De opkomst van de caravan en de camper

Door de coronacrisis zijn de caravan en camper populairder dan ooit. Deze reismiddelen zijn immers heel coronaproof. Vooral van de caravans barst het in ons land: het zijn er bijna een half miljoen. Waar komt het succes van dit vakantievoertuig vandaan? En sinds wanneer moet de caravan ‘concurreren’ met de camper?

Niet Nederlands

Nederland is het caravanland bij uitstek. Sterker nog: nergens ter wereld is de caravandichtheid zo groot als in ons land. Hoewel wij de caravan dus massaal omarmen, is het geen Nederlandse uitvinding. Vermoedelijk worden de eerste echte caravans in de jaren 20 van de vorige eeuw gemaakt door de Britse firma Eccles. Eccles maakt kampeervoertuigen die qua vorm lijken op woonwagens of vierkante hokjes, maar dat verandert snel als de caravan meer landen verovert. Zo worden in Nederland al vanaf begin jaren 30 caravans gemaakt en verkocht met een meer aërodynamische uitstraling.

Opmars van de caravan

Hoewel Nederlanders er dus als de kippen bij zijn, is de caravan in het begin echt iets voor de rijken. Een auto is in die tijd al een behoorlijke luxe, laat staan een caravan. Zodra de welvaart stijgt, stijgen de verkoopcijfers van caravans ook. Mensen hebben immers meer te besteden en een caravan is een duurzaam en relatief goedkoop vakantiemiddel. Het stelt mensen in staat om veel spullen van huis mee te nemen, dus dat scheelt geld op de vakantiebestemming.

In 1954 tekent Het Parool op dat er inmiddels al ruim 9.000 Nederlandse gezinnen een caravan hebben en dat deze opmars waarschijnlijk niet meer te stuiten is. De journalist van dienst krijgt gelijk, want eind jaren 50 hebben 11.000 gezinnen een caravan. 4 jaar later staat de teller al op 25.000 en in 1964 is dit zelfs 30.000. In de jaren die daarop volgen groeit dit aantal explosief. Zeker na 1966, het jaar waarin vakantie een wettelijk recht wordt voor alle werknemers, is er een piek te zien. In 1980 telt ons land al 400.000 caravans; dat zijn er maar 100.000 minder dan tegenwoordig.

caravan

In 1966 worden er in de RAI in Amsterdam caravans tentoongesteld. U ziet een exemplaar van de Engelse firma Eccles.

caravan

Een Nederlandse toerist stopt op Place de la Concorde in Parijs, één van drukste verkeerspunten van de Franse hoofdstad.

Nog steeds populair

In de jaren 80 wordt op vakantie gaan met het vliegtuig steeds populairder, maar de caravan lijkt hier niet onder te lijden. Tot op de dag van vandaag gaan vele duizenden Nederlanders elk jaar weer enthousiast op pad met de caravan. Inmiddels zijn de reizen wel steeds vaker naar het buitenland dan in de jaren dat de caravan nog een relatief nieuw fenomeen is.

Camper

Naast de caravan is ook de camper een enorm geliefd kampeermiddel. Inmiddels rijden er meer dan 100.000 exemplaren rond in ons land. De opkomst van de camper in Nederland en andere delen van Europa begint wel wat later dan die van de caravan. Waar de eerste caravan al in de jaren 20 door ons land rijdt, maakt de eerste camper in de jaren 50 pas zijn opwachting. Dit met dank aan de samenwerking tussen de Duitse camperfabrikant Westfalia en het Duitse automerk Volkswagen. Westfalia bouwt een Volkswagen Transporter 1-busje om tot een minihuisje op wielen en zo wordt de eerste populaire camper geboren. De Transporter 1-camper wordt eind jaren 50 in productie genomen, maar het duurt dan nog wel even voordat de Nederlander de camper weet te vinden. Volgens Hans de Goede van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC, opgericht in 1976), wordt het camperen einde jaren 70 steeds populairder. Toch is het pas sinds de laatste jaren dat er écht veel nieuwe camperaars bijkomen. “Ik ben in 2002 bij NKC komen werken. Toen hadden we 10.000 leden en inmiddels hebben er er al 56.000”, vertelt hij.

camper

De Volkswagen Transporter 1 is de eerste bus die wordt omgebouwd tot camper.

(Bron: Historiek.nl, Quest, Westfalia, Volkswagen, Hans de Goede)

Geef een reactie