Convoi exceptionnel

Hoe zit het? Wat is een convoi exceptionnel?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: wat is een convoi exceptionnel?

Waar staat convoi exceptionnel voor?

Af en toe zijn ze te zien op de (snel)weg, voertuigen met een geel of oranje bordje waarop ‘convoi exceptionnel’ staat. De letterlijke vertaling van deze Franse term is ‘buitengewoon vervoer’. Het gaat hier om voertuigen die bij uitzondering op de Nederlandse wegen mogen rijden, ook al voldoen ze eigenlijk niet aan de regels. Dat is nodig bij het transport van bijvoorbeeld bouwkranen, windmolens of oude treinstellen. De beheerders van de wegen (gemeenten, provincies, waterschappen en/of het rijk) beslissen over het al dan niet verlenen van zo’n ontheffing.

Wanneer valt een voertuig in deze categorie?

Dit kan met het gewicht te maken hebben. Een vrachtwagen in Nederland mag bijvoorbeeld maximaal 50.000 kilo wegen, inclusief lading. Is een voertuig zwaarder, dan geldt het als convoi exceptionnel. Dit kan ook het geval zijn als een voertuig uitzonderlijk breed is. En dan heeft de bestuurder vooraf toestemming van Rijkswaterstaat nodig, om op de Nederlandse wegen te mogen rijden. Bij extra zware transporten, van boven de 100.000 of zelfs 150.000 kilo, gelden aanvullende regels voor het passeren van bruggen en viaducten. Via de website van het RDW (Dienst Wegverkeer) kunt u daar meer over lezen.

Parkeergarage maximumsnelheid
Lees ook: Hoe zit het? Geldt er een maximumsnelheid in parkeergarages?

Hoe herkent u een convoi exceptionnel-transport?

Soms is een ritje van A naar B een hele onderneming voor zo’n convoi exceptionnel-voertuig. Het kan zelfs noodzakelijk zijn om meerdere begeleidingsvoertuigen mee te sturen, omdat het voertuig zo breed is dat het meerdere rijstroken in beslag neemt. Alle voertuigen uit dit convoi exceptionnel zijn meestal te herkennen aan hun knipperende waarschuwingslichten en waarschuwingsborden, al zijn de waarschuwingslichten niet altijd verplicht.

Wat moet er gebeuren om een convoi exceptionnel-transport door te laten?

Vaak rijdt het convoi exceptionnel ’s avonds of ’s nachts, om zo weinig mogelijk andere weggebruikers te hinderen. Soms is het zelfs nodig om verkeersborden tijdelijk weg te halen, omdat een voertuig anders niet door een tunnel of een scherpe bocht heen komt. In februari 2019 is zelfs een deel van de A9 bij Badhoevedorp afgesloten, om een Boeing 747 over te laten steken. Voor deze reclamestunt van vliegmaatschappij Corendon zijn meerdere lantaarnpalen en vangrails tijdelijk verwijderd. Omwonende boeren hebben een schadevergoeding gekregen, voor het transport van de Boeing door hun weiland.

Waarom zijn deze bordjes zo vaak in het Frans?

Er zijn ook gele borden met de tekst ‘uitzonderlijk vervoer’ of het Duitse ‘Schwertransport’ verkrijgbaar. Maar vaak zien we de Franse term op die borden en dat heeft een praktische reden. In Frankrijk mogen voertuigen alleen met dit soort borden in de Franse taal rondrijden. Met een ‘uitzonderlijk vervoer’-bord mag u dus wel op de Nederlandse wegen rondrijden, maar in Frankrijk is dit verboden. Maar de bestuurder van een convoi exceptionnel-voertuig hoeft niet het bordje te vervangen bij een rit naar België of Frankrijk.

(Bron: Rijkswaterstaat, Algemeen Dagblad, Overheid.nl: Beleidsregel Ontheffingverlening exceptionele transporten RDW 2015, NOS, Volvo Trucks. Foto: Lutsenko_Oleksandr/Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Clever says:

    Jammer dat er een Duitse truck te zien is, er zijn voldoende Nederlandse zwaar transportbedrijven welke men hiermee te kort doet. Het zijn juist de Nederlandse zware jongens welke over heel Europa(en zelfs er buiten!) worden ingezet voor de meest ingewikkelde klussen.