reparatie

Stoelen al 2 jaar in reparatie

Meneer en mevrouw Van Steeg uit Putten kochten 2 jaar geleden een bankstel en 2 relaxfauteuils. Vanaf het begin zijn er problemen met de fauteuils. Van bedieningsproblemen tot scheve naden en van hoogteverschil tot gasveren die stuk zijn. Alles hebben ze al gehad. In totaal maar liefst 7 keer zijn er reparaties uitgevoerd of vervangende stoelen gekomen. Familie Van Steeg is het zat!

Terecht! Familie Van Steeg had het al veel eerder zat mogen zijn. Onze wet kent het zogenoemde conformiteitsbeginsel. U mag van een product verwachten dat het een bepaalde tijd ‘deugdelijk’ meegaat. Die periode is afhankelijk van de prijs-kwaliteitverhouding. Als blijkt dat het product hieraan niet voldoet, heeft u recht op herstel of vervanging. Een bedrijf mag volgens geldende rechtspraak kiezen voor herstel. Maar dat mag maar 2 keer! Daarna heeft u recht op een nieuw product of – als het bedrijf dat niet kan leveren – uw geld terug!

Afschrijvingskosten?

Het bedrijf bood de familie Van Steeg aan het geld terug te geven, maar dan wel met aftrek van 30 procent afschrijvingskosten. Mag dat dan wel? Nee, dan mag ook niet. Deze stoelen zijn 2 jaar lang af en aan weggeweest. Er is dus geen gebruikgemaakt van een deugdelijk product. Als er geen gebruik van is gemaakt, mag ook geen afschrijving worden gerekend. Stel nu dat de stoelen al veel langer in gebruik waren en ook daadwerkelijk gebruikt konden worden, dan kan in bepaalde gevallen een afschrijving wél redelijk zijn.

Tegoedbon dan?

Vervolgens bood het bedrijf nog aan de stoelen terug te nemen in ruil voor een tegoedbon. Ook dat is géén optie. U hoeft nooit genoegen te nemen met een tegoedbon als er sprake is van een ondeugdelijk product. U heeft dan gewoon recht op ontbinding van de overeenkomst. En dat is geld terug, géén tegoedbon!

Toch geld terug!

Al met al zijn er een aantal facetten in deze zaak die niet volgens het geldende consumentenrecht werden opgelost. We namen contact op met het bedrijf en leggen dit voor. Ze geven aan dat ze in alle oprechtheid steeds een oplossing hebben willen bieden om de klant tevreden te stellen. Dat is helaas niet gelukt. Meneer en mevrouw Van Steeg krijgen het geld terug dat ze aan de stoelen hebben uitgegeven. Contant! Zonder afschrijving!

Garantie bijkopen

Laat u dus niet te lang aan het lijntje houden met reparaties en nieuwe leveringen. U heeft meer rechten dan u misschien zou denken. Ook garantietermijnen van bijvoorbeeld 2 jaar houden niet in dat u daarna geen rechten meer heeft. En het bijkopen van garantie in de winkel op meubels, witgoed, bruingoed, tv’s – eigenlijk op álle duurdere aankopen – is vaak een sigaar uit eigen doos! Twijfelt u of wilt u even een steuntje in de rug? Bel ons!

Geef een reactie