Aantal Nederlandse kampeerders loopt terug door gebrek aan luxe

Zoveel mensen, zoveel vakantiewensen. De een gaat het liefst naar een hotel, de ander kiest voor de camping. Maar uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat als we op vakantie gaan, we steeds vaker kiezen voor luxe. Dat is goed nieuws voor de hotelbranche, maar minder goed nieuws voor de campings in Nederland. Zij lijken de slag in onze hang naar luxe te missen. 

Consumentenvertrouwen

Volgens de analisten van ABN AMRO gaat het goed in de toeristenbranche. Met het toegenomen consumentenvertrouwen, gaan we er ook weer vaker op uit. Het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels is het afgelopen jaar met 7 procent gestegen. Daar staat tegenover dat het aantal overnachtingen op de camping met 3 procent is gedaald.

We willen meer luxe

Belangrijkste reden van deze terugloop is onze hang naar luxe. Uit het onderzoek blijkt dat we dit steeds belangrijker vinden. We willen het comfort van thuis, meer terugzien op de camping of zijn op zoek naar gespecialiseerde campings. Dat blijkt al eerder uit een onderzoek van de ANWB over kampeertrends. Vooral het zogeheten glamping is sterk in opkomst, kamperen maar dan luxe. Volgens ABN AMRO doen campinghouders er goed aan om zich meer te specialiseren en zich met hun camping te richten op een combinatie van natuur, rust en comfort. Ook faciliteiten als een eigen badkamer, wellness en bijvoorbeeld een ontbijtservice staat op de wensenlijst van de Nederlandse toerist.

Meer toeristen uit België en Duitsland

De Nederlandse toerist mag dan minder interesse hebben in de campings in ons land, onze zuider- en oosterburen weten de campings nog steeds goed te vinden. Het aantal toeristen uit België en Duitsland is in de afgelopen jaren toegenomen. Met een aantal aanpassingen kunnen campings ook de Nederlandse toerist weer warm maken voor een vakantie in eigen land.

(Bron: ANP)

Geef een reactie