webwinkel

Winkelen bij webwinkel buiten Europa? Verdiep u in het retourbeleid

De Consumentenbond raadt Nederlanders aan geen spullen te kopen bij webshops van buiten de Europese Unie. Deze goederen zitten vaak slecht in elkaar en kunnen zelfs brandgevaarlijk of kankerverwekkend zijn, weet de Consumentenbond na onderzoek. Buiten slecht gefabriceerd, komt het ook vaak voor dat er iets mis is met hun retourbeleid.

EU-regels

Alle webwinkels die zaken willen doen op de Nederlandse markt, moeten zich houden aan bepaalde regels. Deze regels zijn opgesteld door de Europese Unie, waardoor ze geleden in alle lidstaten. In deze EU-wetgeving staat onder meer dat mensen altijd een bedenktijd hebben van 14 dagen hebben en hun geld terug krijgen als zij het product inderdaad binnen 2 weken hebben teruggestuurd.

Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM), die erop moet toezien dat webshops zich aan deze regels houden, neemt lang niet elke webwinkel het even nauw met deze regels. “Recht halen is iets anders dan recht krijgen”, aldus een ACM-woordvoerder. “In de praktijk zien we dat de regels lang niet altijd worden nageleefd.” Volgens de woordvoerder kan het extra lastig zijn om uw recht te halen als de webshop waarbij u iets heeft besteld buiten Europa ligt, omdat zij doorgaans lastiger te bereiken zijn. Bovendien is er vaak sprake van een taalbarrière die niet altijd even makkelijk te overkomen is.

Zo herkent u mogelijk onbetrouwbare webwinkels

Het retourneren van spullen die u bij een niet-Europese webwinkel koopt kan dus lastig zijn. Voordat u hier iets bestelt is het altijd verstandig om te controleren of u te maken het met een betrouwbare partij. De officiële webwinkel van een grote schoenenketen uit Nieuw-Zeeland die ook aan Europa levert is waarschijnlijk te vertrouwen, maar een Nederlands ogend webshop waarop de teksten veel spelfouten bevatten is dat waarschijnlijk niet. Ook is het altijd verstandig om het veld ‘algemene voorwaarden’ te openen en de tekst die hier staat te lezen. Als dit in een andere taal is, doet u er goed aan om iemand die deze taal machtig is het te laten vertalen. Dit kan u veel ellende besparen. Webwinkels zijn niet verplicht om de voorwaarden op hun website te vermelden, maar als zij dit wel doen en er staat iets in dat in uw nadeel kan werken, dan is het goed dat u dit van tevoren weet. Ook is het verstandig om het kopje ‘contact’ op te zoeken en te kijken wat hier staat. Als hier geen adres of contactformulier te vinden is, is dit vaak een slecht teken.

Daarnaast doet u er goed aan om altijd de naam van de webshop te bestuderen. Als de naam van de internetwinkel lijkt op die van een andere,bekende webshop, dan kunt u er vanuit gaan dat het geen zuivere koffie is. Ook als webwinkels van buiten de Europa producten voor een spotprijs aanbieden, weet u dat hier wellicht iets mis is.

Klacht en advies

Zelf recent iets onsuccesvol geretourneerd naar een niet-Europese webwinkel? Dan hoort de ACM het graag. Zij verzamelen klachten over dit onderwerp zodat zij webshops mogelijk kunnen aanspreken op hun werkwijze. Daarnaast kunnen leden van MAX ook altijd advies inwinnen bij de MAX Ombudsman over dit soort consumentenzaken. De MAX Ombudsman is elke werkdag tussen 10 en 12 uur telefonisch bereikbaar voor gratis advies op nummer 035-677 55 11. 

Bent u geen lid van MAX? Dan kunt u aankloppen bij het Europees Consumenten centrum (ECC). Het ECC kan u voorzien van juridisch advies over dit soort grensoverschrijdend zaken.

(Bron: ECC, MAX Ombudsman, ACM, Consumentenbond)

Geef een reactie

Reacties (5)

    oosterwijck says:

    Twee-derde van de bestelde goederen in China, blijkt niet in orde. Telefoons en / of laders die niet goed functioneren. Speelgoed met gifstoffen. Kleding met onjuiste maatvoering en gebreken. De meeste klanten laten het erbij, nemen hun verlies en wie het bestelde wel terugstuurt wordt niet altijd gehoord. Hier geldt de slogan: Niet goed, geld weg.

    Kapper says:

    artikelen uit china zouden niet goed of giftig zijn.
    Kijk op veel dingen die je hier in Nederland koop made in china.
    is niet zeldzaam. Ik een visser de hengels molens vislijn maak niet uit 80 % china korea of indonesie.

    Pahap says:

    Naar mijn mening zijn er positieve uitzonderingen.
    Regelmatig exact dezelfde spullen aangeschaft die in Nederlandse (web) winkels voor een veelvoud van de prijs worden aangeboden. Wel wat langer wachten, 6 tot 8 weken. Bij te late of geen ontvangst het geld (inclusief verzendkosten!) keurig netjes retour. Het betreft hier kleine keuken en verdere huishoudelijke zaken en (elektronische) hobby artikelen. Dus goed opletten en vergelijken of e.e.a. ook in Nederland wordt aangeboden.
    Onder +/- € 20 geen risico van invoerrechten.

      NietBezorgd says:

      Klopt, dat zijn vaak “dropshippers”. Omdat hier vaak startende ondernemers tussen zitten wil het nog wel eens gebeuren dat de klantenservice slecht is maar dat hoeft inderdaad niet! Er kunnen ook goeie bedrijven tussen zitten!

    NietBezorgd says:

    Leuk artikel. Wij zien op nietbezorgd.nl dagelijks (en toenemend) dit probleem: klanten hebben iets besteld op een webshop en als zij dit willen retourneren komt de webshop met een Chinees retouradres. De ACM stelt naar onze mening op bijvoorbeeld acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet dat webshops van tevoren duidelijk de belangrijke informatie op de site moeten hebben staan. Een afwijkend retouradres (dus niet Nederlands) is daar zeker eentje van. Wij vinden dat de webshop dat bij de koopknop moet zetten. Aangezien het grootste deel van het internetgebruik tegenwoordig via de mobiel gaat kun je van een “gemiddelde consument” naar onze mening niet verwachten dat deze op het kleine schermpje de Algemene Voorwaarden op afwijkingen gaat lezen. Wij spreken webshops hier wel degelijk op aan en gaan door met incasso en een rechtszaak (civiele zaak) indien nodig.