Patiënten willen invloed op behandeling

Patiënten willen meer te vertellen hebben over hun behandeling. Zo willen zij bijvoorbeeld graag met hun arts in gesprek over alle mogelijke behandelingen. Dit blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland.

Stress tijdens het diagnosegesprek

De Patiëntenfederatie heeft dit onderzoek gedaan “omdat we nog van te veel patiënten hoorden dat de dokter vooral op zijn beeldscherm zat te kijken tijdens het gesprek”, zegt directeur Dianda Veldman tegen de Volkskrant. Hieruit blijkt dat de arts bij de helft van de ondervraagden maar 1 mogelijke behandeling voorlegt. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat, ongeveer 40 procent van de deelnemers stress ervaart tijdens het diagnosegesprek. Dit heeft veel invloed op het gesprek met hun arts; zij hebben het gevoel de informatie minder goed op te slaan. Bijna een kwart van hen zegt het gevoel te hebben dat de hulpverlener daar geen rekening mee houdt.

De optie om niet te behandelen

Volgens de Patiëntenfederatie is vooral bij levensbedreigende, chronische of zeldzame aandoeningen behoefte om samen te beslissen. Personen met een ongeneeslijke ziekte missen in het gesprek vaak de optie om niet te behandelen. Het blijkt dat, als de patiënt wordt betrokken bij de beslissing, zij bijna nooit kiest voor doorbehandelen tot het einde. “En dat is voor iedereen beter,” aldus Veldman. Naast de informatie over niet doorbehandelen wil de federatie dat de volgende 3 vragen standaard naar voren komen in een gesprek: Wat zijn de mogelijkheden? Wat zijn daarvan de voor- en nadelen? En wat betekent dat voor mij als patiënt?’

Hulp bij het vinden van betrouwbare informatie

Door het gebrek aan kennis over de mogelijke behandelingen, gaan patiënten tegenwoordig zelf op zoek naar informatie op het internet. Deze gegevens zijn echter niet altijd betrouwbaar. Volgens vice-voorzitter Huib Cense van Federatie Medisch Specialisten is daarom de samenspraak nodig. Door de conversatie aan te gaan, kan de arts de patiënt helpen betrouwbare informatie te vinden. “Samen beslissen tussen arts en patiënt moet vanzelfsprekend zijn”, zegt Cense tegen de Volkskrant.

Begrijpelijke en betrouwbare hulpmiddelen

Naast het aangaan van samenspraak, wil de Federatie Medisch Specialisten dat er begrijpelijke en betrouwbare hulpmiddelen gemaakt worden, gebaseerd op medische richtlijnen. Zij geeft consultkaarten als voorbeeld; korte begrijpelijke keuzehulpen die direct inzicht geven in de behandelopties bij specifieke aandoeningen.

Gaat u het gesprek aan met uw arts?

(Bron: ANP, Volkskrant)

 

Geef een reactie

Reactie

    Hanneman says:

    Patienten die invloed zouden willen hebben op een behandeling lijken een beetje op flexwerkers die graag iets aan het arbeidsklimaat zouden willen doen. Patienten die willen “méédenken& doen” zijn eigenlijk betere patienten dan de eertijds monddode patienten, opziend naar de medische stand. Maar emanciperende patienten zullen moeten worden in staat gesteld om bij voorbeeld redelijke gesprekken te kunnen voeren met een behandelaar. Ook die waarin stiltes vallen. En aangezien dat te duur is voor de verzekeraars….? Alleen al om uit te vissen voor welke aandoeningen wel en voor welke geen “consulten” zullen worden vergoed. Niet zo heel lang geleden is een arts beboet die langer bij een terminale patient was dan de zorgverzekeraar zinde. Maar alléé, of ik het gesprek met mijn arts aanga? Natuurlijk. Je doet wat je kunt. Maar of het echt zo gaat als het zou moeten betwijfel ik zéér!