vrachtwagens

Bang voor vrachtwagens (inhalen) op de weg? Zo bent u beter voorbereid

Wie wat minder zeker is in de auto, kan bepaalde situaties in het verkeer spannend vinden. Zoals het rijden in het donker of door een tunnel. Maar ook vrachtwagens op de weg kunnen voor spanning zorgen. We geven tips hoe u het beste om kunt gaan met situaties waarbij u ze tegenkomt. Zoals wanneer u ze wilt inhalen.

Bang dat vrachtwagenchauffeurs u niet zien?

Het klopt dat het voor een vrachtwagenchauffeur wat lastiger is om het verkeer om zich heen te zien. Dat komt door hun dode hoeken. Als u weet welke dat zijn, kunt u daar beter rekening mee houden. Het geldt ten 1e voor wanneer u vlak voor of achter ze rijdt. Ook de zijkanten, nabij de wagen en laag op de weg zijn lastiger te zien. Tenslotte is het weggedeelte rechtsachter de wagen moeilijker te zien vanuit de chauffeursstoel, die links zit. Wees u ervan bewust dat het in landen waar links gereden wordt andersom is, aangezien de chauffeursstoel dan aan de rechterkant zit. Blijft u het erg spannend vinden of een vrachtwagenchauffeur u kan zien, weet dan dat wanneer u de chauffeur via de buitenspiegel kunt zien, hij of zij u ook kan zien.

rijangst
Lees ook: Hoe ontstaat rijangst en wat kunt u eraan doen?

Met hun spiegels kunnen vrachtwagenchauffeurs u prima zien wanneer u wat verder bij ze weg bent. Ga daarom bij inhalen tijdig naar links en wacht niet tot u vlak achter de vrachtwagen rijdt. Bent u eenmaal aan het inhalen, blijf dan niet naast de vrachtwagen hangen, maar haal hem met een hogere snelheid vlot in en houd voldoende zijdelingse afstand. En buiten dat het niet is toegestaan, is het in het geval van een vrachtwagen vanwege het beperktere zicht dus nog minder aan te raden om hem rechts in te halen.

Blijf wanneer u achter een vrachtwagen rijdt op minimaal 3 meter afstand en geef het tijdig aan wanneer u bijvoorbeeld wilt afslaan of remmen. Zo lang u zich voorspelbaar gedraagt, kan een vrachtwagenchauffeur daar rekening mee houden.

Houd zo zelf rekening met vrachtwagens

Vrachtwagens zijn vaak log en zwaar beladen. Ze zijn daarom niet zo snel en wendbaar als een auto. Dit is ook de reden dat ze in het geval van een krappe bocht de bocht ruim nemen en met een aangepaste snelheid rijden. Anders lopen ze het risico dat ze de bocht niet halen of kantelen. Geef ze in een bocht daarom de ruimte en rem niet plotseling hard af wanneer u vlak voor een vrachtwagen rijdt. Doordat de vrachtauto zo zwaar is, kan hij minder snel reageren. Tijdens drukte kan het voor vrachtwagens lastig zijn om in te voegen. Het helpt wanneer u ze de ruimte geeft om in te voegen of door hen voorrang te geven.

donker
Lees ook: Autorijden in het donker, zo gaat het u beter af

Wees extra voorzichtig op de fiets

Het aantal dodehoekongevallen is de afgelopen decennia afgenomen. Ondanks dat het verkeer veel drukker is geworden. Dat komt enerzijds door de verbeterde veiligheid in het verkeer en anderzijds door de verbeterde technische hulpmiddelen in vrachtwagens. De meeste dodehoekongevallen gebeuren met fietsers en dan vooral met ouderen en erg jonge kinderen. In de meeste gevallen gaat het daarbij om fietsers die rechtdoor willen, terwijl een vrachtauto rechtsaf slaat. De fietser heeft wettelijk gezien voorrang, maar is niet altijd zichtbaar voor de chauffeur. Neem daarom nooit voorrang zonder oogcontact met de chauffeur en blijf ver genoeg uit de buurt, om uit de dode hoeken te blijven.

(Bron: archief, ANWB, WA.nl, AD, veiligverkeer.be. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord

Reacties (2)

    Drs Frans says:

    Gaarne aandacht voor het onverlicht rijden in tunnels. Als motor rijder in Rotterdam heb ik daar dagelijks ervaring mee. Super gevaarlijk mn indeBenelux tunnel

    Drs. Frans van Rijthoven

    John K says:

    Het enige wat ik zeg is :::Wanneer jij de chauffeur ziet zitten ,ziet hij jou ook. In een bocht (rechts af slaan) ziet hij geen verkeer naast zich ,Wacht dan en laat hen voorgaan. Beter 1 seconde wachten dan onder de wielen eindigen,omdat IK voorrang moet hebben.