Deel 4: Rem en versnelling

Omroep: MAX

Duur: 0:04:45

Uitzending: vr 8 apr 2016 00:00

Deel 4: Rem en versnelling

Er zijn verschillende soorten remmen en versnellingen.

Handrem

Elke fiets met handremmen heeft handremhendels en kabels. Maar sommige fietsen hebben remblokjes, andere hebben remtrommels of schijfremmen.

Remblokjes vervangen

Demonteer de remblokjes met de inbussleutel. Aan de zijkant van de remblokjes ziet u uitsparingen als deze niet meer of nauwelijks zichtbaar zijn, moet u ze vervangen.

Het is belangrijk om remblokjes goed te monteren. Als u de blokjes bevestigt, draai ze dan niet meteen helemaal vast. Positioneer ze met één hand en knijp met de andere hand in de handrem. Zorg dat het blokje precies op de velg aansluit als u de handrem in geknepen houdt. Draai nu de boutjes weer vast.

Remkabel spannen

Stel de remkabel opnieuw in als u de remblokjes hebt vervangen. Als u de handrem in knijpt, mag de hendel niet te dicht bij het stuur komen.

Iedere fiets heeft een stelmechanisme. Met een stelschroefje kunt u de rem strakker en losser draaien. Draait u het stelschroefje los dan komt de rem strakker te staan, draait u de schroef vast dan zet u de rem losser.

Derailleur afstellen

De derailleur zorgt ervoor dat de ketting verspringt over de tandwielen.
Er zitten twee stelschroeven op uw derailleur. Op de ene staat een H, voor high en die gaat over de afstelling van de ketting bij het grootste tandwiel. Op de andere schroef staat een L en die staat voor low en gaat over de afstelling van de ketting bij het kleinste tandwiel.

Als de ketting eraf loopt bij het kleinste tandwiel, draait y aan het stelschroefje waar de L op staat. Als u ketting bij het grootste tandwiel eraf loopt, draait u aan het schroefje met de H erop.

Versnellingsnaaf

Er zijn ook fietsen met een versnellingsnaaf. Het wisselen van versnelling vindt dan plaats ín het stukje waar de spaken aan vast zitten. Doortrappen gebeurt vaak, als de versnellingskabel te lang is. Dit kunt u corrigeren door het stelschroefje aan te draaien.

Zet de versnelling in zijn 2 en draai aan het stelschroefje totdat het gele puntje zichtbaar is tussen de twee streepjes in het afkijkpunt.
Staat het puntje goed draai dan het schroefje goed vast en schroef met sleutel 10 ook het borgringetje bij het schroefje aan. Nu trapt de fiets niet meer door.

Goede verlichting is belangrijk om veilig deel te nemen aan het verkeer. Bij de meeste fietsen werkt de verlichting op batterijen, maar wat moet u doen als uw ouderwetse dynamolampje kapot is? Ysbrand geeft in deel 5 antwoord op deze vraag. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Geef een reactie