miskoop

Een online miskoop voorkomen doet u zo

Webwinkelen is de enige manier van winkelen die nu mogelijk is. Hoewel gericht kopen via het internet een stuk makkelijker lijkt, doen veel mensen ook hier miskopen. Met de tips van financieel psycholoog Anne Abbenes kunt u de kans hierop verkleinen. 

Meer online winkelen

Uit recente cijfers van hetCentraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er in 2020 11 procent meer online aankopen zijn gedaan dan in het jaar daarvoor. Niet zo gek, want door het coronacrisis zijn we allemaal veel meer thuis. Daarnaast zijn de niet-essentiële winkels al een tijd dicht, waardoor we wel moeten webwinkelen.

Nou ja, moeten. Natuurlijk zijn er sommige praktische zaken die u nu online moet kopen, maar er worden ook veel niet noodzakelijke spullen gekocht. Lang niet al deze niet noodzakelijke spullen bevallen even goed, waardoor het in de categorie ‘miskoop’ belandt. Hoe kunt u voorkomen dat u online een miskoop doet? Volgens Anne Abbenes, financieel psycholoog, is het verstandig om uzelf 6 vragen te stellen voordat u online iets koopt waarvan u niet zeker weet of het wel iets voor u is. Als u geen goed antwoord kan geven op 1 of meerdere vragen, is het mogelijk verstandiger om de aankoop niet te doen.

  • Waarom bezoek ik deze site?
  • Hoe voel ik me?
  • Waarom heb ik dit nodig?
  • Wat gebeurt er als ik wacht met kopen?
  • Hoe ga ik dit betalen?
  • Welke andere spullen kan ik kopen voor dit geld?
  • Zou ik het kopen als het niet in de aanbieding was?
  • Waar ga ik het opbergen?
  • Vind ik het volgend jaar nog leuk?

Winkelen maakt gelukkiger

Door uzelf deze vragen te stellen wordt u zich bewust van wat u aan het doen bent, want (online)winkelen is vaak een onbewuste aangelegenheid. Door spullen te kopen die u niet per se nodig heeft, voelt u zich kortstondig beter, vertelt Anne Abbenes in een eerder artikel op deze website. “Je visualiseert hoe het zou zijn als je de mooie spullen die je ziet al in je bezit hebt. Door ze ook daadwerkelijk te kopen, wordt je fantasie werkelijkheid en ga je je fijner voelen”, legt zij destijds uit.

Zeker in coronatijd werkt dit ongelofelijk goed, want veel mensen voelen zich door alle maatregelen natuurlijk wat minder goed dan pre corona. Daarnaast zullen veel mensen ook het gevoel hebben dat zij de controle een beetje zijn kwijtgeraakt. Negatieve emoties en het gevoel de controle te verliezen liggen immers in elkaars verlengde, legt Abbenes uit. Door te winkelen verdwijnen die negatieve gevoelens (kortstondig) op de achtergrond en hebben veel mensen dus automatisch ook het idee dat zij een beetje controle terugkrijgen.

Bewustwording

Omdat winkelen een heel psychologisch proces aanzwengelt, is het dus goed om u bewust te zijn van hoe u online winkelt. Naast uzelf het bovengenoemde rijtje vragen stellen is het ook goed om te weten welke technieken webwinkels gebruiken om klanten te trekken. Deze technieken spelen allemaal in op ons onbewust, automatisch denken. Dit denken bepaalt onze aankoopbeslissingen. Anne Abbenes legt uit:

  • “Mooie plaatjes doen het altijd goed. Ons onderbewustzijn, het dierlijke brein, is visueel ingesteld en mooie plaatjes geven ons gelijk een mooie beleving.”
  • “Lovende recensies noteren op een productpagina. Hiermee creëert men sociale bewijskracht. Als de meeste mensen dit product een goede review geven dan zal het ook wel goed zijn, waardoor het aanschaffen makkelijk wordt.”
  • “Schaarste veinzen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door een mededeling als ‘al 50 mensen hebben dit artikel vandaag gekocht’ bij het product te zetten. Mensen willen er van nature graag bijhoren, dus ben je eerder geneigd om zoiets te kopen.”

Als u deze technieken kunt herkennen, kunt u zich er beter tegen wapenen. Daarnaast is het handig om nooit zomaar rond te kijken op webwinkels. Een miskoop is dan zo gedaan, want u heeft geen vastomlijnd plan om aan vast te houden. Volgens Abbenes is het veel verstandiger om een lijstje te maken met spullen die u nodig heeft en die dan af te werken. Laat u vervolgens niet verleiden door zinnetjes als ‘bespaar 50 procent’, want dan focussen de hersenen alleen nog maar op het woord bespaar. “We lijken het feit dat we echt nog wel iets moeten betalen gewoon te vergeten.”

(Bron: Anne Abbenes, nu.nl)

Geef een reactie

Reacties (2)

    willem47 says:

    Zoals bij veel dingen zit het venijn bij de meeste webshops bij het afrekenen
    Kijk bij het afrekenen of U kunt betalen op rekening met andere woorden wil een webshop
    niet leveren op rekening of betaling achteraf of kunt u niet met een creditcard betalen Breek de bestelling af
    de kans is groot dat er een malafide webshop achter zit reviews zeggen ook niet niet alles die kunnen gekocht worden
    eventueel zelf gemaakt door de webshop

    treurwilg says:

    Mag ik een ieder waarschuwen voor de telegraaf webshop(groupsdeal.)
    Herzberg pannen in dec, besteld en die waren na gebruik de derde dag bruin-zwart verkleurd.
    Gereclameerd maar ze willen niet over de brug komen. Advies van consuwijzer: contract ontbinden.