jules de corte

Sander Zwiep presenteert nieuwe MAX-podcast over Jules de Corte

In 2021 is het precies 25 jaar geleden dat liedjesschrijver, zanger en pianist Jules de Corte overleed. Zijn lange carrière leverde een schat aan muziek op: een oeuvre van ruim 3000 liedjes, grotendeels sluimerend in de archieven. Markante, geestige en beschouwende muzikale miniaturen over de meest uiteenlopende zaken. Wie was de man achter deze klanken? En wat maakte zijn muziek zo bijzonder? In De Corte Podcast (Omroep MAX en NPO Radio 4) reist presentator Sander Zwiep door het land, op zoek naar antwoorden op deze vragen. Antwoorden krijgt hij in ontmoetingen met mensen die dichtbij Jules stonden, op plekken waar de voetstappen van De Corte liggen. En in gesprekken met bewonderaars blijkt dat de ‘Nederlandse Schubert’ ook anno 2021 nog altijd geldt als muzikale leidraad.

Muzikaal vernuft

Wie vlak na de Tweede Wereldoorlog de radio aanzet, hoort vooral Engelstalige liedjes. Jules de Corte (1924-1996) brengt daar vanaf oktober 1946 verandering in met zijn luisterliedjes. Vanaf dat moment neemt hij plaats achter de piano in het programma De Zonnebloem. Dit blijkt het startschot van een lange radio- en podiumcarrière in Nederland en België. Zijn melodieuze composities steken muzikaal vernuftig in elkaar en wie naar de teksten luistert, leert ook de man achter de piano goed kennen. Zijn eigen overtuigingen en gevoel voor humor klinken steevast door in zijn muziek. Zo zet, de altijd keurig articulerende, Jules de Corte soms middenin een liedje ineens een gek stemmetje op en heeft een prachtige pianopartij soms een heel ander einde dan de luisteraar verwacht.

Op zoek naar De Corte

In De Corte Podcast gaat Sander Zwiep op reis door het leven en de carrière van de musicus uit Deurne. Hij brengt onder andere een bezoek aan zijn geboortehuis, spreekt met een vriend en studiegenoot over Jules’ tijd in het blindeninstituut in Grave en gaat samen met zijn zoon Ernst op pad door Delft, de stad waar Jules van 1945 tot 1969 woonde. Vanuit Delft reist hij door naar Hilversum, waar Jules zijn radiowerk deed. Wat hoorde men toen hij aantrad bij de KRO? Waarom was dat zo bijzonder? En waarom was hij op een gegeven moment steeds minder via dit medium te beluisteren? Hierover heeft Sander het onder meer met Jules’ vrienden Bert van den Brink en Ivo de Wijs.

Sander Zwiep: “Muziek en tekst leveren bij Jules de Corte zo’n bijzonder totaalproduct op. Zo herkenbaar en met zo’n tekstuele, melodische én harmonische zeggingskracht. Eerlijk gezegd was ik bang dat voor mij de magie zou verdwijnen met het maken van deze podcast. Niets was minder waar. Ik heb De Corte beter leren kennen en ’s mans muziek is er alleen maar mooier op geworden.”

De Corte Podcast is vanaf 26 oktober 2021 te beluisteren via MAX Vandaag, de site van NPO Radio 4 en de bekende podcastplatformen.

(Beeld: ANP)

Geef een reactie

Reactie

  1. Hanneman says:

    Als twaalfjarig jongetje onderweg van Helenaveen naar het tehuis waar ik “woonde” met het kostbare geschenk van Jules zelf gekregen, zijnde zijn plaat “Miniaturen”. Met werkelijk prachtige liedjes en bij voorbeeld een samenwerking met Louis van Dijk, u weet wel, die toetsenist waarmee Jules ook regelmatig optrad in het land en op de radio improviserend muziek maakte in het programma “Op vleugels”. Notabene náást zijn wekelijkse programma’s als “Bij de buren zijn ze ook niet thuis” en “Als het kijkglas maar vol is”. Ik genoot het voorrecht, toen ik ietsje ouder was dan twaalf, zo ongeveer iedere week mee te mogen naar Hilversum om de opname bij te wonen. Muzikaal ambachtelijke sessies met Gerard van Bezey op slagwerk en meneer Haverhoek op de contrabas. Een enkele keer werden Jules’ liedjes gezongen door gasten als Janine van Wely en Sytha Bolt. Wie is nou toch Sytha Bolt? Ik ontmoette er Henk Terlingen, Gregor Frenkel Frank, Herman Hofhuizen en zelfs was ik even in de nabijheid van Frans Halsema die iedereen in de studio fatsoenlijk een hand gaf, behalve mij. Ik mocht Conny Stuart een doosje bonbons geven uit naam van Jules en zijn vrouw. Georgette Hagedoorn leidde mij rond in de coulissen en achter het toneel. Pas heel veel later ontdekte ik wie zij eigenlijk was. Met Thijs van Leer op de kiek omdat dat “leuk was voor thuis” dus U begrijpt dat ik de aap was met zijn zeven…. Zou hier met groot gemak een flink deel van het internet kunnen vullen met mijn herinneringen aan deze prachtige man. Die ik zo maar, in de hoedanigheid van het “gestichtsjong” dat ik toen was, haastwel per ongeluk ontmoette. Van wie ik veel leerde. Niet enkel over muziek. Die mij na krankzinnig lange onderbrekingen in ons contact even vriendelijk, zoniet liefdevol tegemoet kwam als had ik hem daags tevoren nog gezien. U begrijpt dat ik met deze aandacht voor zijn werk en persoon in mijn nopjes ben. Ben altijd van mening geweest dat het daaraan in zijn leven eigenlijk ontbrak. Ook erna trouwens. Ik ben heel benieuwd naar de podcast. Ik denk dat het is zoals Gerard Cox zei. Hij was gewoon te goed.