Zo kookt u groenten op de beste manier

Waarschijnlijk kookt u bepaalde groenten al jaren op dezelfde manier. Op zich niets mis mee, maar het blijkt dat sommige groenten veel korter of langer gekookt moeten worden om ze nog beter tot hun recht te laten komen.

Kwestie van smaak

Hoe lang u de groenten kookt is natuurlijk ook een kwestie van smaak. De één houdt van nog knapperige groenten, de ander eet ze het liefst wat verder doorgekookt. Dus een deel van de kooktijd wordt bepaald door smaak. Een andere belangrijke factor is de grote en stevigheid van de groente. Hoe groter en steviger hoe langer de kooktijd. Kook de groenten in een bescheiden laag water, niet te veel, niet te weinig.

Groen = kort koken

Naast de grote en stevigheid is er nog een factor die bepalend is voor de kooktijd: de kleur. Groene groenten kunt u het beste niet te lang koken. Kookt u ze niet te lang dan blijven ze knapperig en behouden ze hun voedingswaarde. Als ze te lang worden gekookt verliezen ze alle belangrijke vitaminen en mineralen die erin zitten. Een tip is om groene groente pas in het water te doen als het aan de kook is.

Een paar voorbeelden:

  • Broccoli-roosjes – 4 minuten
  • Groene kool – 10 minuten
  • Snijbonen – 10 minuten
  • Sperziebonen – 10 minuten
  • Spruiten – 10 tot 12 minuten
  • Sugarsnaps – 5 minuten
  • Asperges groen – 6 minuten
  • Courgette – 5 minuten

Koud water

Groene groentes kunt u het beste in de pan doen als het water al kookt, dat geldt niet voor witte groentes als asperges, witlof en bloemkool. Deze groentes kunt u het beste met koud water opzetten en langzaam aan de kook brengen. Houdt wanneer het water kookt de groenten goed in de gaten. Zeker asperges hebben geen lange kooktijd als het water eenmaal kookt.

Een paar voorbeelden:

  • Asperges wit – 8 minuten
  • Bloemkoolroosjes – 8 tot 10 minuten
  • Bloemkool, heel – 15 tot 20 minuten
  • Chinese kool – 10 minuten
  • Spitskool – 10 minuten
  • Witlof, in reepjes – 10 minuten
  • Witte kool – 10 tot 15 minuten

Overigens maakt het niet veel uit voor het kookproces of u de deksel op de pan doet of niet. Het is efficiënt voor het aan de kook brengen van het water, maar is niet van invloed op de smaak van de groenten.

Probeer!

Hoe u groenten eet is en blijft persoonlijk. Dat geldt dus ook voor de kooktijd. Koken is uiteindelijk ook iets wat u doet ‘op gevoel’. Veel van bovenstaande groentes kunt u ook wokken (roerbakken). Ze kunnen dan zonder te koken in de pan. Experimenteer en proef wat u het lekkerst vindt. Blijf net zo lang proberen tot u voor u de beste kooktijd hebt gevonden!

(Bron: 24Kitchen/Margriet/Voedingscentrum)

Geef een reactie

Reactie

  1. klontje says:

    Wij koken groente al 67 jaar in een snelkookpan.
    Weinig water nodig, laag vuur.
    Smaakt beter.