Pakketreisvouchers nu nog gedekt, maar hoe is dat na 1 juni?

De coronavoucher voor vliegreizen is niet gedekt voor een garantiefonds, maar mogelijk is dit straks ook het geval bij vouchers voor pakketreizen. Garantiefonds SGR heeft immers geen oeverloze hoeveelheid geld in kas en kan vouchers uitgegeven na 1 juni mogelijk niet meer dekken. 

Pakketreisvouchers

Als duidelijk wordt dat corona een streep zet door heel veel vakantieplannen, komt de reisbranche op de proppen met de pakketreisvoucher. Deze voucher is speciaal voor mensen die een pakketreis hebben geboekt. Als zij dit hebben gedaan bij een SGR-aangesloten bedrijf hebben zij weinig te vrezen, want de SGR dekt de voucher, waardoor deze de waarde behoudt als de reisorganisatie zelf omvalt.

Hoe moet dat na 1 juni?

Een handig systeem, maar de SGR lijkt nu toch in de problemen te komen. “De SGR dacht en hoopte dat de pakketreisvouchers tot ongeveer half april zouden worden uitgegeven”, aldus MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Op basis van die gedachte heeft het SGR gezegd dat zij tot 1 juni alle vouchers kunnen dekken. Nu de reiswereld nog niet kan opstarten en ze nog steeds worden verstrekt, is de dekking ervan in het gedrang. De financiële middelen van de SGR zijn niet eindeloos, waardoor het nog onduidelijk is of het bedrijf garant kan staan voor pakketreisvouchers die een datum na 1 juni 2020 worden uitgegeven,

Middelen zijn niet onbeperkt

Eigenlijk had het garantiefonds reizigers hier op 15 mei meer duidelijkheid over willen verschaffen, maar het is op het moment van schrijven nog niet duidelijk hoe het zit met de pakketreisvouchers van na 1 juni. In een verklaring schrijft de SGR onder andere dit: “De middelen van SGR zijn niet onbeperkt en van SGR kan niet worden verwacht dat zij binnen haar doelstelling meer uitkeert op vouchers dan waarvoor zij middelen beschikbaar heeft.” Dit impliceert dat er financiële steun nodig is om de vouchers te kunnen blijven dekken, maar er is verder niets duidelijk over wie er voor deze steun moet gaan zorgen.

Als de waarde van de pakketreisvouchers na 1 juni niet meer kan worden verzekerd, betekent dit dat de geldigheid vervalt zodra de reisorganisatie omvalt. Dit is nu bijvoorbeeld ook al zo met de luchtvaartvouchers.

Wat als u al een pakketreisvoucher in huis heeft?

Hoewel de dekking van de vouchers na 1 juni 2020 nog onduidelijk is, is het wel duidelijk dat mensen al een pakketreisvoucher in huis hebben zich geen zorgen hoeven te maken. Deze vouchers blijven gedekt. Ook als de uitgiftedatum 1 juni is, valt u binnen deze regeling. Als u er na 6 maanden voor kiest om de voucher alsnog in te leveren voor geld terug blijft u voucher ook gedekt in de periode dat u wacht op uw geld. De dekking vervalt dus nooit. Heeft u een pakketreisvoucher geaccepteerd, maar heeft u deze nog niet in huis? Neem dan contact op met de reisorganisatie. Zij moeten u deze zo snel mogelijk toesturen. Anders loopt u de kans dat zij u deze een uitgifte datum van na 1 juni meekrijgt en dat wilt u natuurlijk voorkomen.

Tijd voor MAX

MAX Ombudsman Jeanine Janssen schuift op 18 mei 2020 aan bij Tijd voor MAX om meer te vertellen over dit thema. U ziet Tijd voor MAX elke werkdag rond 17.10 uur op NPO 1.

Heeft u een vakantieklacht? Meld het MAX Vakantieman, het reisgerelateeerde consumentenprogramma van MAX. De redactie is altijd op zoek naar nieuwe verhalen.

Geef een reactie

Reacties (23)

  1. Schipper53 says:

    Wij hebben, volgens het reisbureau, ook vouchers gekregen voor onze reis naar Amerika die we in juni wilden gaan maken. Ik ga er vanuit dat de vouchers er inderdaad zijn, wij hebben ze alleen niet in handen gekregen. Het reisbureau geeft aan dat zij de vouchers in bewaring hebben. Is dat een juiste werkwijze?

