65-plusser zeer reislustig

De vakantiebestedingen van 65-plussers zitten stevig in de lift. Na het matige reisjaar 2016 zijn de bestedingen in 2017 sterk aangetrokken en ook 2018 belooft een goed jaar te worden voor de reisbranche. Er zijn voor dit jaar al ruim 8 procent meer reizen geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar en de groei komt voor een groot gedeelte uit boekingen van 65-plussers.

Duurdere reizen

De huidige 65-plussers zijn welvarender, vitaler en mobieler dan de vorige generaties. Ze gaan dan ook vaker op vakantie en besteden meer geld aan reizen dan de rest van de markt. Dat blijkt uit onderzoek van reisbrancheorganisatie ANVR, het Nationaal Ouderenfonds en ABN AMRO. Ouderen geven de komende 5 jaar een half miljard euro extra uit aan reizen, verwacht ABN AMRO. Door de vergrijzing neemt deze groep jaarlijks met zo’n 8 procent per jaar toe. In 2035 zijn er 4,6 miljoen 65-plussers, ongeveer 45 procent meer dan nu.

In vergelijking met jongere reizigers geven 65-plussers meer geld uit tijdens de vakantie. Het verschil in uitgaven is het grootst tijdens korte vakanties in het binnenland. 65-plussers geven op deze vakanties 26 procent meer uit dan vakantiegangers onder de 65 jaar. De hogere uitgaven zijn onder andere te verklaren door de keuze van de accommodatie. Ouderen verblijven vaker in een boetiekhotel. Terwijl jongere vakantiegangers vaker kiezen voor goedkopere accommodaties, zoals een camping of een jeugdherberg. Een deel van de ouderen gaat vanuit financiële overwegingen echter niet op vakantie. Door die groep op aanbiedingen te wijzen wil de reisbranche hen toch over de streep trekken.

Fysieke beperkingen

Bij een andere groep weerhouden fysieke beperkingen hen van een vakantie. Accommodaties die rekening houden met ouderen en zorgen voor toegankelijkheid en speciale voorzieningen hebben dan ook een streepje voor om deze groep aan het reizen te krijgen. “Aanbieders kunnen erop inspringen door drempels letterlijk weg te nemen”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Accommodaties met speciale voorzieningen – zoals een lift, een digitale butler en goede verbindingen naar dagactiviteiten – hebben hierbij streepje voor. Aanbieders die hierover communiceren, hebben goede kansen om 65-plussers aan zich te binden. Zo krijgen zij toegang tot een markt die in de komende jaren alleen maar gaat groeien.” 18 procent van de ouderen die op vakantie gaan, geeft aan dat het gebrek aan een reispartner hen tegenhoudt om vaker op vakantie te gaan. Ook bij het vormen van reisgezelschappen kunnen reisondernemers dus kansen pakken.

Bucketlist

Bijna de helft van de ouderen wil op vakantie graag een nieuwe omgeving ontdekken. 4 op de 10 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. Een andere populaire vakantievorm is de ‘multi-generatiereis’. Zo brengen 65-plussers 15 procent van hun vakanties door met kinderen en/of kleinkinderen. Hierop kunnen aanbieders inspelen met dagactiviteiten voor jong en oud en met extra grote en luxere accommodaties.

Bestemmingen

Korte vakanties winnen sneller aan populariteit dan lange vakanties. Nederland is daarbij de belangrijkste bestemming. De provincies Gelderland, Drenthe en Limburg presteren op dit vlak goed, terwijl binnenlandse overnachtingen in Zeeland en Noord-Brabant in 2017 juist zijn gedaald. Bij de lange vakanties is Duitsland de afgelopen jaren de snelst groeiende bestemming. Daarnaast is vooral Turkije bezig met een comeback. De vakantiebestemming lijkt af te stevenen op een groei van liefst 60 procent ten opzichte van deze periode vorig jaar. Griekenland volgt met een plus van 16 procent. Spanje laat als gevolg van prijsstijgingen juist een daling zien, van 6 procent.

Populaire activiteiten

Ouderen zitten beslist niet stil tijdens hun reizen. 73 procent van hen bezoekt tijdens een vakantie bezienswaardigheden of culturele plekken. In 64 procent van de vakanties gaan zij erop uit in de natuur. Op de derde plek in de lijst populaire activiteiten staat het bezoeken van musea: 36 procent van de ouderen bezoekt een museum tijdens vakantie. De top-4 populairste activiteiten wordt met 34 procent afgesloten door sportieve activiteiten, zoals wandelen en fietsen.

Online boeken

Het percentage online gekochte reizen gaat volgens ABN AMRO ook verder toenemen in de komende jaren. In de afgelopen 5 jaar is dit percentage al met 45 procent gegroeid. In 2016 heeft in totaal 22 procent van alle 65-plussers de vakantie online geboekt.

Ook zin gekregen om te reizen? Doe inspiratie op met de reisverhalen van Maxime op reis en de reiscolumns van Dolf de Vries.

(Bron: ANP, onderzoek Vijftig tinten grijs op reis van ABN-AMRO)

Geef een reactie