NVWA

NVWA wil consument eerder waarschuwen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) wil voortaan eerder voedselwaarschuwingen melden. Nu wacht de NVWA eerst nog op de fabrikant voordat het informatie bekend maakt op de eigen website. Daar moet verandering in komen zegt Benno Bruggink, woordvoerder van de NVWA, in het tv-programma Kassa

Geen eenduidige communicatie

De voedselwaarschuwingen worden gedaan als levensmiddelen schadelijk kunnen zijn voor de consument. Vooral voor mensen met een voedselallergie is juiste productinformatie van groot belang. Tot op heden is er geen vaste plek waar alle waarschuwingen te vinden zijn. Wettelijk gezien is de NVWA daar ook niet verantwoordelijk voor. De fabrikanten van de producten zijn dat zelf. Zij zijn zelf verantwoordelijk over de wijze waarop zij deze productinformatie delen. Doordat de niet eenduidige communicatie van deze voedselwaarschuwingen, kan het voorkomen dat consumenten de waarschuwingen missen.

Meldingsplicht

Veel veiligheidswaarschuwingen gaan over voeding. Bijvoorbeeld omdat er een bacterie is aangetroffen in bepaalde voedingsmiddelen of omdat de ingrediënten die in een product staan niet op het etiket zijn vermeld. Doorgaans volgt er dan een terugroepactie vanuit de fabrikant. Tot op heden publiceert de NVWA niet alle waarschuwingen, terwijl zij wel op de hoogte zijn van de problemen. Want een fabrikant is namelijk wel verplicht om aan de NVWA te melden als er iets mis is met hun levensmiddelen. Het tv-programma deed onderzoek naar het aantal voedselwaarschuwingen in 2016. Het onderzoek wijst uit dat de NVWA vorig jaar regelmatig te laat of helemaal niets publiceerde als een waarschuwing werd afgegeven. De NVWA heeft vorig jaar van de 93 meldingen er maar 65 zelf gepubliceerd.

NVWA als centraal informatiepunt

Voortaan wil de NVWA voedselveiligheidswaarschuwingen eerder publiceren via de website en sociale mediakanalen. “We wachten niet meer af totdat we geïnformeerd worden door de fabrikant, maar plaatsen de waarschuwing voortaan direct op de site. We gaan alles op alles zetten om voor consumenten het centrale informatiepunt te worden”, aldus Bruggink.

(Bron: ANP/Kassa)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Dat zullen de voedselproducenten niet leuk vinden, die zullen wel gaan mopperen.