Maxime op reis: Peru

Onder de noemer ‘Maxime op reis’ leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. We reizen deze keer af naar het kleurrijke en dynamische Peru, waar we een duik nemen in de eeuwenoude geschiedenis en kennis maken met indrukwekkende natuur.

Het Inca-rijk

Peru is een land aan de westkust van Zuid-Amerika. Voordat het land veroverd wordt door Spanjaarden, is Peru van de Inca’s met Cuzco als hoofdstad. De Inca’s zijn een indianenvolk dat vanaf de 13e eeuw in het Zuid-Amerikaanse land leeft. Kenmerkend voor het Inca-rijk zijn de grootschalige bouwwerken, waarvan de Machu Picchu de bekendste is.

Jetlag

Na een vliegreis van ruim 12,5 uur landen we op het vliegveld in Lima, de hoofdstad van Peru. Hier maken we kennis met de groep waar we een rondreis mee gaan maken. Het is in Peru 6 uur vroeger, wat betekent dat het voor ons op dat moment 2 uur ’s nachts is. Moeite met slapen hebben we daarom niet.

Oasedorpje

Zoals verwacht gaat de wekker erg vroeg en worden we naar het busstation in Lima gebracht. Vanuit daar hervatten wij de reis richting het oasedorp Huacachina. Een oasedorp is een stuk leefbare grond dat midden in enorme zandduinen ligt. Na een kort bezoek aan het hotel beslissen wij meteen eropuit te trekken. We lopen de duinen op en kunnen vanaf daar het indrukwekkende zicht in ons opnemen. Het is op de zandduinen mogelijk om te ‘sandboarden’. Dit is vergelijkbaar met snowboarden, alleen dan op het zand. In plaats daarvan maken wij een tocht met een sandbuggy, een jeep, over de duinen van de woestijn.

oasedorp

Zeevogels

De volgende dag gaan we naar de Islas Ballantas, dat bekend staat om de rijke dierenwereld. Tijdens een boottocht stappen we in het leven van vele zeevogels, met Aalscholvers en rotspelikanen in het bijzonder. Ook hebben we veel zeeberen en pinguïns kunnen spotten. zeebeerr

’s Middags nemen we met een gids een busje naar een afgelegen kustgebied. De kustlijn heeft een rode kleur en ligt aan de rand van de woestijn. De gids neemt ons mee naar een lokaal eettentje. Omdat er niemand is en het er best spannend uitziet, zijn we een beetje sceptisch. Maar eenmaal binnen, blijken de mensen heel vriendelijk en krijgen we een kookworkshop van de kokkin. Zij gaat ons het Peruaanse gerecht Ceviche leren maken, een visgerecht waarbij de zeedieren garen in citroensap. Deze kennis nemen we zeker mee, om ook aan de mensen thuis iets te kunnen meegeven van onze ervaring hier.

rode-strand-en-woestijn

Nazca-lijnen

Na een dagje rust is het tijd om te vertrekken richting Nazca. Deze plaats staat bekend om de Nazca-lijnen. De mysterieuze lijnen zijn in de woestijn getekend door een eeuwenoud volk en vormen een van de grootste archeologische raadsels van Zuid-Amerika. Naast de lijnen is er ook de eeuwenoude mummiebegraafplaats Chauchilla. Hier leefden grafrovers en schatzoekers, op zoek naar de rijkdommen die met de mummies begraven zijn.

nazca-lijnen

Andesgebergte

De tweede week start in de op 2.400 meter hooggelegen stad Arequipa. De stad ligt in het Andesgebergte en staat bekend om haar kleurrijke centrum en de lokale markt. Door de muziek en lokale kramen, leren we de echte Peruaanse gewoonten kennen. We eten weer Ceviche en praten met een gids over de, zoals in het filmpje hieronder, echte Peruaanse muziek.

Hoogteziekte

We reizen vanuit Arequipa ongeveer 6 uur af naar Colca Vallei. Tijdens deze tocht bereiken we Pata Pampa, een klein dorpje op 4.820 meter hoogte. Omdat we erg last hebben van hoogteziekte, brengen wij de rest van de dag in bed door. Achteraf hadden we beter nog een dag langer in Arequipa moeten blijven, zodat we aan de hoogte konden wennen. Helaas is dat voor ons een beetje mosterd na de maaltijd, maar doe er vooral uw voordeel mee.

Condors & thermale baden

Tijdens deze reis hebben we voor iedere dag een planning waar we aantekeningen bij maken. Zo weten we bijvoorbeeld van de plaatsen waar we heen gaan, wat voor weer het is. In de aantekening van de volgende ochtend staat met grote letters KOUD. We trekken dan ook onze dikke truien aan en vertrekken in alle vroegte richting de condor-berg Cruz del Condor. Tussendoor maken we nog enkele tussenstops om het mooie uitzicht in ons op te nemen. Eenmaal aangekomen zijn we onder de indruk dat de condors zo dichtbij vliegen. De vogels houden soms maar 3,5 meter afstand tot mensen. Vooral in combinatie met de zonsopgang is dit beeld onvergetelijk.

condors

Na deze indrukwekkende activiteit is het tijd voor echte ontspanning. We verblijven de rest van de dag in thermaal baden. Deze baden liggen tussen de bergen. Zowel de lokale bevolking als de toeristen komen er graag. Omdat het vandaag een vrije dag is voor de Peruanen, is het erg druk. We raden u aan om van tevoren even te kijken naar de lokale feestdagen voordat u hiernaartoe gaat. De volgende dag reizen we terug naar Arequipa en genieten we nog even van onze rust voordat we morgen vertrekken naar Cusco.

