Wagenziekte

Last van wagenziekte? Deze tips kunnen u helpen

Een ruime meerderheid van de Nederlanders heeft weleens last van een bewegingsziekte zoals wagenziekte. Het maakt met de auto op reis gaan, of met het vliegtuig of de boot, een stuk minder aanlokkelijk. Wat kunt u doen om de reis toch wat comfortabeler te laten verlopen?

Bewegingsziekte

Bewegingsziekte is op te delen in wagenziekte, zeeziekte en luchtziekte. Het komt voort uit problemen met uw evenwicht. De informatie tussen de ogen, spieren en het evenwichtsorgaan lijkt niet te kloppen. Uw evenwichtsorgaan constateert beweging, maar uw ogen niet. Het gevolg hiervan is dat er stresshormonen worden afgegeven, die vervolgens onder andere misselijkheid en duizeligheid op kunnen roepen. Dit kan bijvoorbeeld tijdens een autorit gebeuren.

Klachten wagenziekte

Er zijn veel mogelijke symptomen de u kunt ontwikkelen bij wagenziekte, waarbij sommige vervelender zijn dan anderen. U kunt wat bleek zien, gaan zweten, sneller of dieper ademhalen en een slap of lusteloos gevoel hebben. Andere klachten zijn hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en zelfs overgeven. Zowel uw maag als darmen kunnen erg van streek raken tijdens de reis.

De klachten gaan in principe kort na het uit de auto stappen vanzelf weer weg. De meeste mensen hebben bij aankomst na 1 uurtje nergens last meer van.

Wat kunt u doen?

Probeer uitgerust aan de reis te beginnen. Bij vermoeidheid reageert uw lichaam over het algemeen heftiger op bewegingsziekte dan na een goede nachtrust. Neem tijdens een autoreis ook geregeld pauze.

In de auto helpt het om veel naar buiten te kijken en het liefst met de weg mee. Ga bij voorkeur op de bijrijdersstoel zitten of middenin op de achterbank, zodat u door de voorruit mee kunt kijken met de bestuurder. Doe daarnaast een raampje open voor frisse lucht en let goed op uw ademhaling. Hoe rustiger u bent, hoe minder last u heeft van de wagenziekte.

Het kan ook helpen om afleiding te zoeken. Zing bijvoorbeeld liedjes of luister naar muziek, klets met medepassagiers of speel een spelletje waarbij u naar buiten kijkt. Kijk daarentegen niet naar schermen in de auto, zoals uw telefoon, tablet of e-reader. Ook papieren boeken kunnen helaas de wagenziekte opwekken of in de hand werken.

Eten en drinken

Ondanks dat u waarschijnlijk weinig trek hebt, is het belangrijk wel te eten. Eet minstens 3 lichte maaltijden op een dag, zoals een salade of fruit. Laat de ongezonde, vette snacks echter links liggen. Eet bij voorkeur buiten de auto en wacht even voordat u de reis voortzet, zodat het eten kan zakken.

Drink ook alleen lichte dranken. Vermijd koffie, alcohol en frisdrank, maar kies voor thee en/of water. Voor cola mag u een uitzondering maken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat deze drank een positief effect heeft op de spijsvertering. Ook gember zou hier goed bij kunnen helpen, bijvoorbeeld in de vorm van poeder of snoepjes.

Zelf rijden

Opvallend is dat bestuurders vrijwel nooit last hebben van wagenziekte. De hersenen registreren alle bewegingen en hebben hier ook de controle over. Als u beschikt over een rijbewijs kunt u er dus voor kiezen om veel zelf te rijden.

Vliegtuig en boot

Niet alleen in de auto kunt u last krijgen van bewegingsziekte, maar ook in het vliegtuig op of de boot kunnen eerdergenoemde de kop opsteken. De meeste tips blijven gewoon toepasbaar. In het vliegtuig kunt u het beste bij het raam gaan zitten en wederom naar buiten kijken. Krijgt u last van zeeziekte op een boot? Ga aan dek en kijk in de vaarrichting naar de horizon.

Blijvende klachten

Blijft u ernstige last houden van uw bewegingsziekte? Neem dan contact op met uw huisarts om op zoek te gaan naar mogelijke oplossingen.

(Archief, Nu.nl, RTL Nieuws, TNO, Thuisarts)

Geef een reactie

Reacties (8)

  1. Inburger says:

    ‘’Uw evenwichtsorgaan constateert beweging, maar uw ogen niet.‘’ Het kan ook andersom: Uw ogen constateren beweging, maar uw evenwichtsorgaan niet… Dat heb ik onlangs ervaren in het Omniversum in Den Haag. Daar werd een 3D-film vertoond, opgenomen vanuit een helicopter die over een berglandschap vloog. Ik lag volkomen ontspannen en stabiel in een ligstoel, maar ik werd zo duizelig en misselijk dat ik de film met dichte ogen moest uitzitten….

  2. Sixtiesfan says:

    Wij gaan heel graag met de boot naar Engeland. Omdat ik dan steevast ziek word, zitten we idd meestal aan dek. Ik neem wel altijd een primatourtje in maar toch helpt dat niet altijd. Wat bij mij heel goed helpt om er zo gauw we aan land staan is: vette hap! Dus aangekomen in bv Engeland Frankrijk of België zoeken we zo snel mogelijk een frietkot op voor friet met veel mayonaise.
    Dan ben ik het snelst weer helemaal fit 🤣

  3. Hanka says:

    In één oor een stukje watten helpt ook meestal.

  4. Hanneke Openty says:

    Handig ook voor kinderen op schoolreis in de bus, maar ook bij volwassenen helpt het:
    Ben je links, dan een watje in je rechteroor.
    Ben je rechts, dan een watje in je linkeroor.
    Het helpt echt.

  5. Gerri says:

    Waarom staat bij de tips nooit: het acupunctuurpolsbandje dat je kunt kopen bij elke drogist of apotheker.
    Het helpt bij mij geweldig tegen reisziekte. Het wordt zelfs voorgeschreven door artsen bij misselijkheid vanwege chemokuren…..

  6. Maver says:

    Het acupunctuurpunt Kringloop 6 (3 vingers boven de pols op de binnenkant van de arm) werkt tegen misselijkheid bij reizen. Geef er druk op door b.v. wrijven of door er iets op te plakken, b.v. kraaltje of zo.

  7. Maver says:

    Het polsbandje waar Gerri het over heeft, geeft druk op het acupunctuurpunt tegen misselijkheid. Daarom help het zo goed🤗

  8. lett says:

    een watje in het oor helpt, maar op de volgende wijze:
    bent u linkshandig in het rechter oor
    bent u rechtshandig in het linker oor
    het brengt een stabiliteit in het evenwicht orgaan.
    uit ervaring, het helpt mij al vele jaren.
    succes