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Schipper,
      Nee, dit is niet de juiste werkwijze. U moet de voucher zelf in handen hebben voor 1 juni.
      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  2. mirjam rietveld says:

    beste Jeanine.
    na de uitzending van 16 mei 2020 over de vouchers van pakketreizen dat die na 1 juni niet meer geldig zijn,en dat je contact op moest nemen met de reisorganisatie waar je geboekt hebt voor je voucher.
    ik heb gelijk met sunweb gebeld ik zou op 5 juni naar koutouloufari Kreta gaan deze reis is inmiddels geannuleerd.
    Ik had de mevrouw van sunweb uit gelegd dat ik naar max had zitten kijken en dat de vouchers na 1 juni niet meer geldig waren en die mevrouw vertelde mij dat zolang hun niets hadden gehoord van de sgr hadden gehoord hun niks voor mij konden betekenen en dat ze gingen proberen mij op tijd de vouchers toe te sturen.
    klopt dit wel.
    Hopend op u antwoord : Mirjam rietveld

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Mirjam,
      Nee, dit bericht klopt niet. Ze hoeven geen bericht te krijgen van sgr. Ze moeten u de voucher toesturen voor 1 juni.
      Bel ze opnieuw op en geef aan dat u contact met mij hebt gehad en dat het niet klopt wat ze doen. Krijgt u een eerstelijns medewerker, vraag dan naar zijn/haar leidinggevende.

      Ik ga er wel vanuit dat zij uw reis hebben geannuleerd en dat ze al hebben aangegeven dat u een voucher krijgt.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  3. Anna20 says:

    Wij hebben een pakketreis geboekt naar latijns amerika (met een organisatie met een SGR garantie) maar die is nog niet geannuleerd!
    Zal hier waarschijnlijk de komende weken bericht over ontvangen.
    Dit is dan zeer waarschijnlijk na 1 juni!
    En als ik het nu goed begrijp wordt deze dan niet meer door SGR gedekt??
    Zou u mij kunnen uitleggen hoe dit zit.
    Met vriendelijke groet

    1. MAX Ombudsman says:

      We hopen natuurlijk allemaal dat er deze week duidelijkheid komt over de periode daarna. Er ligt een verzoek bij de overheid voor steun. Morgen in Tijd voor Max is er waarschijnlijk aandacht voor de 1 juni datum. Daarna kunt u met het kijken van Vakantieman vanaf 8 juni op de hoogte blijven.
      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  4. oosterwijck says:

    Vouchers een bron van oplichting en ellende. Nu wordt aan de consument enige clementie gevraagd om de reisbranche te redden. Ik kan U vertellen: de reisbranche heeft geen enkele clementie met U. Eis Uw geld terug en wel met de rechter. Organiseer U en sta op Uw strepen.

  5. Annakim says:

    Hallo
    Vraagje wij dachten van de KLM ons geld terug te krijgen . KLM had onze ticket naar Bali voor 15 mei geannuleerd. Bij telefonisch gesprek na 1.5 uur wachten te horen gekregen dat dit niet het geval is. Hoe nu?
    Hoop een advies te krijgen wat nu te doen?????? Zouden in juni naar Bali gaan.

    1. MAX Ombudsman says:

      De Europese Commissie heeft gezegd dat u uw geld moet kunnen terugkrijgen. Dien uw claim opnieuw in bij KLM. Ook dit onderwerp komt terug in Vakantieman vanaf 8 juni.

  6. mirjam rietveld says:

    Beste jeanine.
    Heb vandaag heb ik weer gereageerd bij sunweb ik heb op 16 mei 2020 een annulering op mijn vakantie gehad .heb vandaag gebeld waar mijn vouchers bleven van mij geboekte reis deze mevrouw vertelde mij dat mijn reis niet geannuleerd is want ik volgen die mevrouw zou ik een tegenbericht hebben gehad en dat de vakantie niet geannuleerd was en dat ze dat vandaag zouden doen en ze probeerde mij de vouchers voor 1 juni op te sturen ik zei dat ik contact had gehad met de sgr en dat ze verplicht waren mijn die vouchers voor 1 juni op te sturen ik kreeg net een whatsapp bericht dat ze mij de vouchers 3 weken na de vertrek datum zouden sturen ik zou 5 juni vertrekken daarop heb ik geantwoord dat ik het daar niet mee eens ben omdat de vouchers na 1 juni niet meer geldig zijn daar heb ik nog geen antwoord op gehad vind het vervelend dat ze bij sunweb steeds weer wat anders vertellen weet niet meer waar ik aan toe ben

    1. mirjam rietveld says:

      Goede middag een reactie op mijn vorige bericht heb een reactie op mijn whatsapp bericht gehad ze proberen de vouchers voor 1 juni te versturen maar dat is geen garantie mijn vraag is wat kan ik verder nog doen. Als ik nu boek krijg ik meteen een mail met al mijn boekings gegevens waarom dan niet de vouchers

    2. mirjam rietveld says:

      Middag er staat nu bij sunweb dat de vouchers gewoon geldig zijn ook als je ze na 1 juni krijgt klopt dit groetjes mirjam

    3. MAX Ombudsman says:

      Beste Mirjam,

      De vouchers zijn nog wel geldig, maar niet gedekt door de SGR tegen een eventueel faillissement als u de voucher niet voor 1 juni binnen heeft. Blijf aan de bel trekken. Wij besteden er morgen waarschijnlijk aandacht aan in Tijd voor MAX.

