Duur 13:36
Gepubliceerd op 1 augustus 2016

Verkoopdemonstraties

‘U bent van harte uitgenodigd op ons voorjaarsfeest met palingrokerij’, zo luidt de uitnodiging. Behalve een feest, wordt u ook nog van alles gratis aangeboden en maakt u kans op  prijzen. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is ook.

Verkoopdemonstraties

Verkoopdemonstraties zijn al jaren een onderwerp van discussie. In principe hoeft zo’n demonstratie niet tot problemen te leiden. U krijgt een hapje, drankje en een presentatie over producten. Een gezellig dagje uit. Zolang u niets koopt, kan dit tot weinig problemen leiden. Maar daar zit de moeilijkheid. De vaak agressieve manier van verkopen, legt bij veel mensen een druk om toch te kopen. Eenmaal een product aangeschaft blijkt het zelden wat het is en komen er nog allerlei kosten bij.

Dit overkwam ook Vivian van der Schans. Zij ontving een uitnodiging voor het voorjaarsfeest met palingrokerij. Samen met een vriendin gaat zij op de uitnodiging in. Eenmaal daar  blijkt het te gaan om een verkoopdemonstratie. In eerste instantie houdt mevrouw Van der Schans haar hand op de knip. Maar als er een reis aangeboden wordt, besluit zij toch op het aanbod in te gaan. Het enige wat zij hoeft te doen is 99 euro aan boekings- en servicekosten te betalen. Ze betaalt direct ook voor haar vriendin en rekent 198 euro af. Pas na de betaling ontvangt zij het boekingsformulier en de voorwaarden. Eenmaal thuis bekijkt mevrouw Van der Schans de voorwaarden nog eens nauwkeurig en dan blijken er nog allerlei kosten bij te komen. Wanneer zij de reis wil annuleren bij de organisatie 1-2-Butterfly, krijgt mevrouw Van der Schans te horen dat ze de betaalde 198 euro niet terugkrijgt.

Oneerlijke handelspraktijken

Wanneer u een product of dienst wordt aangeboden, mag dit niet misleidend zijn of op een agressieve manier aan u verkocht worden. Dit is vastgelegd in de Wet OHP, Oneerlijke Handelspraktijken. De wet geldt voor alle ondernemers. Voor dat u overgaat tot de aanschaf van een product of dienst, moet de ondernemer u voorzien van alle benodigde informatie. Die informatie moet volledig en voor u duidelijk zijn.

Verkoop buiten een verkoopruimte

Wanneer u iets koopt tijdens een verkoopdemonstratie, maar ook op straat of bij u aan de deur, dan wordt dit ‘verkoop buiten een verkoopruimte’ genoemd. Bij dit soort aankopen heeft u meer rechten dan bij een aankoop in een winkel, want de kans is groter dat u dan iets koopt zonder dat u daar goed over na hebt gedacht. Sinds 13 juni 2014 gelden er andere regels voor verkoop buiten een verkoopruimte. Belangrijke om te weten is dat u recht heeft op een bedenktijd van 14 dagen. Binnen die tijd mag u kosteloos van het product of de dienst afzien. Dit mag zonder reden van opgaaf. Sluit u een overeenkomst af, dan moet u alle informatie terug kunnen lezen. Dit kan op papier of met uw toestemming per e-mail.

1-2-Butterfly

Het bedrijf 1-2-Butterfly is een Duits bedrijf gevestigd in de Duitse plaats Cloppenburg. Het is opgericht in 2015 en heeft Duitse, Belgische en Nederlandse sites. Al eerder zijn door MAX Ombudsman klachten over misleidende verkoopdemonstraties binnen gekomen. De vestigingsplaats Cloppenburg is daarbij vaker naar boven gekomen. “Wanneer het ene bedrijf een waarschuwing ontvangt, dan openen ze gewoon weer een ander. Het is niet eenvoudig om deze bedrijven aan te pakken, omdat ze opereren vanuit Duitsland”, aldus MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Ik roep u op om al uw klachten melden bij MAX Ombudsman, 035 – 677 55 11 (lokaal tarief) op werkdagen van 10.00 – 12.00 uur,  en bij Consuwijzer.

De redactie van Groeten van MAX krijgt na veel aandringen bericht van 1-2-Butterfly dat zij niets van de klachten snappen, maar voor mevrouw Van der Schans een uitzondering maken en haar het geld teruggeven.

