Grote verschillen in cijfers brandstofverbruik

De Top 10 Zuinige Auto’s van de ANWB en Stichting Natuur & Milieu wordt voortaan op basis van praktijkverbruik opgesteld. De organisaties ontdekten namelijk grote verschillen in het werkelijke brandstofgebruik en het verbruik wat is opgegeven door de fabrikant.

Grote verschillen

Dit verschil loopt in sommige gevallen zelfs op tot 50 procent. De ANWB analyseerde tankpassen van 290.000 automobilisten en daar kwamen grote verschillen naar boven. “De Peugeot 308 verbruikt bijvoorbeeld geen 1 liter op 32,3 maar 1 op 20,6 en de Toyota Prius verbruikt 1 op 21,5 in plaats van de door de fabrikant opgegeven 33,3″, aldus een woordvoerder van de ANWB

Nieuwe meetcyclus

Daarom stelt de ANWB samen met Natuur & Milieu voortaan hun overzicht van zuinige auto’s op, op basis van het praktijkverbruik. Voorheen werd de folder opgesteld aan de hand van het gegeven fabriekscijfer, maar dit wordt met ingang van 2016 dus anders. Vanaf 2017 zijn fabrikanten verplicht een nieuw meetcyclus te hanteren, waardoor het beeld van het verbruik beter zichtbaar wordt.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Baggerman says:

    het verschil in gebruik was mij al veel langer bekent alleen veel mensen willen er eigenlijk niet aan dat het niet klopt en zijn dan teleurgesteld als ze zien dat een auto toch minder zuinig is.

    spaarzaam says:

    Het zal eens tijd worden dat ze de auto’s weer op een testbaan testen en het benzine verbruik nauwkeurig gaan bepalen. Ik heb dat bij de importeur ook al eens aangekaart maar dan zeggen ze dat het aan je rijstijl ligt.
    Ook is het eens op TV geweest met de KIA picanto en daar hadden ze per auto al grote verschillen terwijl de deelnemers achter elkaar aan reden.