vvv-cadeaukaart

Nieuwe VVV-cadeaukaart in veel winkels niet te besteden

Sinds november 2017 is de oude vertrouwde papieren VVV-cadeaubon niet meer te koop. De vervanger, een plastic versie, blijkt echter nog niet zo’n succes te zijn. In meerdere winkels en instellingen kan er niet mee betaald worden, terwijl er al voor enkele tientallen miljoenen euro’s aan kaarten verkocht zijn.

Winkels haken af

In sommige gevallen hebben winkeliers de software van de kassa’s niet aangepast of hebben ze geen nieuwe scanner, waardoor niet met de kaart kan worden afgerekend. Ook wil een aantal winkeliers niet meer meedoen met de nieuwe kaart, meldt de NOS. De problemen spelen bij onder meer Douglas, Bruna, sportkleding- en schoenenwinkels, kookwinkels, Etos, Expert, Burgers’ Zoo, Mediamarkt, Hudson’s Bay en Kinepolis. Veel webwinkels hebben de kaart wel omarmd, maar bij grote webwinkels als Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Zalando kan er juist weer niet mee worden betaald.

Commissie

Naast de investering in kassa-software, kost de plastic kaart winkeliers sowieso een stuk meer. De commissie op de kaart is 10 procent. Bijvoorbeeld dus 2,50 euro op een tegoed van 25 euro. Bij de papieren bon is dat nog 6 procent, 1,50 op 25 euro. Voor winkels met smalle winstmarges, zoals in de kledingbranche, kan dat een rol spelen of ze de VVV-kaart wel of niet meer willen. Volgens VVV Nederland is 10 procent commissie nodig om de kosten van de digitale kaart te dekken. Zo moet onder meer een derden-rekening aangehouden worden waarop het geld wordt gezet dat voor de kaart is betaald. Dat geld moet vervolgens worden verrekend met de winkeliers die betalingen met de VVV-kaart accepteren.

Lees ook: papieren VVV-bon wordt vervangen door plastic kaart.

(Bron: ANP, NOS)

Geef een reactie