Dit onderwerp is behandeld in Groeten van MAX op maandag 1 augustus 2016.

(Bron: MAX Ombudsman/Consuwijzer)

Chat met Jeanine Janssen

Op maandag 1 augustus 2016 kunt u hieronder chatten met MAX Ombudsman Jeanine Janssen over verkoopdemonstraties. Na dinsdag 2 augustus 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (23)

    Yvonne54 says:

    Mijn moeder heeft ook €198,00 betaald voor het palingrokerijreisje, hoe kan ze nu annuleren?
    Want ze heeft op tv gezien dat ze contact op moest nemen maar ze heeft geen internet, zodoende vraag ik het aan u.
    Alvast bedankt voor de reactie

      MAX Ombudsman says:

      Beste Yvonne,

      Kunt u misschien namens uw moeder naar het spreekuur bellen? Dan registreren we daar de klacht en nemen hem mee naar het Europees consumentencentrum.

      Met vriendelijke groet,

      Jeanine Janssen

    Annie van Velzen says:

    Wij hebben ook een reis gewonnen en 198 betaald en het heeft ons al slapeloos nachten gekost wij hopen dat uw wat voor ons kunt doen annie Mossing holsteijn van velzen.Bij voorbaat hartelijk dank

      MAX Ombudsman says:

      Beste mevrouw van Velzen,
      Het is het handigst om even naar ons spreekuur te bellen op 035-6775511. Uw klacht wordt dan geregistreerd en we nemen hem mee naar het ECC.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    pwbroeders1@Gmail.com says:

    Hallo, ik wil reageren op de verkoop demonstratie die ik heb bij gewoond van 1-2-butterfly reizen ook ik ben de mist in gegaan. Ik had een reis van 8 dagen naar Turkije geboekt, voor € 298 maar bij thuis komst wilde mijn vrouw toch niet deze reis maken daar ze slecht loopt (Etalage benen) dus er stond dat je binnen 2 dagen kosteloos kon annuleren
    dus ik heb dat gedaan en toen zijden ze, zoals elk reisbureau ontstaan bij boeking van een reis kosten administratiekosten als ook bemiddelingskosten voor de tussen firma. Deze kosten horen niet bij reis of annulering kosten die worden namelijk nooit terug betaald en daarmee kon ik het doen.
    Ik ben dus benieuwd of hier nog wat aan te doen ik heb namelijk ook nog de reis naar de palingrokerij bij hun staan voor het einde van het jaar (eind Oktober -November)voor € 198 nog niet geannuleerd

      MAX Ombudsman says:

      Beste meneer Broeders,

      Ook u wil ik vragen om naar ons spreekuur te bellen. Daar kunnen ze al uw gegevens noteren.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    M.Stolwijk says:

    Hier hetzelfde verhaal, mijn vader is in Someren op dezelfde wijze aan een reis gekomen.
    De nederlandse vestiging is wegens vakantie gesloten. En de duitse vestiging in kloppenburg reageert niet.

    Daarnaast overigens via Medi-plus en organiserende partij Office Center Denekamp een deken gekocht. Alle firma’s hebben een postbus in het Regus gebouw aan de Kingfortweg 151 in Amsterdam.

    Inmiddels heb ik de helft van het deken-geld terug door te dreigen met vervolgstappen. Maar de reisgelden nog niet.

    Ik wilcdeze klacht ook graag bij jullie registreren. Op consuwijzer staat hij al.

      MAX Ombudsman says:

      Beste meneer, mevrouw Stolwijk,

      Wilt u namens uw vader met ons spreekuur bellen? Dan noteren wij de juiste gegevens.

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

      M.Stolwijk says:

      Ik zou graag willen, echter vertrek ik morgen voor drie weken op vakantie.
      Wees niet bang, via een ander reisbureau.

      Kan ik ergens onze gegevens achter laten/ invullen?

