ameland

Ameland kampt met vaargeulproblematiek

Wie van of naar Ameland wil, moet rekening houden met een vertraagde veerboot. Dit omdat de vaarweg van en naar het waddeneiland dreigt dicht te slibben door het vele zand en grind dat zich vastzet in de kronkelige route. Een groot probleem, want hierdoor is het eiland een stuk minder goed bereikbaar.

Groeiend probleem

Wie naar Ameland wil, moet op de boot stappen in het Friese Holwerd. Vervolgens is het 12 kilometer varen naar het eiland. De vrij bochtige vaargeul voert tussen zandbanken door en kenmerkt zich door het natuurlijke dichtslibben. Omdat de omstandigheden in de Waddenzee veranderen, wordt dit dichtslibben een steeds groter probleem. Zelfs zo groot, dat de vaargeul soms niet diep genoeg is voor het veer, waardoor het veer vertraging oploopt.

Consequenties

Deze vertragingen zijn een serieuze bedreiging voor de economie van het eiland, dat het vooral moet hebben van het toerisme. Burgemeester Theo de Hoop legt dit uit tegenover de NOS: “Toeristen komen vaak maar een paar dagen naar Ameland. Als een groot deel daarvan wordt verspild aan vertraging, dan is dat schadelijk voor ons imago.” Ook voor de bewoners zelf is het erg vervelend. “Zo zijn er mensen die na hun werk op het ‘vaste land’ niet meer thuis kunnen komen of moeten dat doen met flinke vertraging. Of als iemand voor een chemokuur naar de overkant moet, dan is het heel erg als de veerdienst vertraging heeft”, aldus De Hoop.

Oplossing?

Het probleem met de dichtslibbende vaargeul is er al tijden. In de werkgroep die in 2016 is opgericht dient zich een kortetermijnoplossing aan: het afsnijden van de vaarroute. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft toen al toegezegd deze afsnijding te betalen en te realiseren, maar dat gaat allemaal niet snel genoeg, vindt burgemeester Theo de Hoop. Het ministerie zegt dat de verantwoordelijkheid voor de realisatie bij Rijkswaterstaat ligt, die op hun beurt weer zeggen dat ze bezig zijn met de voorbereidingen van de werkzaamheden. Wanneer er daadwerkelijk iets gaat veranderen aan de situatie, is nog onbekend. Op dit moment baggert Rijkswaterstaat 6 dagen in de week, 10 uur per dag om de vaargeul zo diep mogelijk te houden.

Volgens de laatste cijfers heeft in 2016 1 derde van alle veerboten van en naar Ameland een vertraging van 10 minuten of meer.

Bent u weleens op Ameland geweest?

(Bron: NOS, Rijkswaterstaat, ANP)

Geef een reactie