0900-8844: zo bereikt u de politie bij niet-spoedeisende situaties

Denkt u aan het bellen van de politie, dan denkt u waarschijnlijk al snel aan 112. Maar niet elk geval heeft spoed. Wilt u de politie wel spreken, maar is er geen directe noodsituatie? Dan is het landelijke servicenummer van de politie beschikbaar.

Hoe is het 0900-8844-nummer ontstaan?

Het 0900-8844-nummer is in 1998 geïntroduceerd om de politiedienstverlening te verbeteren. Voorheen heeft iedere regio een eigen nummer, maar het landelijke servicenummer vervangt deze regionale nummers. Sinds 2000 is het nummer operationeel en heeft het als doel de politie beter bereikbaar en toegankelijk te maken voor burgers. In het begin is het nummer niet altijd even goed bereikbaar. De norm is dat 80 procent van de telefoontjes binnen 20 seconden wordt beantwoord, maar door personeelstekort haalt de politie dit lange tijd niet. Sinds 2019 verbetert de bereikbaarheid doordat de regio’s samenwerken.

Alarmnummer 112 noodsituatie
Lees ook: Als 112 niet telefonisch bereikbaar is: hoe kunt u alsnog contact opnemen?

Wanneer belt u 0900-8844?

U kunt 0900-8844 bellen wanneer er sprake is van situaties die wel dringend zijn, maar waarbij geen directe levensgevaarlijke dreiging of spoedeisende hulp nodig is. Bijvoorbeeld bij een diefstal die net heeft plaatsgevonden, vernieling, een verdacht persoon in de buurt of situaties waarvan u aangifte wilt doen of advies nodig hebt van de politie. Denk ook aan situaties zoals geluidsoverlast, parkeerproblemen en discriminatie. Het nummer 0900-8844 is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar. U betaalt 2 cent per minuut, naast uw gebruikelijke belkosten.

Naast bellen, kunt u ook chatten via deze site met een virtuele agent. Deze kunt u inschakelen als u een niet-spoedeisende vraag heeft. Ook is er een 112NL app die is bedoeld voor noodsituaties waarin u bijvoorbeeld niet kunt spreken. U kunt direct met een knop aangeven welke hulpdienst u nodig heeft, en of u in de gelegenheid bent om te spreken of niet. Ook stuurt het automatisch uw gegevens naar de meldkamer door die u vooraf heeft ingevuld bij het inloggen van de app. Heeft u in de app toestemming gegeven dat uw locatie wordt gedeeld, dan wordt die ook aan de meldkamer doorgegeven.

Wanneer belt u 112?

112 belt u alleen in spoedsituaties waarbij direct politie, ambulance of brandweer nodig is. Denk aan ernstige verwondingen, brand, een levensbedreigende situatie of een misdrijf zoals een inbraak of mishandeling. Als u twijfelt of de situatie ernstig genoeg is, bel dan altijd alsnog 112. De centralist die u dan aan de lijn krijgt beoordeelt de situatie en stuurt de juiste hulpdienst.

(Bron: Rijksoverheid, Politie, AD, eerstehulpbenjij.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie