Aanbieding of verkooptruc?

In aansluiting op het maatschappelijke MAX-programma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: Elles vraagt zich af wat er waar is van de aanbiedingen op actiesites.

Aanbiedingen te over

Een infrarood prullenbak van 139 voor 40 euro. 16 opzetborstels voor elektrische tandenborstels afgeprijsd van 21 euro naar 7,95. 3 dagen Vlieland met hotel van 193 voor 98 euro. Het zijn 3 voorbeelden van zaken die ik te koop krijg aangeboden via ActievandeDag.nl. Ooit heb ik ergens op geklikt en sindsdien zit mijn mailbox er vol mee. Er zijn meer van dergelijke aanbiedingssites: Ticketspy, Kortingisleuk, Koopjedeal; de aanbiedingen vliegen je om de oren. En ze zijn vaak te mooi om waar te zijn.

Even uitproberen

Toch twijfel ik bijna wekelijks of ik er toch niet iets moet kopen. Mijn dochter is binnenkort jarig en ik zag op ActievandeDag.nl een aanbieding van draadloze oortjes. Ik vind het rare dingen, die witte plastic staafjes die uit je oren steken, maar de jeugd is er gek op. Deze werden aangeboden voor 14,95, normale prijs 79,95. Even rondgevraagd en veel mensen mensen zeiden: niet doen, koop een goed merk. Maar ik heb het tóch gedaan. Na enkele dagen vallen ze in de bus. Voordat ik ze inpak voor mijn dochter, probeer ik ze uit. Voor mij is het geluid meer dan goed; maar ik kan het niet vergelijken met de duurdere variant, want die heb ik tenslotte niet gekocht.

Goedkoop is duurkoop

Mijn dochter is dolblij met de oortjes. Trots doet ze ze in als ze naar school fietst. Na enkele dagen volgen de klachten: de pasvorm is niet oké, ze vallen uit haar oren, de verbinding met de telefoon valt vaak weg, het geluid is minder dan van de ‘echte’. Enige pluspunt: ze kan nu met goedkope oortjes uitzoeken of die dingen wat voor haar zijn. Goedkoop is dus toch duurkoop, blijkt nu. Kostten die draadloze oortjes wel echt 79,95? Of is dit gewoon een verkooptruc? Ik ben benieuwd naar uw ervaringen. Meld het me via maxmeldpunt.nl of stuur een mail naar meldpunt@omroepmax.nl.

Meldpunt, vanaf 13 september 2019 elke vrijdag om 19.00 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. janie says:

    Bijzonder dat uw dochter wel weet dat het geluid minder is dan de echte. Of heeft zij de echte van haar klasgenootjes geprobeerd?

  2. Ruben_Jansma says:

    Hey Elles,
    Actie van de dag gebruiken we vaak; producten zijn natuurlijk niet altijd van de allerhoogste kwaliteit (maar dit zie je toch vaker terug, óók op de lokale vrijdagmarkt).

    Zo’n vakantiedeal site is eigenlijk vrij simpel: Ze speuren naar de dealtjes en koopjes bij grote reisaanbieders (TUI, Sunweb… je kent ze wel) en laten je zien waar de krenten in de pap te vinden zijn.

    Eenmaal op hun site is het een kwestie van snel toeslaan. Ze kunnen immers niets doen aan de voorraad bij een TUI. Toch wel een heel handig concept want als je flexibel bent (en de instructies goed opvolgt) kun je vaak met een flink voordeel reizen.

    Moet ik wel toegeven dat Ticketspy de boel behoorlijk nept met veel rare aanbiedingen vanuit Parijs of Frankfurt, voor een paar tientjes half Europa doorcrossen is me wel wat te gortig.
    We hebben ook goede ervaring met TravelClown.nl, een beetje vergelijkbaar maar gevoelsmatig wat eerlijker en transparanter!