trein

Trein of vliegtuig?

Het MAX-consumentenprogramma Meldpunt is even niet te zien op tv, maar de redactie gaat online wel verder. Presentatrice Elles de Bruin gaat ook door met het schrijven haar tweewekelijkse column over consumentenzaken. Deze keer: Elles verbaasd zich over de prijzen van een treinticket. 

Werkelijkheid is weerbarstig

Heeft u al last van vliegschaamte? Eerlijk gezegd ik inmiddels wel. Mijn grote hobby is reizen, al vanaf dat ik jong was. In een vorig leven ben ik vast ontdekkingsreiziger geweest; ik word erg blij van nieuwe landschappen, andere culturen. Maar het kopen van een vliegticket voelt de afgelopen tijd anders. De discussie over het klimaat werkt door en dat is maar goed ook. Ook ik vind dat we minder moeten vliegen en ik ben voorstander van een vliegtaks, waarover nu in Europees verband wordt gesproken.

Dure treintickets

De werkelijkheid is wel weerbarstig. Want toen ik dit voorjaar met mijn dochters naar Hamburg ging, bleek een kaartje voor de trein 35 euro duurder dan een vliegticket. En je bent langer onderweg. Mede op aandrang van mijn 20-jarige dochter kozen we toch voor de trein. Maar de vraag blijft: waarom is de trein duurder dan vliegen?

Minder CO2-uitstoot

Ik denk dat veel mensen best langer onderweg willen zijn als het fors voordeliger is en ook nog eens milieuvriendelijk. Op treintickets zit btw, op een vliegticket niet. Daarnaast betalen luchtvaartmaatschappijen geen accijns op brandstof. Uit onderzoek blijkt dat zo’n belasting leidt tot 11 procent minder CO2-uitstoot. In het regeerakkoord staat dat Nederland in 2021 ook vliegbelasting wil invoeren.

Oproep aan politiek en wetenschap

Nogmaals, ik ben voor, maar kunnen de dames en heren politici dan ook zorgen dat we binnen Europa sneller en goedkoper met de trein kunnen reizen? En dat de wetenschap nog harder op zoek gaat naar milieuvriendelijke motoren voor vliegtuigen? Wat vindt u?

Geef een reactie

Reacties (3)

    oosterwijck says:

    Denk aan de woorden van Kruyf. Alle nadeel heb z’n voordeel. Als iedereen met de trein rijdt, heeft de bevolking last van die langs stuivende treinen, van begin tot eind. Als je vliegt, heeft alleen de bevolking, naast start en landingsbanen last van die vliegtuigen. Kost wel iets meer en vervuilt wel iets meer, maar je wint in tijd.

    capenn73 says:

    Goed gedaan! Zolang de politiek er niet genoeg aan doet en wij het zelf kunnen opbrengen, moeten we de meerprijs er maar voor over hebben. We zien nu al hoe snel het klimaat verandert en de wereld dus naar de knoppen gaat! Compliment voor uw dochter

    B.Harmsen says:

    Dat u €35,- duurder uit was voor een treinticket begrijp ik niet goed, net eventjes gekeken om van Rijswijk naar Hamburg te gaan met de trein kosten op 14 augustus vertrek 08::24 en aankomst 15:12uur en zonder kortingskaart of iets dergelijks koop ik een treinticket voor €29,90 en wil ik met andere treinen kan dit variërend van €39,90 t/m €59.90 incl.. koffer(s).

    Lees wel vaker over dure treinkaartjes maar met enig zoekwerk kan men heel vaak goedkoop een treinkaartje kopen en je zit ook nog eens ruimer.

    Ook vergeet men bij het vergelijk dat er bij een vliegticket de kosten om op/van het vliegveld te komen er bij op te tellen, terwijl de treinticket vanaf elk station in Nederland is.