Duur 07:55
Gepubliceerd op 17 maart 2016

Deel 3: Het eerste onderzoek

In deel 3 legt Vincent uit wat u moet doen bij het eerste onderzoek.

Uw eerste stamboomonderzoek begint met uw eigen familie. Zet eerst op een rij wat u zelf weet en wat uw nog in leven zijnde familieleden weten. Wat weet u bijvoorbeeld over uw ouders of grootouders? Misschien weet u, of een familielid, hun geboortedata en/of huwelijksdatum.

100 jaar terug

Deze eerste informatie heeft u nodig, omdat u altijd de eerste 75 tot 100 jaar moet overbruggen. Archiefbronnen zijn vanwege de Wet Bescherming Persoonsgegevens namelijk niet allemaal openbaar.

  • Geboorteakten zijn pas na 100 jaar openbaar
  • Huwelijksakten zijn na 75 jaar openbaar en
  • Overlijdensakten zijn na 50 jaar openbaar

Alle informatie die jonger is, moet dus op een andere manier worden verzameld. U moet proberen in uw persoonlijke archief, uw eigen geheugen en het geheugen van familieleden tot ongeveer 1934 terug in de tijd te komen.

Ga dus op zoek naar:

  • Oude foto’s
  • Geboortekaartjes van uw ouders of
  • Rouwadvertenties van uw grootouders.

Aan de hand van dergelijk materiaal kunt u dan een opzet van uw familiegeschiedenis maken.

Persoonskaarten

Als u niet genoeg informatie kunt vinden in uw familiearchief, of als u informatie wilt controleren, kunt u via persoonskaarten aan meer informatie komen. Als u niet genoeg informatie kunt vinden in uw persoonlijke archief, of als u de gevonden informatie wilt controleren, kunt u proberen via persoonskaarten aan meer informatie te komen. De persoonskaarten van (vrijwel) alle sinds 1 januari 1939 overleden inwoners van Nederland worden bewaard bij het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG) in Den Haag.

Waarom persoonskaarten?

Persoonskaarten zijn in 1939 ingevoerd door de overheid en werden gebruikt om van iedere inwoner van Nederland een aantal persoonsgegevens te bewaren. Dit systeem is in gebruik geweest tot 1 oktober 1994, toen het werd vervangen door de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

Op de persoonskaart vindt u onder andere:

  • De plaats en datum van geboorte
  • De plaats en datum van overlijden
  • De namen van de ouders
  • Adresgegevens

Als u de naam en geboortedatum van uw voorouder weet, kunt u van de persoonskaart van deze persoon een uittreksel aanvragen bij de CBG. De informatie is ongeveer 2 jaar na overlijden beschikbaar. Meer informatie over het aanvragen van uittreksels van persoonskaarten vindt u op de website van het CBG.

Informatie ordenen

De informatie die u verzamelt moet u netjes noteren. In het begin van stamboomonderzoek volstaat het ordenen op papier. Als u een kwartierstaat maakt, kunt u een kwartierstaatformulier gebruiken. In dit formulier kunt u de belangrijkste informatie kwijt: geboortedatum en plaats; huwelijksdatum en plaats en sterfdatum en plaats.

Voor het noteren van informatie over gezinnen kunt u gebruik maken van een gezinsblad. Er is ook ruimte voor het vermelden van de bronnen die u gebruikt heeft om informatie te krijgen. Vergeet bij alles wat u vindt niet de bron te vermelden, dat scheelt later dubbel werk!

Hier kunt u als u wilt het kwartierstaat en het gezinsblad downloaden. Deze kunt u in nagenoeg ieder deel van deze cursus gebruiken. In deel 4 wordt uitgelegd welke bronnen verder kunnen helpen. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus stamboomonderzoek.

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer