slovenië

Maxime op reis: Slovenië

Onder de noemer ‘Maxime op reis’ leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. Deze keer reizen we af naar Slovenië, een land vol natuurschoon, eeuwenoude plaatsjes én een fantastische keuken.

Meteen een mooi uitzicht

Slovenië is sinds een aantal jaar behoorlijk in opkomst als toeristische bestemming. Wat ons betreft niet onlogisch, want meteen als we het kleine vliegveld van Ljubljana verlaten zien we bergen en bossen. Een prachtig gezicht, maar heel veel tijd om te kijken nemen we niet. Ongeveer 20 kilometer verderop wacht er immers een Sloveense boer op onze komst.

Slapen bij de boer

Na een kort ritje met onze huurauto arriveren we bij ons verblijf. We verblijven op een glamping, een soort chique variant van een camping. In Slovenië zijn er veel glampings, voornamelijk op het terrein van boeren. Wij slapen in een houten huisje met een externe badkamer. Voor de mensen die ‘externe badkamer’ enigszins afschrikwekkend vinden: dat is het niet per se. Deze externe badkamer is namelijk net als de badkamer thuis, alleen moeten we 40 meter lopen om er te komen.

de hut in Slovenië

Onze huisje

Op onze glamping, die gelegen is in het piepkleine dorpje Kovor, zijn naast veel houten huisjes ook veel dieren te vinden. Vlak naast ons verblijf woont een geitenfamilie en even verderop loopt een koe in de heuvelachtige wei.

Radovljica

Nadat we alles hebben uitgepakt, gaan we de omgeving verkennen. Al snel leidt dat tot een tocht over kronkelweggetjes, want het gebied waar wij verblijven ligt in heuvelachtig gebied. Na 6 kilometer rijden komen we aan in de historische plaats Radovljica. Het is niet groot, maar het heeft een mooie oude dorpskern, een authentiek kerkje en bovendien prachtige wandelpaden rondom het dorp. Wie daar loopt, wordt getrakteerd op de mooiste uitzichten.

Radovljica uitzicht

Het uitzicht vanaf Radovljica op het stadje Kropa.

Daarnaast zijn er ook verschillende restaurants die het bezoeken waard zijn. Ze serveren onder meer traditionele Sloveense gerechten die meestal erg smakelijk zijn. Wij vinden zelf de typisch Sloveense deegbuideltjes Idrija Žlikrofi heel lekker en ook in het verzinnen van goede nagerechten zijn Slovenen heel goed.

Radovljica

Impressie van het centrum van Radovljica.

Tijd voor Ljubljana

Op dag 2 is het een beetje regenachtig, perfect weer om de hoofdstad Ljubljana te ontdekken. Ljubljana is een oude stad vol gekleurde, historische panden die de stad allure geven. De binnenstad is klein, maar zeer gevarieerd. Van grote winkelstraten tot rustige buitenwijken met veel karakter.

Ljublijana

Centrum van Ljubljana.

Wij kunnen een wandeling langs de mooie ‘grachten’ (te zien op de foto hierboven) en een bezoek aan het Tivoli Park aanraden. Zorg wel dat u het park betreedt via de ingang nabij het Museum voor Moderne Kunst. Wat u zult zien is een prachtige promenade die Frans aandoet.

Ljubljana

Uitzicht op de promenade in het Tivoli Park (deze foto is genomen in een ander jaargetijde dan dat wij hier waren).

Tijdens ons bezoek gaan we ook naar Ljubljana Grad, een oude burcht op een berg. Het is een kleine klim omhoog, maar dan hebben we ook wel wat. Onderweg stoppen we om van het mooie uitzicht te genieten. Bent u niet zo’n wandelaar? Dan is omhoog gaan met een kabelbaan ook een optie.

Later op de dag besluiten we terug te gaan naar onze glamping en te gaan eten bij een nabij gelegen restaurant. Dit restaurant serveert Bosnische gerechten, zoals Ćevapi. Ćevapi is een vleesgerecht dat geserveerd wordt met lepinja, een soort brood. Een absolute aanrader!

De natuur in

Slovenië staat bekend om haar natuurschoon en dat willen wij natuurlijk met eigen ogen zien. We besluiten allereerst naar Bled te gaan, bekend van het meer van Bled. Onze eerste stop is de voormalige villa van de Joegoslavische leider Tito. Tito komt tijdens zijn leven graag in Slovenië en heeft op een berg nabij Bled een huis laten bouwen, waar hij buitenlandse leiders ontvangt. Dat huis is nu een hotel en het bijgebouw, dat uitkijkt over het meer van Bled, een café. Vooral het café is leuk om te bezoeken. Het is iets duurder dan de meeste horecagelegenheden in Slovenië, maar dat is het waard. Het uitzicht is mooi, de koffie goed en de Bled Cream Cake smaakt fantastisch. Bled Cream Cake is een gebakje dat is ontwikkeld door de chef van een hotel in de buurt, maar staat inmiddels ook buiten Bled op menukaarten.
tito landhuis bled cake
Links: het uitzicht vanuit Tito’s villa. Rechts: de traditionele Bled Cream Cake.

Nationaal Park Triglav

Na ons bezoek aan het café, lopen we een rondje om het meer van Bled (zeer toeristisch) en vervolgen we onze reis met de auto naar het Nationaal Park Triglav. In en rondom Triglav liggen veel bezienswaardigheden, zoals het meer van Bohinj en de waterval Savica. Op weg hier naartoe passeren we bergen en een rivier waarvan het water blauwer wordt naarmate we dichter bij de bron komen. We stoppen bij het meer van Bohinj, waar het nu nog niet druk is. Let op! De waterval is prachtig, maar u moet wel 30 minuten bergopwaarts lopen voordat u er bent. Als u liever beneden blijft dan valt er overigens ook genoeg te zien, want het bosgebied rondom de waterval kent meerdere routes die niet allemaal de bergen in gaan. Zodra wij weer beneden zijn, gaan we weer terug naar onze camping. De volgende dag wacht ons opnieuw een tocht naar de natuur, dus het is belangrijk dat we uitgerust zijn.

Bohinj

Meer van Bohinj

Na een korte stop rijden we verder naar de waterval. Om hier te komen moeten we door de bergen rijden en passeren we enkele kabelbanen die naar zogenoemde planina’s gaan. Een planina is een bergplateau waarop een dorp is gebouwd, iets wat wij in Nederland natuurlijk helemaal niet kennen. Slovenië heeft veel planina’s en sommige daarvan zijn heel bijzonder, hebben wij vernomen.

Waterval Savica

Na een rit van ongeveer 30 minuten, komen we aan bij de parkeerplaats van waterval Savica. Om er te komen, moeten we een half uur berg op lopen. Als u liever beneden blijft valt er overigens ook genoeg te zien, want het bosgebied rondom de waterval kent meerdere routes die niet allemaal de bergen in gaan.

Slap Savica

Zodra wij weer beneden zijn, gaan we weer terug naar onze camping. De volgende dag wacht ons opnieuw een tocht door de natuur.

Adembenemend uitzicht in Soča-vallei

Na een goede nacht slaap, beginnen we aan een lange autoreis naar de Soča-vallei. Dit gebied ligt aan de andere kant van het Triglav Park en is ongeveer 3 uur rijden vanaf Kovor. In principe is het niet meer dan 200 kilometer, maar omdat Slovenië zo bergachtig is en maar 2 snelwegen kent, duurt het lang om er te komen. Ondanks de lengte van de autorit raden wij het u van harte aan om een bezoekje te brengen aan de vallei, die dichtbij de Italiaanse grens ligt. Het is er werkelijk prachtig. De bergen zijn groen, het water ijsblauw en het doet erg mediterraans aan.

uitzicht Soca vallei

Uitzicht vanaf een stop door de Soča-vallei.

Wij rijden door mooie dorpjes, lopen langs het heldere water en nemen ons voor om opnieuw een waterval te bezoeken. Die zijn er namelijk veel in dit gebied. Helaas is het die dag 30 graden en is de luchtvochtigheid hoog, wat niet echt de ideale omstandigheden zijn om weer de bergen in te gaan. In plaats daarvan lopen we een stukje door het natuurgebied waar we zijn aanbeland en gaan een stalen loopbrug over die gespannen is over de rivier Soča. Het is absoluut de moeite waard om hier even te blijven staan en te genieten van het adembenemende uitzicht.

uitzicht vanaf brug Soča-vallei

Uitzicht vanaf brug Soča-vallei.

Veelzijdig Ljubljana

In de dagen die volgen gaan wij geregeld terug naar Ljubljana, want deze stad heeft in het voorjaar en de zomer veel te bieden qua evenementen. Zo wordt er op vrijdagen een zogenoemd ‘foodfestival’ georganiseerd in het centrum, waar de beste restaurants van Ljubljana een kraampje hebben. Het eten wat ze hier verkopen is geweldig en de sfeer is zeer gemoedelijk. Even verderop wordt de ‘normale’ markt gehouden en ook die is erg leuk.

Škofja Loka

Naast Ljubljana, doen we in de resterende dagen ook veel andere, kleinere plaatsen aan. En als we zeggen klein, dan bedoelen we ook echt klein. De meeste Sloveense dorpen zijn prachtig en historisch, maar niet groter dan een hoofdstraat, een fontein en een paar zijstraten. Dat neemt niet weg dat ze de moeite zijn om te bezoeken. Wij vinden Škofja Loka bijvoorbeeld een echte aanrader. Wie het dorpje uitloopt, komt op een pleintje met een pad naar boven. Wie dat pad op gaat, komt bij het kasteel van Škofja Loka. In de Eerste Wereldoorlog dient dit als militair ziekenhuis en in de Tweede Wereldoorlog is het een plek waar Duitse en Sloveens krijgsgevangenen worden gehuisvest. Over die laatste oorlog is ook veel informatie te vinden in het kasteel. Daarnaast is het uitzicht op het dorpje en de omliggende gebieden vanaf dit punt ook prachtig.

Skofja loca

Toegangsweg tot kasteel van Škofja Loka.

Voor ieder wat wils

In totaal zijn we 10 dagen in Slovenië geweest en we willen zeker nog eens terugkomen. Slovenië is een fijn land dat nog niet overspoeld wordt door toeristen, wat te merken is aan de vaak nog ongerepte natuur. De natuur, in combinatie met de leuke stadjes en dorpjes, maakt Slovenië tot een veelzijdige vakantiebestemming.