  7. Sarina says:

    Hallo,

    Ik heb vandaag ook contact gehad met Sunweb. 16 mei heb ik van Sunweb een email ontvangen dat mijn reis in juni geannuleerd is. Daarnaast werd er vermeld in de email dat ik mijn voucher twee weken na de vertrek datum in juni zou krijgen. Ik heb aangeven telefonisch dat ik daar niet mee akkoord ga en de voucher voor 1 juni wil ontvangen. Ze geven aan de ze er mee bezig zijn om alle klanten de voucher voor 1 juni te sturen. laten we hopen dat ze deze belofte nakomen

    1. MAX Ombudsman says:

      Hoi Sarina,
      Ga er nogmaals achteraan! Je moet hem echt voor 1 juni binnen hebben. Morgen besteden we waarschijnlijk in Tijd voor MAX aandacht aan dit probleem.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  8. RienW says:

    Wij zijn dit jaar 45 jaar getrouwd en wilden graag op 25 april 2020 met onze kinderen en kleinkinderen naar Lanzarote om dat te vieren. Helaas ging Thomas Cook failliet. D-reizen kon gelukkig wel via All Tours en Transavia hetzelfde aquapark Relaxia Lanzasur boeken. Daarbij is ons toegezegd dat het bij hun als pakketreizen wordt beschouwd. Het werd wel weer bijna € 1500 duurder zodat we totaal ruim € 11.000 hebben betaald.
    Helaas hebben we na meerdere keren vragen bij het plaatselijke reisbureau en ook via het centrale telefoonnummer nog geen voucher ontvangen. Zij willen eerst wachten op All Tours en Transavia.
    De datum van 1 juni nadert nu toch wel erg snel. We zijn dan ook bang dat we al ons geld kwijtraken.
    Wat kunnen we doen om de vouchers toch nog vóór 1 juni te krijgen?

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Rien,

      Morgen besteden we waarschijnlijk aandacht hieraan in Tijd voor MAX. Ik heb D-reizen een reactie gevraagd. U moet de voucher voor 1 juni binnen hebben!
      U bent niet uw geld kwijt overigens, maar bij een eventueel faillissement zou dat wel zo kunnen zijn.
      Trek nogmaals aan de bel!

  9. D van Ooijen says:

    Goedenavond,
    wat te doen als pakketreis door (internet-)touroperator begin mei jl. al geannuleerd is en er nu nog geen voucher is ontvangen. Al 3x gebeld, en krijgen steeds te horen dat ze er druk mee bezig zijn. Maar datum 1 juni 2020 komt steeds dichterbij…….

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste D,
      Om welke touroperator gaat het? Blijf aan de bel trekken, u moet hem binnen hebben voor 1 juni!

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    2. D van Ooijen says:

      Beste mevr. Janssen, het gaat om Traveldeal. Zij geven aan dat het zo lang duurt omdat het zo moeilijk is de SGR-garantie er aan te koppelen. Voor ons een raadsel. Maar we komen er niet doorheen. Het enige wat je te horen krijgt is: wij doen ons best om voucher zo snel mogelijk te sturen.
      Zeer frustrerend dus!

    3. MAX Vandaag says:

      Beste D van Ooijen,

      Toevallig heeft MAX Ombudsman Jeanine Janssen hier gisteren iets over gezegd in Tijd voor MAX. Wij hebben er een begeleidend artikel bij gemaakt: https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/reizen-verkeer/pakketreisvoucher-nog-steeds-niet-binnen-vertel-het-max-vakantieman/

      Met vriendelijke groeten,
      Redactie MAX Vandaag

  10. D van Ooijen says:

    Goedemorgen, ons probleem is vandaag opgelost.

  11. Winde092 says:

    Ik heb een pakket reis in augustus en ik ga binnenkort het restanten betalen maar ik wil niet op vakantie omdat ik ook bij risico groep behoort kan ik dan toch voor de voucher kiezen om hem volgend jaar te gebruiken in augustus 2021