Papieren acceptgiro op zijn retour. Steeds meer betalingen digitaal

9 op de 10 papieren acceptgiro’s worden weggegooid. Volgens Currence, het bedrijf achter de acceptgiro en betaaldiensten als iDeal en iDIN, is het papieren betaalmiddel duidelijk op zijn retour. Steeds meer mensen stappen over op digitale betalingen. 

Hoogtijdagen

Midden jaren 90 viert de acceptgiro hoogtijdagen en worden er jaarlijks 300 miljoen betalingen op deze manier gedaan. In de jaren die volgen neemt het gebruik van het papieren betaalmiddel steeds verder af. In 2018 zijn er nog maar 11 miljoen betalen gedaan. Dat zijn er 3,5 miljoen minder dan het jaar daarvoor.

iDEAL en iDIN

Het aantal digitale betalingen per iDEAL is de afgelopen jaren fors gegroeid. 7 op de 10 betalingen gebeurt via een mobiel. Die groei komt vooral ook omdat consumenten steeds vaker onderling betalen met de app Tikkie en de mobiele apps van banken. Daarnaast is betalen via iDIN in opmars. Met iDIN kunnen consumenten via hun bank veilig inloggen bij andere organisaties, zonder steeds een nieuw wachtwoord te hoeven bedenken.

Betaalinstructie

Bedrijven en organisaties sturen ter vervanging van de acceptgiro een betaalinstructie. Dat is een door de banken en Betaalvereniging Nederland ontwikkeld alternatief, waarin het gefactureerde bedrag staat vermeld, met rekeningnummer en andere relevante gegevens. De consument kan het bedrag zo eenvoudig digitaal overmaken. Het voordeel voor bedrijven en organisaties is dat het gebruik voor hen niets kost, dit in tegenstelling tot de oude acceptgiro.

Acceptgiro blijft

Ondanks de dalen van het gebruik van de acceptgiro is Currence nog niet van plan er helemaal mee te stoppen. De einddatum van 1 januari 2019 is 2 jaar geleden teruggedraaid. Vooral goede doelen en ouderen hechten nog altijd grote waarde aan het betaalmiddel.

Betalen op internet kan op veel verschillende manieren. Wij hebber er een aantal voor u op een rij gezet.

(Bron: ANP/AD/archief)

Geef een reactie