Rabobank meldt winkelnaam van online aankopen op afschrift

Om bankafschriften inzichtelijker te maken, vermeldt de Rabobank voortaan de winkelnaam bij een deel van de online aankopen. Nu staan er vaak onduidelijke namen vermeld, waardoor het lastig te achterhalen is om welk bedrijf het gaat. De bank voert de maatregel in na een in de Tweede Kamer aangenomen motie en een actie van de Consumentenbond om bankafschriften duidelijker te maken.

Uitgaven niet goed te controleren

Wie online aankopen doet ziet op het bankafschrift vaak niet de naam van de webshop waar u heeft gekocht. En met namen als C&M Amsterdam of C&M*VOF ARMOTA is het moeilijk om te achterhalen waar de aankopen zijn gedaan. Daardoor is het moeilijker om de uitgaven goed te controleren.

Meldpunt onbegrijpelijke namen op bankafschriften

De Rabobank is de eerste bank die de maatregel doorvoert. In september 2018 opent de Consumentenbond een Meldpunt onbegrijpelijke namen op bankafschriften om inzicht te krijgen in het probleem. De actie vindt snel gehoor bij de Tweede Kamer die in een debat over betalingsverkeer een motie over onduidelijke bankafschrijvingen aanneemt.

Stap in de goede richting

De maatregel is volgens de Consumentenbond een stap in de goede richting. Het is nog een kleine stap, want niet alle webshops maken gebruik van OmniKassa, de betaalservice die dit mogelijk maakt. De bond hoopt vooral dat andere betaaldienstverleners het voorbeeld volgen van de Rabobank. In dat geval zal dan in circa 10 procent van de iDEAL-transacties de winkelnaam direct zichtbaar zijn.

(Bron: ANP/Nu.nl/Consumentenbond)

Geef een reactie