Senioren en Veiligheid: hulpvraagfraude

Vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid loopt in de maand september de campagne Senioren en Veiligheid. Ouderen krijgen concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van criminaliteit en over wat ze moeten doen als het wel gebeurt. Gedurende 4 weken is er aandacht voor de verschillende vormen van criminaliteit: meekijken bij pinnen, babbeltrucs, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en phishing. Deze keer: hulpvraagfraude, bijvoorbeeld via WhatsApp. 

Voordoen als een bekende

Wat steeds vaker voorkomt is fraude in de vorm van een hulpvraag. De oplichter doet zich bijvoorbeeld via WhatsApp voor als een bekende. Als uw (klein)zoon of (klein)dochter, maar regelmatig ook als vriend of vriendin. Ze vragen om snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.

Vaak staat in het eerste bericht dat de ‘bekende’ een nieuw mobiel nummer heeft. Ook vragen criminelen soms zelfs om geld via het WhatsApp-account van degene die u kent. Doordat in het bericht staat dat er grote nood is en het geld direct nodig is, zijn veel mensen geneigd om het geld aan ‘deze bekende’ toch maar snel over te maken. Vertrouw dit soort berichten niet zomaar. Hoe groot de noodkreet ook lijkt.

Niet gebeld = geen geld

Bel altijd eerst de persoon zelf op het oude nummer en zorg dat u een normaal gesprek met hem of haar kunt voeren. Neem er geen genoegen mee als de persoon zegt u niet te kunnen horen. Maak nooit zomaar geld over zonder dat u iemand daadwerkelijk heeft gesproken of gebeld. Niet gebeld = geen geld.

Om nou te voorkomen dat oplichters aan uw gegevens komen, is het raadzaam om uw telefoonnummer niet openbaar op sociale media, websites of andere online platformen te plaatsen. En stel om misbruik te voorkomen van uw WhatsApp-account een twee-staps-verificatie instellen in. Dat is een extra beveiliging. Op de website Veiliginternetten.nl vindt u nog meer informatie over fraude via WhatsApp.

Bent u toch slachtoffer geworden?

Criminelen gaan zeer geraffineerd te werk. Het kan iedereen overkomen. Mocht u toch opgelicht zijn, meld het dan zo snel mogelijk bij uw bank (ook bij een poging) om het rekeningnummer van de oplichter te laten blokkeren en zo andere slachtoffers te voorkomen. Doe altijd aangifte (ook bij een poging), op de website van de politie. Maak een bestandje aan van het WhatsApp gesprek, zodat u die bij de aangifte kunt voegen. Meld het bericht ook als u geen slachtoffer bent geworden bij de Fraudehelpdesk.

Webinar

Op dinsdag 15 september van 10.30 tot 11.15 uur krijgt u in een webinar tips en adviezen. Bijvoorbeeld: hoe herkent u crimineel gedrag? Wat kunt u doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt? En waar kunt u terecht als u slachtoffer bent? U kunt tijdens de uitzending vragen stellen via WhatsApp. Voeg hiervoor nummer 06 – 84 51 60 77 toe aan uw contactlijst (alleen tijdens de webinar en u kunt er niet naar bellen). Vragen stellen kan alleen tijdens de webinar. Kunt u niet live meekijken, dan is de webinar terug te kijken via de website maakhetzeniettegemakkelijk.nl

Babbeltiplijn

Naast digitale informatie op de website maakhetzeniettemakkelijk.nl wordt in de maand september door de ouderenbond KBO-PCOB samen met de NOOM ook een speciaal telefoonnummer beschikbaar gesteld. Hier kunt u terecht om persoonlijke tips te krijgen of om uw verhaal als slachtoffer kwijt te kunnen. Deze speciale Babbeltiplijn is op de woensdagen (5, 12, 19 en 26) in september te bereiken tussen 9.00 en 17.00 uur op 030 – 3400670 (lokaal tarief). Ook bij ouderenbond KBO-Brabant zijn vrijwilligers beschikbaar waar mensen hun verhaal kwijt kunnen. Daarnaast is Slachtofferhulp Nederland betrokken bij de campagne, waar slachtoffers zich altijd kunnen melden voor persoonlijk advies.

