Webwinkels stunten met nepaanbiedingen

Webwinkels doen er alles aan om u als klant binnen te halen. Om het kopen van een product nog aantrekkelijker te maken, strooien ze met aanbiedingen. Vaak met succes, want niets zo fijn dan het gevoel dat u een ‘goede koop’ heeft gedaan. Maar uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat deze aanbiedingen in een aantal gevallen verzonnen zijn. En dat is volgens de bond misleidend en in strijd met de wet.

‘Prijs-van’

De meest misleidende aanbieding is die van de doorgestreepte ‘prijs-van’. De originele prijs ligt dan ver boven de aangeboden prijs, die wordt gepresenteerd als een aanbieding. In werkelijkheid blijkt het product al veel langer te koop te zijn voor die ‘aanbiedingsprijs’. De aanbieding is dus geen aanbieding. De bond heeft voor het onderzoek 3 maanden wekelijks de aanbiedingen gevolgd van 100 webwinkels. Bij 38 van hen wordt minstens 5 keer een nepaanbieding gevonden.

Misleiding

Maar wat onderscheidt een aanbieding van een nepaanbieding? Volgens de wet mag een consument niet op het verkeerde been worden gezet door zomaar een doorgestreepte ‘prijs-van’ op een website te zetten of in een folder te vermelden. Wettelijk gezien moet een product minstens 3 maanden voor de doorgestreepte prijs zijn verkocht. Daarna mag het pas voor een andere prijs worden aangeboden.

Loze beloftes

In 2018 doet de Consumentenbond al onderzoek naar deze zogeheten nepaanbiedingen. Ook dan concludeert de bond dat de consument regelmatig wordt misleid. Bedrijven die in het huidige onderzoek in de mist gaan, maakten zich al eerder schuldig aan het doen van dit soort aanbiedingen. Koploper is Wehkamp. Het bedrijf maakt zich niet alleen dit jaar en vorig jaar schuldig aan misleidende aanbiedingen, maar ook in de jaren daarvoor. Ook Otto en BCC gaan de mist in. De bedrijven zijn door de bond benaderd en gevraagd om uitleg. Ze beloven allen verbetering. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Die beloftes bleken tot nu toe een wassen neus. We delen daarom de uitkomsten van ons onderzoek ook met de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze kan de winkels een boete opleggen wegens oneerlijke handelspraktijken.”

Black Friday

Vrijdag 29 november 2019 in het Black Friday. Voor menig (web)winkel een uitgelezen kans om te stunten met aanbiedingen. Maar pas op! Want ook nu zijn er veel nepaanbiedingen. Ogenschijnlijk lijken het geweldige deals, maar wie verder kijkt zal zien dat een product soms helemaal niet afgeprijsd is.

Om te voorkomen dat u voor een nepaanbieding gaat, een aantal tips:

  • Vergelijk prijzen met andere winkels en aanbieders voor u tot kopen overgaat. Sommige prijzen lijken laag, maar de werkelijkheid is anders.
  • Sommige winkels verhogen in aanloop naar Black Friday hun prijzen. Op de dag zelf komen ze dan met de ‘aanbieding. In werkelijkheid betaalt u de normale prijs. Houdt de prijzen ‘langere tijd in de gaten.
  • En de aller belangrijkste tip komt van MAX Ombudsman Jeanine Janssen: als een aanbieding te mooi is om waar te wezen, dan is het dat ook. Sommige aanbiedingen hebben nog wat addertjes onder het gras. Dus bestudeer ze goed voor u overgaat tot aankoop.

Ook presentator van Meldpunt Elles de Bruin krijgt te maken met nepaanbieidingen. Ze schrijft erover in haar column.

(Bron: Consumentenbond/Nu.nl/archief)

Geef een reactie