staat garant

Daarom trekt het garantiefonds aan de bel bij de overheid. Inmiddels is er gehoor gegeven aan deze oproep, want de overheid heeft toegezegd garant te staan voor alle pakketreisvouchers met een uitgiftedatum tot 1 september 2020. Over de situatie na 1 september 2020 zal half augustus worden overlegd.

Waardebehoud

Door deze beslissing hoeven mensen die hun pakketreisvoucher nog niet in huis hebben zich geen zorgen meer te maken dat hun voucher verandert in een waardeloos stukje papier als de reisorganisatie failliet gaat. Mensen die een voucher hebben geaccepteerd van een luchtvaartmaatschappij lopen deze kans nog wel, omdat de luchtvaartbranche geen garantiefonds heeft en de vouchers dus automatisch ook niet gedekt zijn.

MAX Ombudsman Jeanine Janssen is op 29 mei 2020 te gast in Tijd voor MAX om te vertellen over de nieuwe regeling rondom de pakketreisvouchers.

(Bron: Jeanine Janssen)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Loesloes says:

    Goede zaak. De bijdrage aan SGR zal ongetwijfeld vanaf volgend jaar iets verhoogd worden voor nieuwe boekingen om de lening terug te kunnen betalen. Maar het geeft veel rust zodat zover mogelijk er toch al weer pakket reizen uitgevoerd kunnen worden anders teveel faillissementen zonder SGR verlenging na 1 juni.

  2. edkroket says:

    Beste Omroep Max,
    Wilt u alstublieft stoppen met berichtgeving over vakantievouchers: heel de wereld staat in brand.
    Klagen over wel of geen geldteruggave en/of over vouchers vind ik zeer ongepast.
    Het getuigt van egocentrisme en een zeer laag empathisch vermogen als men zich alleen daar zorgen over maakt.
    Heb geduld of neem je verlies.
    Groet van Ed