      MAX Ombudsman says:

      Beste meneer, mevrouw Stolwijk,

      Kan uw vader misschien zelf bellen? Dan registreren wij het meteen. Anders kunt u nog bellen als u terugkomt van vakantie.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    tonderaaij says:

    ik heb ook twee reizen gewonnen op een demonstratie dag bij 1-1-butterfly op 24 mei op 25 mei per email geanuleerd consuwijzer zegt dat dit kosteloos kan en dat zij mij de gamaakte kosten terug moeten boeken zij sturen mij eentegoedbon maar dat wil ik niet wat moet ik nu doen? vr groet ton de raaij

      MAX Ombudsman says:

      Beste Ton de Raaij,

      Wilt u ook even bellen met ons spreekuur? Ze zijn morgen weer bereikbaar tussen 10.00 en 12.00 op 035-6775511.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    AnjaS says:

    Hallo Jeanine,

    Helaas hebben mijn vriendin en ik ook 198,- pp betaald. Met de rekening werd er ineens 596,- seizoenstoeslag berekend dus ook wij willen graag annuleren en ons geld terug. Wat moeten wij doen om dit voor elkaar te krijgen?

      MAX Ombudsman says:

      Beste AnjaS,

      Wilt u ook even bellen met ons spreekuur? Ze zijn maandag weer bereikbaar tussen 10.00 en 12.00 op 035-6775511.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Arnold-bmw says:

    Mijn vader heeft ook €198,00 betaald voor het palingrokerijreisje, hoe kan hij nu annuleren?
    Ik heb 1 – 2 Butterfly geprobeerd te bellen, maar krijg geen contact met hun
    Want hij heeft op tv gezien dat hij contact op moest nemen maar ze heeft geen internet, zodoende vraag ik het aan u. Ik kan ook de gegevens mailen aan u
    Alvast bedankt voor de reactie,

    Mvg Arnold

      MAX Ombudsman says:

      Beste Arnold-BMW,

      Wilt u ook even bellen met ons spreekuur? Ze zijn maandag weer bereikbaar tussen 10.00 en 12.00 op 035-6775511.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    johan ensink says:

    Wij, een vriendin en ik, hebben in maart 2016 een reis gemaakt naar Hamburg met 1-2 butterfly. Op de demonstratie ochtend wonnen wij beiden een reis naar Turkije en betaalden elk 198,- euro. Na rijp beraad hebben we deze reis binnen een week geannuleerd conform de annuleringsvoorwaarden gesteld in het boekingsformulier. Dit werd niet gehonoreerd en we kregen dus het geld niet terug. Na veel telefonisch overleg met zowel het bureau in Amsterdam en in Cloppenburg kregen we nul op het request. Daarna 2 maal een uitgebreide mail gestuurd waarop geen reactie kwam. Nog meerdere keren geprobeerd te telefoneren waarop de desbetreffende medewerkster het contact verbrak. Ook het management was steeds niet aanwezig, volgens de medewerkster en er werd geen telefoonnummer gegeven. Wij herkennen ons heel erg in het verhaal van de mevrouw in de uitzending van maandag 1 augustus j.l., Wij hopen alsnog , met uw medewerking, het betaalde bedrag terug te krijgen evenals mevrouw in de uitzending en anderen.

    Met vriendelijke groet,

    Wil Vonk en Johan Ensink.

      MAX Ombudsman says:

      Beste Wil Vonk en Johan Ensink,

      Wilt u ook even bellen met ons spreekuur? Ze zijn maandag weer bereikbaar tussen 10.00 en 12.00 op 035-6775511.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    riki says:

    Wij hebben eveneens een reis je gewonnen op 29 Aug. j.l en hebben ook 198 euro betaald en willen deze annuleren omdat mijn man zuurstof gebrek heeft en beter niet kan vliegen. Nu heb ik vanmorgen gebeld om 11 uur en kreeg te horen dat ze s, middags vanaf 1 uur weer bereikbaar waren. Heb om 1 uur weer gebeld en kreeg te horen dat ze van Maandag tot vrijdag bereikbaar zijn van 8 tot 12 . Zou u mij een raad kunnen geven wat ik hier mee moet

      MAX Ombudsman says:

      Beste Riki,

      U kunt binnen twee weken na boeking kosteloos annuleren. U kunt dat het beste doen in een aangetekende brief en daarmee uw geld terugvragen. Dan hebt u in elk geval bewijs dat u hebt opgezegd.

