100.000ste elektrische voertuig is een feit

We hebben een mijlpaal bereikt. Nederland telt sinds woensdag 16 november 2016 maar liefst 100.000 elektrische auto’s en motorfietsen. Volgens het ministerie van Economische Zaken behoort Nederland met deze aantallen tot de top-5 in de wereld.

Volledig elektrisch

Het aantal hybride en volledig elektrische voertuigen neemt een vlucht. In het afgelopen jaar is het aantal gestegen met ruim 10 procent. Van alle elektrische voertuigen die in Nederland rondrijden zijn er zo’n 12.000 volledig elektrisch. De rest heeft zowel een elektrische als een brandstofmotor. De populairste hybride auto is nog altijd de Mitsubishi Outlander. Van de auto’s die helemaal elektrisch rijden is de Tesla S favoriet.

Werkgelegenheid

De werkgelegenheid in de sector nam in 2014 met een kwart toe, tot 3200 voltijdbanen. “Het gaat goed met het elektrisch vervoer in Nederland”, aldus minister Henk Kamp van Economische Zaken. De overheid, bedrijven en organisaties maken zich nu sterk voor de aanleg van nog meer meer oplaadpunten, aldus de minister. In Nederland zijn er inmiddels 25.000 openbaar toegankelijke laadpunten.

Financiële ondersteuning elektrisch voertuig

Het kabinet ziet weinig in uitbreiding van de financiële ondersteuning aan kopers. Daarmee zijn hoge kosten gemoeid en de verwachting is volgens het kabinet dat het effect op nieuwe kopers beperkt zal zijn. “Vanaf 2020 is de elektrische auto zo aantrekkelijk dat de huidige belastingvoordelen kunnen worden afgebouwd”, aldus minister Kamp.

Nicola Ruis bespreekt deze mijlpaal vrijdag 18  november in Tijd voor MAX Radio.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    De cirkel is rond. … 120 jaar geleden werden de eerste automobielen geconstrueerd, allemaal met elektrische aandrijving. Bronolie (olie spoot spontaan omhoog uit bronnen in de grond) werd gebruikt voor verlichting in gebouwen, en (op kleine schaal) aandrijving van industrie installaties. In diezelfde periode werd de verbrandingsmotor ontwikkeld, voor toepassing in een automobiel. Er waren een paar families actief in de winning van bronolie en die hadden ontdekt dat een bijproduct (afval) van petroleum (benzine) heel goed verkocht kon worden als brandstof voor automobielen en motorfietsen, o.a. de familie Nobel (Branobel petroleum in Baku) De familie Rothschild (ook gevestigd in Baku) de familie Gulbenkian (Shell in Irak) en de familie Rockefeller (Standard olie in Amerika) waren actief in de bronoliewinning, er waren natuurlijk een paar families meer actief in de bronoliewinning, maar het zo wel duidelijk (denk ik). En er ontstond een strijd tussen de producenten elektro automobielen en de benzine automobielen. De olie industrie, die grote belangen hadden in de verkoop van benzine, investeerde in wegen, in benzinestations en servicepunten. Na 30 jaar wonnen ze de strijd en de elektrische automobiel verdween meer en meer van de wegen. Na 1924, werden er praktisch geen elektrische automobielen verkocht en 90 jaar lang zouden de oliemaatschappijen gruwelijke winsten maken op de winning van olie. Nu is de olie voor 75% gewonnen en zijn er andere (politieke) belangen. … n wel de volgende: De Russische olie industrie is altijd geboycot, waardoor de Russische olie industrie nooit de wereldmarkt veroverde. Daarom zijn de meest olie voorraden overgebleven op Russisch grondgebied. En Rusland kan nu goedkoop olie leveren. Maar dat willen de machtige oliefamilies niet, dus, propageren ze nu de elektrische automobiel, om opnieuw Rusland uit te sluiten van de winstgevende oliemarkt. Dus, … beste mensen, als koper van een elektrische auto, werk je mee aan de buitensluiting van een heel continent, op valse gronden. En die gronden zijn, … vervuiling. Maar om elektriciteit op te wekken, wordt dezelfde olie gebruikt, waarvan gezegd wordt, dat die vervuilend is voor het milieu. … Weer wordt jan lul bedrogen, zoals altijd.