Slimme meter

Slimme meter: accepteren of niet?

Regelmatig ontvangen wij telefoontjes van mensen die van hun netbeheerder een brief hebben ontvangen dat hun oude energiemeter vervangen moet worden door een slimme meter. De veelgestelde vraag is of zo’n slimme meter moet worden geaccepteerd.

Nee, u hoeft niet een slimme meter te accepteren. U mag weigeren, maar mocht u later van gedachten veranderen en er toch een willen, dan kan de netbeheerder u kosten in  rekening brengen. U kunt ook een ‘gewone’ digitale meter krijgen. Deze meter is alleen niet op afstand uit te lezen. Een slimme meter is dat wel. Die beschikt namelijk over een communicatiemodule en stuurt automatisch de meterstanden door naar uw energieleverancier.

Het heeft zo z’n voordelen

Een slimme meter geeft u onder andere beter inzicht in uw energieverbruik en het besparen van energie. Om de 2 maanden ontvangt u namelijk een verbruiks- en  kostenoverzicht. Uw meterstanden hoeft u ook niet meer door te geven. Dit gebeurt automatisch. Dus voor de jaarnota, bij een verhuizing of overstap naar een andere  energieleverancier hoeft u geen standen meer door te geven. Dit neemt niet weg dat wij u adviseren om de meterstanden wel te blijven checken.

Maar er zijn ook nadelen

De slimme meter is slechts een meetinstrument en zorgt er niet vanzelf voor dat u energie bespaart. Dat moet u nog steeds zelf doen. Een slimme meter is feitelijk dus niet slim. Hij registreert de meterstanden en geeft die door. Als u echt aan energiebesparing wilt doen, moet u de slimme meter combineren met een slimme thermostaat of een slimme energie-app. Daarnaast blijkt uit recent gepubliceerd onderzoek door de universiteit van Twente dat een aantal slimme meters meer verbruik meten dan er daadwerkelijk wordt verbruikt. Netbeheerders laten weten bekend te zijn met dit onderzoek, maar spreken de uitkomst tegen. Slechts in extreme omstandigheden, die niet bij huishoudens zijn Regelmatig ontvangen wij telefoontjes van mensen die van hun netbeheerder een brief hebben ontvangen dat hun oude energiemeter vervangen moet worden door een slimme meter. De veelgestelde vraag is of zo’n slimme meter moet worden geaccepteerd.

Aan u de keus, tenzij…

Feit blijft dat u een keuzemogelijkheid heeft: oude meter houden of nieuwe digitale (slimme) meter laten plaatsen. Er zijn echter 2 uitzonderingen: 1: Als uw meter is afgekeurd, dus niet meer voldoet aan de wettelijke eisen, zit u sowieso vast aan een digitale meter. Alleen of die ‘slim’ is, blijft aan u. 2: Als u een draaischijfmeter heeft en zonnepanelen waarbij u energie wilt terugleveren aan het net, zit u ook vast aan een digitale meter.

Tip: u kunt bij het Agentschap Telecom op het internet (agentschaptelecom.nl) nakijken of uw meter daadwerkelijk is afgekeurd.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (13)

  1. Onno says:

    Stel dat de slimme meter slim is voor de energieleverancier in plaats voor de gebruiker en ons extra geld gaat kosten, dan weten we nu al wat het verweer zal zijn, U had hem niet hoeve nemen .

  2. AnnemieMH says:

    een kennis heeft een “slimme meter”, maar wordt niet uitgelezen. Zij moet zelf de gegevens doorgeven, maar nu is dat bijna onmogelijk, omdat het uitlees venster zo piep klein is, die cijfers zijn eigenlijk gewoon niet te lezen, belachelijk. Volgens Stedin kon dit niet anders als je niet voor de echte slimme meter ging? Is dat zo? Zij wil gewoon een normaal uitleesbare meter.

    (Helaas was de oude meter kapot, dus moest er wel een nieuwe komen)

    1. MAX Vandaag says:

      Beste AnnemieMH, hartelijk dank voor uw bericht. Misschien dat u uw vraag kunt voorleggen aan MAX Ombudsman? Wij hebben hier namelijk helaas geen informatie over. MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

  3. verontrust says:

    Volgens omroep max is het beter om een slimme meter te nemen bij zonnepanelen ivm terug leveren.
    Als ik zelf zonnepanelen had zou ik het liefst een oude draaimeter hebben( even afgezien van het feit dat deze geen 10 jaar meer zal goed functioneren) immers in 2023 gaat de saldering in.dus krijgt u voor elke keer ongeveer 5 cent. Uitgaande van teruglevering van 1000 kw per jaar X10 jaar ( stel) is dat 500 € .
    Nu de draaimeter. Idem als de slimme meter.maar dan 1000x10x 25 cent ( aanname gemiddelde prijs over 10 jaar) is dat 2500 € ! Tja ik snap de overheid dat ze onder het mom van de slimme meter die u besparing op levert dit verhaal volhoudt .maar zij zelf verhogen keer op keer de energie belasting dus ook over de teruglevering i. Feite .