(Bron: ministerie van Justitie en Veiligheid, Fraudehelpdesk, maakhetzeniettemakkelijk.nl)

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. oosterwijck says:

    Een tip voor Omroep Max. … Besteedt eens aandacht aan oplichting en flessentrekkerij door zorgdiensten in dit land. … Consumenten worden opgelicht door: artsen, tandartsen, Apotheken en andere zorgaanbieders. Meestal heb je niet in de gaten dat je opgelicht bent, omdat de zorgverzekering betaald. Dat je elk jaar meer moet gaan betalen voor die zorgverzekering, door massale fraude, valt niet op. Het wordt een ander verhaal als de consument zelf de beurs moet trekken, dan zie je wat je betaald aan zorgfraudeurs. Alleen al de verstrekking van medicijnen kan €500.000.000 minder per jaar. Tandartsen frauderen massaal met declaraties, zonder dat je het beseft. En veel mensen durven niet te reclameren, uit misplaatst ontzag voor die fraudeurs, die hun beroep misbruiken, om hun zakken te vullen. (terwijl de eed van Socrates is afgelegd)

    Persoonlijk heb ik ervaring met een apotheek, die medicijnen declareerde bij de zorgverzekeraar, die ik nooit afgenomen heb. En anderzijds krijg ik medicijnen mee, die ik niet meer gebruik. En niet één keer, nee, gedurende een heel jaar, moet ik telkens medicijnen weigeren, die ik niet gebruik. En als ik een familielid mijn medicijnen laat afhalen, krijgt die geheid overtollige medicijnen mee.

    Ik heb geen tandverzekering, dus moet de rekening zelf voldoen. En heb binnen één jaar, twee keer een spooknota ontvangen. Als je reclameert, heeft de tandarts geen tijd meer voor je, dan is een vervolgafspraak, een onmogelijke zaak.

    Ik hoor steeds meer verhalen van spooknota’s, onterechte nota’s en regelrechte oplichting, door gezondheidsmedewerkers. Terwijl de zorgverzekering, onnodig en onterecht, elk jaar duurder wordt.

    1. B.Harmsen says:

      Persoonlijk heb ik ervaring met een apotheek, die medicijnen declareerde bij de zorgverzekeraar, die ik nooit afgenomen heb. En anderzijds krijg ik medicijnen mee, die ik niet meer gebruik. En niet één keer, nee, gedurende een heel jaar, moet ik telkens medicijnen weigeren, die ik niet gebruik.

      Nu neem ik aan dat u net als andere mensen alleen medicijnen krijgt indien er een recept is afgegeven en vreemd dat u schijnbaar zonder recept medicijnen krijgt welke u niet meer gebruikt.

      Nu valt het mij wel vaak op dat u vreemde dingen mee maakt en betwijfel strek of ze op waarheid berusten of uit de dikke duim komen.

  2. oosterwijck says:

    Een voorbeeld van een fraude door de tandarts:
    Ik heb een tandheelkundig probleem en maak een afspraak met de tandarts voor behandeling. Ik ben niet verzekerd voor tandheelkunde, dus moet alles zelf betalen. De tandarts laat de behandeling over aan een stagiaire. Deze jonge dame (een meisje van 18-jaar zonder opleiding) verpruts de behandeling. De tandarts moet het overdoen en maakt een nieuwe afspraak. Ondertussen krijg ik een rekening toegestuurd (in plaats van excuus en een schadevergoeding), met de omschrijving: “Problematisch consult”. Als ik om opheldering vraag, hakkelt de tandarts, dat er geen sprake is van een problematisch consult en dat de rekening onterecht was. Maar, … de nieuwe afspraak wordt uitgesteld, en nog eens, en nog eens. Ik loop inmiddels al 2 maanden extra rond , zonder behandeling. Dus, wat doe ik? … Ik ga naar een andere tandarts en binnen 10 dagen ben ik behandeld. En wat scherts mijn verbazing? … De vorige tandarts stuurt me alsnog een rekening, maar nu 4x hoger als de eerste spooknota. Er wordt wraak genomen, omdat ik me niet als een mak schaap laat bestelen en me laat gijzelen zolang het de tandarts belieft.

  3. Enfield says:

    Gezellig een webinar die al geweest is als je de nieuwsbrief ontvangt of is het een type foutje die ontstaan is door het bericht afraffelen en niet na te lezen??!!

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Enfield, bedankt voor uw reactie. Nee zeker geen foutje. De webinars zijn op elk gewenst moment terug te kijken en in het artikel is daarnaast extra informatie te vinden.