Duur 20:52
Gepubliceerd op 17 juli 2017

Consumenten 1-2-Butterfly nog steeds gedupeerd

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat consumenten in de kou staan. MAX Ombudsman Jeanine Janssen en Jasper van Dijk, Tweede Kamerlid van de SP, maken zich daarom hard voor een instantie voor consumentenbescherming die daadwerkelijk gebruik maakt van haar bevoegdheden en haar tanden laat zien. Aanleiding hiervoor is het verzaken van de ACM in de behandeling van de vele klachten over de verkoopdemonstraties van 1-2-Butterfly. 

In 2016 besteedt Groeten van MAX al aandacht aan 1-2-Butterfly. Consumenten worden uitgenodigd voor een palingrokerij en belanden in een verkoopdemonstratie. Daar vindt een loting plaats en winnen ze een prijs. De prijs is korting op een reis, maar ze moeten per persoon 99 euro administratiekosten betalen. In 2017 nodigt het bedrijf mensen uit om naar een ‘koffiefeest’, De Kleine Koffiedag, te komen. De uitnodiging wordt op naam gestuurd. Er wordt een uniek reserveringsnummer toegestuurd waarmee ze precies bijhouden wie een uitnodiging krijgt en wie die accepteert.

Onbepaalde overeenkomst

Eenmaal thuis blijkt dat er veel bijkomende kosten aan de reis zitten. Consumenten annuleren, maar krijgen de administratiekosten niet terug. In samenwerking met het Europees Consumenten Centrum heeft MAX Ombudsman een lijst met gedupeerden opgesteld die ze voor hebben gelegd bij de Autoriteit Consument en Markt. Want consumenten hebben recht op geld terug. Het gaat om een onbepaalde overeenkomst, de datum is tenslotte nog niet bekend. Ook conflicteren de voorwaarden waarmee de meest voordelige voorwaarde voor de consument geldt. De autoriteit zou, na stevig aandringen van MAX, een handhavingsverzoek naar Duitsland sturen. De Duitse autoriteit zou moeten optreden.

Handhavingsverzoek nooit verstuurd

Na onderzoek van de redactie blijkt dat het handhavingsverzoek nooit verstuurd is. Volgens hen een fout in het systeem. Echter heeft MAX Ombudsman tussentijds vragen gesteld hoe het ervoor staat. De autoriteit geeft aan geen nieuws te hebben. In het gehele jaar is nooit geïnformeerd bij de Duitse autoriteit. Anders had de fout in orde gemaakt kunnen worden. En nieuwe klachten blijven binnenkomen. De consument staat met de rug tegen de muur.

ACM stelt teleur

Dit is niet de eerste keer dat er teleurstelling is over de rol van de ACM. Ook in andere zaken schieten ze tekort. In Groeten van MAX is 2 weken ook aandacht besteed aan Hotel Piccolo. Dit bedrijf schendt al jarenlang het schriftelijkheidsvereiste met veel gedupeerden tot gevolg. In januari 2017 besteedt collega consumentenprogramma Meldpunt! aandacht aan louche incassobureaus. Het betreffende incassobureau werkte al minstens 4 jaar op deze manier. Ook hier is geen sprake van lik-op-stukbeleid van de ACM.

Kamervragen

MAX Ombudsman Jeanine Janssen: “De ACM beroept zich bij alles op haar geheimhoudingsplicht. Daardoor wordt het een grote black box waar iedereen van alles in stopt, maar nooit iemand ziet wat er daadwerkelijk voor werk gedaan wordt. 4 jaar met onderzoeken bezig zijn is absurd. Door dit beleid is Nederland een walhalla voor bedrijven die de regels met voeten treden.” Voor nu kan ik consumenten alleen maar waarschuwen: “laat u niet in de val lokken. Ga niet naar zo’n feestje toe. Want als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat ook zo!”

Jasper van Dijk van de SP vindt de aanpak van de ACM tekortschieten. De lakse houding en het plichtsverzuim zijn hem een doorn in het oog. Ook andere partijen ergeren zich aan de passieve opstelling van de ACM. Hij vindt tevens dat ministers de ACM als een vluchtroute gebruiken. ‘We zijn ermee bezig’ is een veel gehoorde opmerking waarna het weer zeer lang stil blijft. Hij gaat Kamervragen stellen over de werkwijze en hij wil desnoods een motie indienen om uiteindelijk tot een alternatief te komen voor deze instantie die op haar beurt wél de consument kan beschermen.

