Elektrische apparaten slecht repareerbaar

Het wordt steeds lastiger om elektrische apparatuur te repareren. Dat lijdt tot grote ergernis bij consumenten en daarnaast verspilt deze ontwikkeling onnodig veel grondstoffen. Daarom introduceert de organisatie Natuur & Milieu een meldpunt voor kapotte apparaten.

Geplande slijtage

Natuur & Milieu onderzocht samen met Stichting Repair Café de repareerbaarheid van hedendaagse producten. Vooral apparaten blijken slecht herstelbaar. Koffiezetapparaten, stofzuigers en video/audioapparatuur gaan het snelste stuk. De ondervraagden geven aan dat het vroeger makkelijker was om producten te repareren. Fabrikanten maken tegenwoordig vaker producten met het doel om snel een nieuw exemplaar te leveren: geplande slijtage. Het apparaat is bijvoorbeeld alleen open te maken met speciale apparatuur of zo verlijmd dat het product niet open kan zonder het stuk te maken. Maar ook het tekort aan reserveonderdelen zorgt voor een belangrijke belemmering voor een reparatie.

Hergebruik

Naast de ergernis voor consumenten, is het niet kunnen repareren van producten ook slecht voor het milieu en de economie. Een groot deel van de kapotte producten verdwijnt bij het afval. Een deel daarvan wordt gerecycled, maar beter zou zijn om het product te repareren en hergebruiken. Deze handelingen creëren ook meer lokale werkgelegenheid. Kamerlid van de PvdA Yasemin Cegerek gaat in de Tweede Kamer pleiten voor hergebruik. “Reparatie moet makkelijker en goedkoper zijn en daarnaast moet de markt consumenten ook beter informeren over de levensduur en repareerbaarheid van producten.”

Meldpunt Kapotte Apparaten

Bij het Meldpunt Kapotte Apparaten kan iedereen een kapot elektrisch apparaat melden, mits het binnen een jaar na de garantietermijn stuk is gegaan of lastig te repareren is. Met de uitkomsten wil Natuur & Milieu een scherpere regelgeving over levensduur en repareerbaarheid voor fabrikanten afdwingen.

Repareerbaarheidslabel

De initiatiefnemers van het onderzoek over repareerbaarheid willen dat consumenten beter geïnformeerd worden over levensduur en reparatiemogelijkheden door middel van bijvoorbeeld een ‘repareerbaarheidslabel’ voor nieuwe producten. Hierbij wensen zij dat een reparatiehandleiding wordt meegeleverd bij de aankoop van een product. Ook het goedkoper maken van een reparatie en het langer beschikbaar blijven van reserveonderdelen zijn onderdeel van het plan.

Laat u kapotte producten eerst repareren voordat u nieuwe koopt?

Geef een reactie