    1. Ikke mijn mening says:

      Even een correctie, rekenkundig is het leveren van 2000Kw/h voor 5 eurocent niet meer dan 100 euro per jaar. Bij een dergelijke installatie van bijvoorbeeld 4000 euro is de terugverdien tijd 40 jaar, maar zo lang gaan de panelen niet mee. Bij 25 eurocent per Kw/h retour is dit 500 euro per jaar. Dan zou theoretisch de installatie in 8 jaar terug verdiend zijn. Hou maar een domme (draaischijf) meter, deze saldeerd (verrekend) direct voor het volle bedrag.
      Voor mij geen slimme meter bij zonnepanelen.
      En wat, als in de toekomst de netbeheerder zou zeggen: u levert 2000 Kw/h en neemt 4000 Kw/h, dus u belast meer de leidingen, en moet daarom meer betalen i.v.m. slijtage aan het netwerk. Ook hiervoor is het een reden om de domme meter te houden.

  4. Hardenberg says:

    Terecht punt over dat de slimme meter ons niks oplevert zo lang bijna alle energiemaatschappijen je de voordelen niet doorgeven (bijvoorbeeld voordelige uurtarieven). De enige die dat doet is easyEnergy (zelfs zonder opslag) en Qurrent (met opslag), ik las daarover in De Telegraaf. Ik ben er wel van gecharmeerd.
    Ik heb nog geen slimme meter -en ga er zeker niet voor betalen om hem eerder te krijgen- dus wacht rustig af totdat ik aan de beurt ben voor de gratis plaatsing. En dan ga ik kijken of ik naar een van deze twee kan overstappen.

  5. I.Sorensen says:

    Voor wie is die slimme meter nu echt slim? De nieuwe schijf draait veel soepeler, waardoor de kosten voor ons de consument behoorlijk hoger worden. Ik heb mij laten vertellen dat je maar beter die oude meter blijft gebruiken de schijf is wat slomer waardoor de rekening betaalbaar blijft. De gas- en elektrarekening is voor mij nu bijna net zo hoog als de huur. Het moet toch niet gekker worden.

  6. Diwi26 says:

    Beste lezers betreft slimme meter
    ik heb slecht ervaring met een slimme meter na 1 jaar gebruik van slimme meter
    Ga ik het dubbele aan stroom verbruik betalen
    Met de oude meter 2200 kwh verbruik per jaar met de nieuwe meter de slimme 4200 kwh verbruik per jaar
    Die 2000 kwh meer noem men ruis stroom de oude meter die meete dit niet de slimme wel
    Dus wie word er beter van de slimme meter de leverancier en de concument slechter dus als de oude meter nog goed is laat deze hangen of als je tochg een slimme meter laat hangen bewaar de oude meter zelf thuis want sla de slimme meter bij u ook dubbele stroom aan dan de oude terug zetten
    Ik heb de slimme meter laten testen/eiken door een elektra monteur
    Enexsis is langs geweest ook een test gedaan de slimme meter is goed
    Ik wil mijn oude meter terug maar kaniet hij was nog goed maar weg is weg
    Maar er komt een domme meter in mijn meterkast die kan alleen ik uitlezen
    Die moet ik zelf betalen kost 287.€ of elk jaar 100. € meer stroom betalen

    Doe u voordeel mee de beslising ligt bij je zelf
    Wim Goossens

  7. Peter Kreule says:

    ” 2: Als u een draaischijfmeter heeft en zonnepanelen waarbij u energie wilt terugleveren aan het net, zit u ook vast aan een digitale meter.”

    Dit is een zeer grote fout in het artikel. een draaischijf meter (zogenaamde ferarrismeter) kan prima terugdraaien bij opwekking van stroom.
    Het is zelfs beter om de oude meter te behouden!!! het is nog niet duidelijk wat er na 2020 gaat gebeuren.
    namelijk dat zit zo:
    nu mag de opgewekte stroom afgetrokken worden van de verbruikte stroom. salderen heet dat. Dit betekend dus dat de opgewekte stroom evenveel ‘waard’ is dan de gebruikte stroom die gekocht moet worden.