Dit onderwerp wordt besproken in Groeten van MAX op maandag 17 juli 2017 om 20.30 uur op NPO 1.

U kunt voor meldingen van de koffiefeesten van 1-2-Butterfly terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman. Dit is te bereiken op werkdagen van 10.00 – 12.00 uur op 035 – 677 55 11 (lokaal tarief). Ook niet MAX-leden kunnen zich bij het spreekuur melden over 1-2-Butterfly. 

 

Geef een reactie

Reacties (5)

    Hanneman says:

    De gedupeerde consumenten zijn heel wel vergelijkbaar met kiezers van andere partijen dan de VVD of D66. Laten we die andere “would like to be VVD” partijen even buiten beschouwing. Het is uiteraard aan de SP om zich te roeren en kamervragen te stellen o acties te ondernemen. Maar de SP kan ook wel gaan vissen. In de huidige politieke stand van zaken is deze kwestie van geen enkel belang. Zou het deining veroorzaken waardoor bepaalde politici zich in hun positie bedreigd zouden voelen dan kán het zijn, KAN het zijn dat er een vaag antwoord op dergelijke vragen wordt geformuleerd. Daarna gaat de race om andere belangen veilig te stellen, die van huidige politici in dienst van bedrijfsleven of enkel in dienst van zichzelf weer gauw door. Dus hoewel een vervanger voor de ACM wenselijk, om niet te zeggen zeer noodzakelijk is, gaat deze er echt niet komen. Zalm stelt uit alle al bestaande politieke kwaden een nieuw kwaad samen en bedrijven als 1-2-Butterfly gaan gewoon door. Incassobureau’s ook. Want er is geen toekomst voor moreel recht.

    Bart57 says:

    Waar kan ik mij nog aanmelden.?
    heb het zelfde mee gemaakt.

      MAX Vandaag says:

      Beste Bart57, bedankt voor uw bericht.

      U kunt voor meldingen van de koffiefeesten van 1-2-Butterfly terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman. Dit is te bereiken op werkdagen van 10.00 – 12.00 uur op 035 – 677 55 11 (lokaal tarief). Ook niet MAX-leden kunnen zich bij het spreekuur melden over 1-2-Butterfly. 

    oosterwijck says:

    Ik heb ook een negatieve ervaring met ACM, met mijn verhaal over oplichting door Tele2, eerder deze week. …

    Ook ik werd afgezeikt door ACM met een advies: “Ga maar naar een jurist, dit is een civielrechtelijke zaak”. Ik heb dat niet gepikt en een klacht ingediend tegen de weigering, mijn melding te behandelen. Daarnaast heb ik een brief naar de voorzitter van de Tweede Kamer gestuurd en nog eens naar 17 Kamerfracties. Van 3 Kamerfracties kreeg ik een (automatische) ontvangstbevestiging. Van de andere 14 fracties hoorde ik helemaal niets. … Deze afwijzende houding door de politiek en de ACM, legt bloot dat er iets goed mis is met het rechtssysteem en de bescherming van consumenten, in deze bananenrepubliek. Je moet als consument heel diep gaan om je recht te halen, en alle hindernissen overwinnen, die je tegenkomt. … Voor kwaadwillende bedrijven is het een paradijs om in dit land consumenten op te lichten. Niemand doet je wat. … Het is een aantasting van de democratie (waar ik al langer mijn bedenken bij heb). Maar het is ook een belediging voor het Nederlandse volk, die zich sterk aangetast voelt in hun rechtsgevoel (rechtvaardigheidsgevoel). Je moet ook niet proberen aangifte te doen, van oplichting, bij de politie. Die komen alleen in actie, als je een cameraploeg bij je hebt, van een consumentenprogramma. … Ik heb ook de Nationale Ombudsman geinformeerd en die heeft toegezegd, in actie te komen, als de ACM, mijn klacht niet naar wens/behoren afhandelt. Ook heb ik meerdere consumentenprogramma’s een brief geschreven, met het verzoek, aandacht te besteden aan oplichterspraktijken van Tele2. … Het zou een hele vooruitgang zijn, als er een nieuw systeem komt, voor consumentenbescherming. Het wordt hoogtijd. …

      MAX Ombudsman says:

      Beste meneer Oosterwijck,

      Fijn dat u zich zo sterk maakt voor de consumentenrechten.
      Zoals u gisteren zag, zijn we er ook voor dat er een Autoriteit komt mét tanden die de consumenten daadwerkelijk beschermt.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

Bekijk ook

Meer