Cusco

Cusco staat bekend als de oude hoofdstad van het Inca-rijk. Met de vele musea, het plein Plaza de Armas en originele Inca-muren trekt de stad veel toeristen. Ook is te zien aan de redelijk moderne cafés en souvenirwinkeltjes dat de stad een echte bezienswaardigheid is. Daarbij is dit een van de weinige steden waar wij WIFI hebben in het hotel. Dit is handig voor het kopen van museumtickets of om wat extra informatie te zoeken over de stad. Na een nacht goed slapen, bezoeken we de volgende dag de ruïnes van Sacsayhuaman. De ruïnes liggen ongeveer een halfuurtje wandelen buiten het oude centrum van de stad. Er gaan ook regelmatig bussen naar de ruïnes. Het is een indrukwekkende wandeling tussen hoge Inca-steenwerken en uitzicht over Cusco.

cusco

Machu Picchu

Na de ruïnes volgt het hoogtepunt van onze reis: de Machu Picchu. Dit is Zuid-Amerika’s bekendste ruïnestad. De oude Incastad ligt op een bergrug in een gigantisch uitgestrekt landschap. U kunt de stad zelf of met een gids verkennen. Wij kiezen voor de gids, maar komen er al snel achter dat elke gids zijn eigen verhaal heeft. Wat volgens onze gids een badkamer moet voorstellen, is volgens de andere een keuken. Maar wat de kamers ook moeten voorstellen; het bezoek aan de stad is een geweldige ervaring.

picchu

Laatste dag in bewoonde wereld

De 15e dag, de dag voor ons vertrek naar het regenwoud, moeten we veel regelen. We gaan voor 3 nachten in een tentenkamp slapen middenin het woud. We worden van tevoren gewaarschuwd voor de weerschommelingen; het ene moment kan de regen met bakken uit de hemel vallen, het andere moment moet de zonnebrand binnen handbereik zijn. De rest van de dag genieten we nog even van Cusco en kopen we wat souvenirs om deze ervaring niet te kunnen vergeten.

Tropisch regenwoud

We worden in alle vroegte opgehaald om van Cusco naar Manu te gaan. Tijdens de rit naar het tentenkamp zien we veel apen en krokodillen. Eenmaal aangekomen krijgen we een lekkere maaltijd geserveerd in bananenbladen.

krokodil

Spectaculaire papegaaien

We slapen in het regenwoud in tenten. Dat is niet helemaal zonder gevaar. Het is vochtig, nat en ondanks de klamboe, hebben de insecten het op ons gemunt. Maar het is het meer dan waard, want het is een hele belevenis om gewekt te worden door dierengeluiden.

De volgende ochtend maken we een excursie door het regenwoud onder leiding van een gids. Het is bewolkt en vochtig. Vanuit een drijvende schuilhut spotten we spectaculaire dieren zoals papegaaien en groenvleugel ara’s. Na deze activiteit stappen weer in de kano, opzoek naar reuze otters. Het weer is helemaal opgeklaard en het is meteen erg warm. De zonnebrand wordt uit de tas gehaald. Eenmaal terug in het tentenkamp is het tijd voor het diner: rijst met groenten klaargemaakt in bananenbladen.

apag otter

Laatste dagen tussen de dieren

Op de laatste dag in de jungle staat een rondleiding op de planning. De tocht zou in eerste instantie 3 uur duren, maar dat werden er 5. Een pittige wandeltocht. In het oerwoud is het redelijk donker, maar we worden door het dierenrijk nauwlettend in de gaten gehouden. Eenmaal aangekomen bij het tentenkamp staan we oog in ook met een Tapir, een miereneter. Terwijl onze medereizigers de hele nacht zijn opgebleven om hem te spotten, zien wij hem nu gewoon voor onze tent staan.

De volgende dag varen we bij zonsopgang stroomafwaarts terug naar Limonal Park station. Over water is de enige manier om bij het station te komen. Stomverbaasd zien we dat er een zwarte jaguar onze boot nakijkt. Dit was hèt perfecte einde van ons jungleavontuur. Eenmaal aangekomen in Manu is het tijd om te slapen. De volgende dag reizen we terug naar Lima om daar de laatste dagen van onze reis te verblijven.

aap-manu

Lima

Omdat we aan het begin van onze vakantie geen tijd hebben gehad om Lima te leren kennen, hebben we de laatste 2 dagen hier geboekt. Tijdens deze dagen bezoeken we de San Francisco kerk, het Plaza de Armas en het Plaza san Martin. Het Plaza de Armas is het hart van de stad. Het is er heerlijk vertoeven op een van de vele terrassen. Ook eten we voor de laatste keer Ceviche en kopen we nog wat kruiden op de lokale markt. Omdat ons morgen een lange reis naar Nederland te wachten staat, beslissen we de dag hierbij af te sluiten en proosten op een bijzondere reis.