Rabobank, bankhelpdeskfraude

Rogier de Haan: ‘Bank werkt kritiekloos mee aan oplichtingstruc’

Op een decemberdag wordt de heer Smit gebeld door Rabobank. Een onbekende heeft zich toegang weten te verschaffen tot zijn bankrekening; er verdwijnen grote bedragen. Onmiddellijke actie is vereist. Voor elke overboeking stuurt de Rabobankmedewerker een mailtje naar de heer Smit. Hij moet het mailtje aanklikken en de code op zijn Random Reader (paslezer waarmee u kunt internetbankieren) doorgeven. Op deze manier kunnen alle overboekingen worden teruggedraaid…

Blokkeren rekening

De methode werkt goed; € 10.000 wordt weer teruggeboekt. Maar dan dient zich een nieuw probleem aan. Een andere afdeling van de bank blokkeert de rekening, op verdenking van frauduleuze handelingen. Daardoor kunnen een heleboel overboekingen niet worden teruggedraaid. Om de blokkade op te heffen, moet de heer Smit zelf contact opnemen met de bank. Dit doet hij. Op de vraag of er sprake is van fraude, antwoord de heer Smit ontkennend. Daarop wordt de rekening gedeblokkeerd. Nu kunnen ook de overige illegale overboekingen worden teruggedraaid. Na een paar uur is al het geld van de heer Smit weer terug op zijn bank- en spaarrekening: € 40.000 in totaal.

Toch oplichtingstruc

Dezelfde avond realiseert de heer Smit zich ineens dat er misschien iets niet klopt aan dit verhaal. Hij belt nogmaals met Rabobank. Zijn vermoeden blijkt te kloppen. Het telefoontje dat de heer Smit die middag kreeg, was niet van de echte Rabobank geweest, maar van een oplichter. In plaats van € 40.000 te hebben teruggehaald, heeft de heer Smit juist € 40.000 verloren. Op zijn rekening staat nog maar € 4. De heer Smit is slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude, ofwel spoofing. Hij is niet de enige: vorig jaar telde Nederland 10.000 slachtoffers, die voor bijna € 30 miljoen het schip in gingen. Deze trucs zijn zo geraffineerd, dat iedereen slachtoffer kan worden. Jong en oud, zelfs bankmedewerkers behoren tot de gedupeerden.

Meegeholpen aan fraude

Onder druk van de Tweede Kamer hebben de banken afgesproken dat slachtoffers van spoofing in principe volledig worden gecompenseerd. Toch krijgt de heer Smit niet € 40.000 terug, maar ‘slechts’ € 10.000. Rabobank geeft als reden dat de heer Smit zelf heeft gebeld met de bank en heeft verteld dat er op dat moment geen fraude aan de gang was. Daardoor heeft hij zelf meegewerkt aan de fraude. Al het geld dat vanaf dat moment verdwijnt, komt daarom voor zijn eigen rekening.

Rol van de bank

MAX Ombudsman kijkt hier anders naar. Het telefoontje dat de heer Smit zelf met de bank pleegde, is al lange tijd een vast onderdeel van spoofing. Rabobank weet dit, de heer Smit niet, voor hem is het de eerste keer. De bankmedewerker had de heer Smit moeten beschermen tegen deze truc. Bijvoorbeeld door het stellen van goede controlevragen. Let wel: de bank vermoedt op dat moment dat er sprake is van fraude en toch deblokkeren ze de rekening direct na zijn eerste verzoek. Daarmee heeft Rabobank actief meegewerkt aan de voortzetting van de fraude. Er zal dus kritisch gekeken moeten worden naar de rol van de bank. Wij adviseren de heer Smit zijn zaak voor te leggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Wordt vervolgd. Meer tips over bankhelpdeskfraude leest u op de website van het programma Meldpunt waarin deze zaak ook is behandeld.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.

Geef een reactie

Reacties (2)

    bijbloem says:

    Gisteren toevallig contact gehad over ongeautoriseerde overboekingen via de bank.
    Na een bestelling via een webshop die achteraf niet betrouwbaar bleek. Niet leveren wat er op de productfoto is afgebeeld etc.
    Lange levertijden en mogelijkheid om meer producten bij te bestellen etc.

    Medewerker moest veel opzoeken over de betreffende webshop. Dat was niet mijn vraag. Maar de medewerker deed zijn best door extra informatie te verzamelen. Dat had ik zelf al gedaan.
    Ik wilde weten op welke manier er bedragen afgeschreven konden worden zonder mijn autorisatie.

    De enige mogelijkheid was betrouwbare gegevens verstrekken.
    Afschrijvingen kunnen altijd gestorneerd worden. Ideal kan uiteraard niet.

    Ik gok dat je via bijbestellingen (voordat de oorspronkelijke bestellingen zijn gedaan) allerlei facturen kan ontvangen.
    Daar zou dan die ongeautoriseerde afschrijvingen of vorderingen op gebaseerd zijn.
    Je krijgt dus wel van alles, maar mogelijk niet wat je dacht te ontvangen.
    Bij de politie registreren ze dat niet. Er komen geen klachten binnen of niet genoeg om het te registreren.
    Wat buitenlandse webshops betreft? Geen idee.
    Misschien iets om eens nader toe te lichten.

      bijbloem says:

      Kleine correctie: ” (voordat de oorspronkelijke bestellingen zijn gedaan)
      “gedaan” moet zijn afgeleverd.