horen

Meer dan miljoen 60-plussers horen slecht

Spraak verstaan in rumoer is een uitdaging voor meer dan 1,3 miljoen 60-plussers. Deze slechthorendheid kan een grote impact hebben om hun kwaliteit van leven, maar toch kiest de meerderheid ervoor om lang te wachten totdat zij professionele hulp zoeken. Dat zegt kenniscentrum VeiligheidNL.

Groeiend probleem

Naar aanleiding van World Hearing Day (letterlijk: Wereld Gehoor Dag) op 3 maart 2018 luidt VeiligheidNL de noodklok over de slechthorendheid van de Nederlandse 60-plussers. Volgens de organisatie is het een groeiend probleem, omdat veel mensen te laat hulp zoeken. Sommigen wachten wel 7 tot 10 jaar met het zoeken van professionele hulp.

Eenzaamheid en depressie

Omdat zij zo lang wachten ligt eenzaamheid en depressie op de loer, zegt VeiligheidNL. “Communiceren wordt lastiger en er kunnen gevoelens van angst en depressie ontstaan met als mogelijk gevolg sociaal isolement en vereenzaming. Uit zeer recent onderzoek is zelfs gebleken dat onbehandelde ouderdomsslechthorendheid wordt geassocieerd met een groter risico op het ontwikkelen van dementie”, aldus de organisatie in hun berichtgeving.

Meer onderzoek

VeiligheidNL roept 60-plussers met gehoorproblemen op om eerder actie te ondernemen. Een bezoekje aan de audicien doet vaak al wonderen. Het kenniscentrum is van plan de komende maanden samen met hun partner De Nationale Hoorstichting verder onderzoekt te doen naar wat 60-plussers beweegt om hun gehoorproblemen niet aan te pakken.

(Bron: VeiligheidNL, NOS, ANP)

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    Wat 60+ers weerhoudt om een hoorapparaat aan te schaffen? … Is de prijs die daarvoor betaald moet worden. Nu de ziektekostenverzekeringen een pact gesloten hebben met de audiciens om de consument uit te buiten met belachelijk hoge vraagprijzen voor gehoorapparaten, zijn er veel 60+ers, die dat niet kunnen betalen. Als de ziektekostenverzekeraars eens zouden stoppen met die belachelijke reclamespotjes op TV, die €2000 per stuk kosten, waardoor er €89 miljoen onttrokken wordt aan de verzekeringskas, zou de kostprijs van hoorapparaten halveren en zouden veel meer mensen een hoorapparaat kunnen betalen. De reclame inkomsten voor de TV zouden dan wel merkbaar minder worden, waardoor er veel minder snoepreisjes van bekende Nederlanders georganiseerd kunnen worden. Maar dat is geen probleem. We kunnen de Mol ook op de Veluwe ontmaskeren, dat hoeft niet in Tiblissi (Georgie). We kunnen dan minder bejaarden helpen in Moldavie, maar er zijn in Rotterdam ook armlastige bejaarden, die nooit bezoek krijgen.

    Daily says:

    Heb al twintig jaar gehoorapparaten (vanaf 50e) en net een probeerperiode van twee maanden voor nieuwe toestellen (gehoor achteruit, pieptoon luider en de huidige toestellen zijn ouder dan 5 jaar). De probeerperiode ben ik gestopt omdat de “nieuwe” apparaten die ik volgens de zorgverzekeraar mag hebben niet voldeden. Wat voorbeelden: in een groepje van tien personen hoorden negen mensen het carillon spelen en ik niet, een tijdje hoorde ik bijna iedereen slissen, op straat hoorde ik het verkeer onvoldoende, in een wat drukkere setting kon ik mensen moeilijk verstaan, de televisie stond nogal luid volgens visite enzovoort. Ben nu veel minder actief en zit meer thuis. De prijs wat ik zelf moet betalen is hoog (eigen bijdrage en eigen risico) en daarvoor kan ik dus ook niet de toestellen /kopen krijgen die voor mij het beste zijn. Schande dat het in Nederland gebeurt dat mensen met gehoorproblemen op deze manier in afzondering worden gestuurd. Leve het zogenaamde liberale Nederland waar volgens de VVD mensen zelfredzaam moeten zijn en vrij in hun keuze wat ze doen. Helaas geldt dit niet voor mensen met gehoorproblemen.

    oosterwijck says:

    Daily, het is heel erg dat Uw hoorapparaat niet voldoet, dat U geld hebt uitgegeven voor een ondeugdelijk product. Het is heel erg, dat U niet geholpen wordt door de audicien, door het oplossen van Uw klachten. Eigenlijk heeft U geld weggegooid. … Maar beseft U, dat Uw dure verzekeringsgeld, Uw eigen risico, dat bedoeld is voor Uw gezondheid en welzijn, gebruikt wordt, voor een eindeloze terreur met reclamespotjes op de TV, die elk €2000 kosten. Dat Uw geld besteed wordt aan het inkomen van bekende Nederlanders, die acteren in die reclamespotjes, dat Uw geld besteed wordt aan reclamebureaus, die de reclamespotjes bedenken. Je kunt de TV niet aanzetten of U krijgt een reclameboodschap over U heen, over brillen en hoorapparaten. Volgens die boodschap zijn ze al 8 jaar tijdelijk “Nu met korting”. En elk jaar worden die hulpmiddelen duurder. Een paar jaar geleden kostte een Mulitfocale bril (Multivocale bril) €39. Nu kost diezelfde bril al (tijdelijk) €99. … En als U weet dat die bril eigenlijk maar €5 kostprijs heeft, kunt U uitrekenen hoeveel geld U weggeeft aan reclamekosten. Geld dat via de Sterreclame naar de omroep gaat. Dus eigenlijk subsidieert U de omroep met Uw gezondheidszorgpremie. … Laat dit maar eens goed op U inwerken. …

      Daily says:

      Oosterwijck even voor de goede orde: Ik heb de gehoorapparaten nog niet gekocht. Alleen twee maanden geprobeerd en die voldeden dus niet. Gebruikte een tijdje dan ook mijn oude apparaten weer en die voldoen natuurlijk ook niet meer want mijn gehoor is achteruitgegaan. Nu heb ik twee toestellen uit de duurdere categorie om uit te proberen en raadt eens: ik hoor veel meer dan met de toestellen waar ik wel een vergoeding voor krijg. Ik ben het met u eens over de reclame, maar mijn mening over de zorgverzekeraars die NIETS vergoeden als je een duurder toestel nodig hebt dan dat zij bepalen voor mij, is niet mals (ik zal hier maar niet gaan schelden 🙂 want zij bepalen nu voor mij of ik wel goed kan horen en dus meedoen in de maatschappij of niet voldoende hoor en buiten de boot dreig te gaan vallen. Kijk en dat vind ik een kwalijke zaak. Het is inderdaad zo dat ik de vorige aanschaf ook heb gekozen voor duurdere toestellen omdat die beter voldeden. Toen kreeg ik gewoon het bedrag vergoed wat door de verzekeraars was vastgesteld en het meerdere betaalde ik graag bij. Nu krijg ik NIETS vergoed als ik een duurder toestel kies die mij voldoende in de maatschappij kan laten functioneren. Kijk en dat vind ik schandalig gedrag! Misschien dat u en anderen daar eens over kunnen nadenken. Mijn vrijwilligerswerk heb ik mede hierdoor al de brui aangegeven. Dat is blijkbaar wat men wil: achter de geraniums met die ouderen.