      Inmiddels hebben wij een lijst doorgegeven van mensen met dezelfde klachten aan het Europees Consumenten Centrum. Zij hebben die lijst inmiddels (met hun eigen klachten) neergelegd bij de Consumentenautoriteit. Mocht u daarin meegenomen willen worden, dan kunt u uw klacht doorgeven in ons spreekuur. Dat is dagelijks bereikbaar tussen 10.00 en 12.00. Let op, morgen zijn we in verband met scholing afwezig.

      We verwachten een handhavingsverzoek van de Autoriteit in Nederland aan de Autoriteit in Duitsland.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    Groote Koffiefeest Veldhoven says:

    Op 14.12.2016 zijn mijn ouders 80+ en 80- naar het Groote Koffiefeest in Veldhoven geweest. Al voordat ze de zaal gingen verlaten heeft mijn moeder aangegeven het getekende contract te willen ontbinden. Men ging niet akkoord. Blij dat mijn ouders hun schaamte opzij gezet hebben en me dit gemeld hebben. Schade is € 699,00 voor Medi-plast en € 98,00 euro voor een reisje Rijn/Moezel. Firma is snel met afleveren, al voordat mijn vader terug was van de bank stonden ze aan de deur om de spullen te leveren en de verzegeling te verbreken. Gelukkig hebben ze een rechtsbijstandverzekering. Wijkgebouw gaat ook andere beheerders melden. Ondanks vele berichten (achteraf gelezen ) op internet worden er nog steeds nieuwe (oudere) slachtoffers gemaakt. Hopelijk schamen de mensen zich niet en komen met het verhaal naar buiten. Fijn dat MAX zich hiervoor inzet. Bedankt!

      NiekStorm says:

      Vorige week dinsdag 2 mei naar een verkoopdemonstratie in Westervoort geweest van deze professionele “oplichters” . In de aankondigingsbrief van een niet met name genoemde firma uit Denekamp (alleen postadres en postcode werden genoemd) worden je een heleboel geschenken beloofd, die naderhand lang niet allemaal uitgedeeld werden.
      De “verkoper” pakt de overwegend 65 plussers in op een unieke maar lachwekkende manier. Het eerste 1 1/2 uur worden unieke koopjes aangeboden, waarbij soms ook nog eens het aankoopbedrag terugbetaald wordt. Iedereen wordt dan geacht te applaudisseren voor deze fantastische geste. Na deze opwarmronde volgt de finale: een fantastisch – meestal – gezondheidsproduct waarmee pijnen en ongemakken van 10 tallen ziektes grotendeels verdwijnen. Getalsmatige ondersteuning wordt op een diaprojector getoond en de vertoonde getallen zijn afkomstig van een beroemde universiteit of gerenommeerd wetenschappelijk instituut, in dit geval het Max Planck Instituut. Deze keer was het “wonderproduct” een doos ontgiftingspleisters. Verkoopprijs € 1.598,00. Zaalprijs € 799,00. Plus nog een verrassing na de koop. Thuis gekomen ben ik op internet gaan zoeken naar dit product. De doos met inhoud bleek op verschillende internetsites voor een paar tientjes te koop te zijn. Wat een oplichters! En vele oudjes zijn erin getrapt. En maar klappen. Enkele jaren geleden zijn deze oplichters ontmaskerd door het Vara programma Kassa die zo’n verkoopdemonstratie (deze keer inferieure matrassen voor € 1.000,00 per stuk) met de verborgen camera gefilmd had en de goed Nederlands sprekende Zwitser na afloop het vuur aan de schenen legde. Hij wist niet hoe snel hij het toilet moest opvluchten.
      Wanneer wordt deze malafide Duitse onderneming 1-2-Butterfly met in Nederland een hoofdkantoor in Teleport Towers te Amsterdam en een postbusadres in de grensplaats Denekamp (naam onbekend, wellicht Office Center) eens een halt toegeroepen?

    Groote Koffiefeest Veldhoven says:

    Fijn dat omroep Max ook nu weer aandacht geschonken heeft aan dit onderwerp. Het gaat gewoon nog steeds door. Ik blijf me hard maken om gehoord te worden door de media en wil proberen dit mee te helpen stoppen. Ondanks beloftes om het geld over te maken is dit nog niet gedaan. Wel heb ik hiervoor alle spullen moeten opsturen. Uiteraard zonder het toegezegde bedrag over te maken. Firma weet nu dat ik alle informatie openbaar ga maken. Met respect voor de privacy van mijn kwetsbare ouders.

Bekijk ook

Meer