Banken komen klanten met (dreigende) schulden tegemoet

Financiële schulden: 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens heeft ze. Om te voorkomen dat meer mensen in zo’n situatie belanden, slaan de ING, ABM Amro, Rabobank en de Volksbank de handen ineen. Zij wijzen mensen die vaak rood staan vanaf nu in de online bankomgevingen op schuldhulp. 

Online melding

De melding is niet alleen voor mensen die vaak rood staan, maar verschijnt ook bij mensen die regelmatig hun spaarrekening plunderen of bankleningen niet op tijd betalen. Bij deze mensen verschijnt in de bankapp of op de website van de bank een verwijzing naar de website geldfit.nl 

Uiteenlopende hulp

Geldfit is in het leven geroepen door een collectief van bedrijven en maatschappelijke organisaties, waaronder Humantitas en de Rabobank. Op de site kunnen mensen op een laagdrempelige manier testen hoe financieel fit zij zijn. Als aan het einde van de test blijkt dat zij financieel niet fit zijn, krijgen zij gericht advies om dit te veranderen. Dit advies kan heel uiteenlopend zijn. Mensen die slechts een duwtje in de goede richting nodig hebben kunnen bijvoorbeeld online zelfhulp aangeboden krijgen, maar het kan ook zijn dat Geldfit doorverwijst naar hulp van een vrijwilliger van Humanitas of SchuldHulpmaatje. Ook een doorverwijzing naar professionele schuldhulp of schuldhulpverlening van de gemeente kan tot de mogelijkheden behoren. Lang niet alle Nederlandse gemeenten bieden schulphulpverlening aan via Geldfit. In Den Haag, Zwolle, Deventer, Zoetermeer, Hoogeveen, Delft, Soest, Wijk bij Duurstede en Den Bosch is dit al wel mogelijk. Het idee is dat er snel meer gemeenten zullen volgen.

Preventief

De vereniging van Nederlandse Banken is blij met dit initiatief van de banken. De vereniging vindt het preventieve karakter goed. “Op deze manier kunnen financiële problemen worden aangepakt als ze nog klein zijn en kunnen we veel meer mensen vroegtijdig bereiken om schulden te voorkomen”, zegt voorzitter Chris Buijink tegen de NOS.

Klikpercentage

Hoewel Geldfit dus veel kan betekenen voor mensen met (dreigende) financiële problemen, moeten mensen natuurlijk wel eerst op de melding klikken voordat zij deze hulp krijgen. Uit een proef van de banken onder 290.000 klanten blijkt dat 11.217 mensen op de Geldfit-melding hebben geklikt zodra zij deze in beeld zien verschijnen. Dat is zo’n 4 procent van alle mensen. Vervolgens heeft 2 procent van deze mensen ook daadwerkelijk de financiële test op Geldfit gemaakt.

(Bron: NOS, AD, Trouw, archief)

Geef een reactie