    Na 2020 wil men deze salderingsregeling aanpassen of misschien opheffen. dit zou dan kunnen betekenen dat de opgewekte stroom veel minder gaat opleveren dan de stroom die men zelf verbruikt. met een slimme meter kunnen de energiebedrijven precies zien hoeveel kwh er opgewekt is, en hoeveel er verbruikt is. Dit omdat er meerdere digitale telwerken in zitten.
    Een ferrarismeter heeft geen teruglevertelwerk. immers bij opwekking draait de schijf eenvoudigweg terug of staat stil. Daarom kan men blijven salderen, ook na 2020. men geeft ieder jaar gewoon de tellerstand op die op de meter staat.
    Dus als men zonnepanelen heeft of overweegt aan te schaffen: Behoud uw oude ferrarismeter!! De slimme meter mag men weigeren!!

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Peter Kreule, wij hebben de volgende reactie gekregen van MAX Ombudsman:

      Het punt is dat niet elke draaischijfmeter kan terugdraaien. Sommige meters zijn voorzien van een teruglooprem. Kern zit hem in de registratie van de teruglevering. Een draaischijfmeter doet dit niet, draait letterlijk terug. Met de juiste digitale meter wordt de opgewekte stroom wel netjes geregistreerd waarmee saldering en terugleververgoeding mogelijk wordt gemaakt. De informatie waarop wij ons baseren is afkomstig van het Agentschap Telecom: https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/metrologie/controle-van-energiemeters/vragen-en-antwoorden-controle-elektriciteitsmeters. Dat een draaischijfmeter voor mensen een voorkeur heeft begrijpen wij uiteraard. Uw opmerking en de ontwikkelingen omtrent de teruglevering van energie bij zonnepanelen heeft voor ons wel de aanzet gegeven om hier verder in te duiken.

  8. IGNIS says:

    “Slimme”meters???? Wees(t) slimmer, gebruik ‘m nimmer, N I M M E R !!! zolang niet daartoe gedwongen en dat zal niet lang meer duren, mede afhankelijk van hoeveel slimmelingen hier intrappen!! Ik heb zo’n meter ooit geaccepteerd, toen ik nog niet beter wist. Dat beter weten kwam al gauw!!! Op kerstavond 2006 zou ik 100kWh hebben gebruikt!! Geen wrikken aan, “de meter is goed bevonden, U zult uw diepvriezer wel hebben laten open staan ! Ik neem altijd zelf meterstanden op, Pinksteren 2006 gingen er 5 kWh A F ! Kon ik geen bezwaar tegen hebben, maar de feestdagen-truc daarna kon ik niet waarderen. Een of andere Bobo van Essent kwam bij mij met mijn meterstanden . Waartoe?? Die had ik zelf. Of ik die dan maar meteen wilde overhandigen aan deze Bobo, klaarblijkelijk HIJ Gekke Henkie en n i e t IK!! Toen volgde er een onderzoek: “Mevrouw, welke stand heeft U op die en die datum??” A l l e -ALLE- standen door mij genoteerd kwamen overeen met die deze vent per computeruitdraai had meegebracht. Zoals gezegd: ik had deze opwaardering d.d. 25-12-2006 gewoon te betalen — WANT AAN DE METER MANKEERDE NIETS!!!

    *
    Die “slimme” meters komen er dus, verplicht, al naar gelang de gretigheid van wie er intrappen vroeger of later.
    *
    Deze meters zijn dus M A N I P U L E E R B A A R!!!
    *
    Deze meters zijn bedoeld, om nóg meer gegevens van elk individu te kunnen vastleggen en na eerst wijzen – heel behulpzaam!! – op toch wel wat erg veel stroomgebruik met tips voor minder
    (nú al aangekondigd) volgt een distributiesysteem , “vanwege het klimaat “, dus slikken of stikken.

    HOE D O M willen wij zijn !! O E R E N D D O M , q.e.d. !!! Welterusten, dus!

  9. oosterwijck says:

    Ga er altijd vanuit, dat elke verandering, een verslechtering is van Uw positie. We leven in een maatschappij, waarin de consument een prooi is, waar iedere uitverkorene van U wil eten. … Elke keer wéér, komt de consument tot de ontdekking, dat hij belazerd en benadeeld wordt. Ook de slimme meter, weet extra geld van uw rekening te halen. U heeft geen voordeel van de slimme meter, anders hadden ze het wel de domme meter genoemd. ….

  10. Mrnovember says:

    Ik moest 349 euro bijbetalen voor een appartement met 2 slaapkamer na plaatsing 6 maanden eerder. Domste beslissing van 2019.
    Er zijn ook geen oplossingen
    . Als je Enexis belt bieden ze ijking van de meter aan, maar zeggen per telefoon erbij dat dit nooit tot enig resultaat lijdt.
    Dus niet doen… en indien mogelijk nooit doen
    €349 bijbetalen en voordien in het slechtste geval tientjeswerk.